Stor majoritet säger ja till Macrons krav på vaccinpass i Frankrike

2021 07 25

Frankrikes president Macron har stort stöd bland franska folket för att införa vaccinpass.

Det visa mätningar av Ipsos i Le Parisien i samband med att Frankrike nu ökar insatserna för att motverka den smittsammare och även farligare deltavarianten som lett till en ökning av smittan i landet med 150 % på en vecka.

Så här ser stödet för Macrons vaccinkrav ut enligt Ipsos mätning: 

🔸 69% säger ja till vaccinkrav för anställda inom sjukvården och äldreomsorgen. En betydande del av landets sjukvårdsanställda har så här långt avstått vaccinering.

🔸 69 % säger ja till vaccinering för skolungdomar

🔸 63 % säger ja till att upphöra med gratis PCR-test för att den vägen öka vaccineringsviljan

🔸 62 % säger ja till att införa vaccinpass för att få tillträde till publika platser inomhus

Priset för PCR-test ökar

Vaccinpasset innebär krav på QR-kod för full vaccinering inklusive dos 2, negativt test inom 48 timmar vars kostnad nu ökar eller genomgången sjukdom senaste 6 månaderna.

Frankrike har redan infört vaccinpass på följande platser:

◾Biografer

◾Museum

◾Konserter

◾Bibliotek

◾Teatrar

◾Idrottsmatcher

◾Det vill säga alla event med 50+ personer

◾Böter för företagare som inte kontrollerar att alla har vaccinpass

Rekordhög smittspridning

– Vi har en ökning i smittspridningen på 150 % senaste veckan, säger hälsominister Olivier Véran till France 24 och betonar att det är de högsta nivåerna Frankrike haft under pandemin. Orsaken är deltavarianten.

Det nya förslaget – som redan antagits av första kammaren och nu gått vidare för beslut i senaten – avser följande:

◾Restauranger

◾Kaféer

◾Shoppingcentra

◾Inrikesflyg

◾Tåg

◾Obligatorisk vaccinering för anställa i sjukvården och äldreomsorgen

Munskydd kan tas av inomhus för dessa platser om man uppvisat vaccinpass men är fortfarande obligatoriskt i butiker och kollektivtrafik.

Efter Macrons tal där han meddelade de nya kraven så ökade Frankrikes vaccinationstakt kraftigt. Flera miljoner invånare har bokat vaccintid uppger France 24 och över 300 000 vaccineras nu varje dag och landets mål att minst 50 miljoner invånare ska få dos 1 i augusti ser ut att uppnås.

ANALYS

President Macron har med andra ord stort stöd bland befolkningen för sina ökade krav på vaccinering. Syftet är att minska andelen ovaccinerade vilka bidrar till förnyad och aktiv smittspridning av viruset vilket ökar risken för nya, farliga virusmutationer.

De politiska krafter som är mot vaccinpassen är dels kommunistpartierna, dels högernationalisterna med Le Pen i spetsen. De är dock positiva till obligatorisk vaccinering rapporterar Politico.

Foto: Emmanuel Macron, FB

[yop_poll id="409"]

JUST NU: ”Sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

2025 11 26

De mest och minst ansedda företagen som är verksamma i Sverige har utsetts.

Det är Reputation and Trust Analytics som idag publicerar en ny studie med över 10 000 organisationsutvärderingar.

I rapporten rankas företag på en femgradig skala från 1-5. En fyra eller högre bedöms som “anseende på utmärkt nivå”. 

Högst på listan hamnar i år Ikea som med ett snittpoäng på 4,05 därmed betraktas som Sveriges mest ansedda företag.

En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå, sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics, i ett uttalande.

Shoppingjätten i botten

Långt ifrån alla når dock Ikeas höjder.

Sist på listan hamnar den kinesiska shoppingjätten Temu, som enligt statistik från Ehandel i snitt har 2,4 miljoner aktiva svenska kunder i månaden, med ett anseende på under 2,5.

– Vilket är en mycket dålig nivå, konstateras i pressmeddelandet till rapporten. Den kritiserade nätbutiken Shein kommer näst sist och att de två kinesiska aktörerna hamnar i botten är genomgående för hela Norden.

Strax ovanför Temu och Shein bland de minst ansedda företagen hittas Telia, Postnord, Nestlé, Ryanair, SJ, Amazon, Tesla och Swedbank.

– Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende, säger Alexander Widén.

Hårt kritiserade

Temu och Shein har länge varit hårt kritiserade av bland annat EU, Konsumentverket och Svensk Handel. Företagen har anklagats för att bryta mot konsumentskyddande lagar, ha skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.

Det förstnämnda har tidigare sagt att man jobbar fortlöpande med att värna konsumenternas intressen på deras plattform. Man säger sig också ha “strikta policyer" för att säkerställa produkternas kvalitet.

Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet, skriver Temu på sajten Trustpilot.

LÄS MER: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Mest ansedda företagen i Sverige

1. Ikea
2. Systembolaget
3. Volvo
4. Scania
5. Saab
6. Länsförsäkringar
7. ABB
8. SKF
9. SBAB
10. Apoteket

Källa: Reputation and Trust Analytics

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen