Stor vinnarfråga för Vänsterpartiet

2021 05 09

Vänsterpartiet växlar nu upp när det gäller kampen mot marknadshyror och det är en fråga med stor vinnarpotential för partiet.

Sedan Nooshi Dadgostar tog över efter Jonas Sjöstedt har partiet behållit sin starka position bland väljarna och till och med ökat i flera mätningar och min bedömning är att partiet kan lyfta ytterligare framöver. Vänsterpartiet höjer nu tempot i sin kampanj mot marknadshyror och ökar synligheten online i frågan under rubriken ”Stoppa hyreschocken”. Partiet förklarar i tre olika punkter vad man anser att marknadshyror skulle leda till:

✅ Högre hyror för hyresgäster i hela landet

✅ Sämre trygghet för alla hyresgäster

✅ Bostadssegregationen blir ännu värre

– Att straffa låg- och normalinkomsttagare genom chockhöjda hyror är inte en väg framåt. Det är ofattbart hur regeringen mitt i en nationell kris kan gå fram med en utredning om att kraftigt höja människors hyror, framhåller Nooshi Dadgostar (V).

Partiet har gått ut med en särskild förklaringstext om det hela.

– Enligt januariavtalet ska marknadshyror införas för nyproducerade bostäder. Idag bor runt tre miljoner svenskar, en tredjedel av befolkningen, i hyresrätt. Med regeringens planerade politik kommer i princip alla dessa människor direkt eller på sikt få kraftigt höjda hyror, anser V.

Partiet framhåller att regeringens utredning ”Fri hyressättning vid nyproduktion” ska redovisas senast 31 maj 2021 och betonar att enligt januariavtalet ska ny lagstiftning kring fri hyressättning vara på plats så snart som 1 juli 2021.

– Vårt mål är att väcka opinion och mobilisera mot förslaget, och på så sätt se till att det aldrig läggs fram. Om regeringen trots allt lägger fram lagförslag som innebär att marknadshyror införs så kommer vi att rikta en misstroendeförklaring mot statsminister Stefan Löfven.

ANALYS

Det är framförallt Centern som driver förslaget om fri hyressättning som tydligt framgår som punkt 44 av 73 i Januariavtalet mellan S, MP, C och L.

Centerns syfte är att göra det attraktivare att bygga nya hyresrätter och därmed öka tillgången till hyresbostäder och minska köerna.  Partiet räknar även med att bostadssegregationen därmed ska minska och vill motverka chockhöjda hyror genom ett särskilt skydd.

Min bedömning är dock att Centern har en uppförsbacke och en stor pedagogisk utmaning när det gäller att få väljarna på sin sida i frågan. Vänsterpartiet har möjlighet att profilera sig hos stora väljargrupper som kan tänkas oroas av förslaget och min prognos är att V har potential att öka med 2-3% framöver och att just frågan om marknadshyror är nyckeln i detta.

[yop_poll id="4"]

24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen