STORBANK: Då kommer vändningen för svensk ekonomi – på ett villkor

2025 02 14

Storbanken Danske Bank pekar ut en tidpunkt då vi kan vänta oss att svensk ekonomi vänder – men på ett villkor.

Svensk ekonomi har gått trögt i flera år, men många förväntar sig en vändning under 2025.

Även Danske Bank hoppas på en sådan utveckling – men ser samtidigt hot mot den svenska återhämtningen.

Finns ett villkor

Den svenska arbetsmarknaden är mycket svag och det globala läget är väldigt osäkert, menar Danske Banks nya chefsekonom Susanne Spector.

Några tydliga signaler om en förbättring har inte kommit än, säger hon till Placera.

– De framåtblickande indikatorerna, de som brukar skvallra om att vi kommer att se en tydlig förbättring på arbetsmarknaden, skickar inte några sådana signaler i dagsläget, säger Susanne Spector.

Den globala oron utgör ett allvarligt hinder för svensk ekonomi, menar hon.

Om den svenska ekonomin ska kunna återhämta sig så krävs ytterligare en räntesänkning från Riksbanken, utöver den som kom i januari, anser Danske Banks chefsekonom.

Då kommer återhämtningen

Hon tror att ekonomins och arbetsmarknadens återhämtning kommer att dröja, men ser den ändå komma vid en viss tidpunkt.

– Vi får nog vänta till efter sommaren innan vi börjar få mer stuns i återhämtningen på arbetsmarknaden, säger hon till ekonomisajten.

Men då krävs alltså att ekonomin stimuleras, menar hon.

Svenska folket vill spara pengar 2025

Det har kommit många spådomar och förhoppningar om en bättre ekonomi och arbetsmarknad under 2025.

Inflationen har bromsat in och boräntorna sjunker, men Sverige befinner sig fortfarande i lågkonjunktur.

En undersökning från Nordea visar att svenskarna är inställda på att spara under 2025, snarare än spendera, eftersom många har fått slut på sitt sparkapital under de tuffa åren.

Sex av tio svenskar (62 procent) säger att de kommer att spara mer under 2025.

– Efter några tuffa år har hushållens sparkapital i stor utsträckning förbrukats. Därför väljer svenskarna att spara under 2025 i stället för att konsumera. Det kan få inflationen att stanna på en låg nivå ett tag till, även om ekonomin ljusnar, säger Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea, i ett uttalande.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen