STORBRITANNIEN: “Vi är redo för strid”

2024 01 01

Storbritanniens försvarsminister ger besked om landets militära beredskap i Röda havet.

Under den senaste tiden har det rådit stora oroligheter kring Röda havet där Huthierna från Jemen riktat återkommande attacker mot fartyg.

Bland annat rör det sig om danska fartyg, och rederijätten Maersk har fått stora problem i samband med attackerna.

Nu ger Storbritanniens försvarsminister Grant Shapps besked om att man är redo för strid.

Det rapporterar The Telegraph.

Överväger luftattacker

Enligt tidningen så överväger Storbritannien att genomföra luftattacker mot Huthirebellerna.

En sådan attack skulle kunna vara under amerikansk ledning, då Storbritannien och USA för ett nära samarbete tillsammans med flera andra länder i området.

– Som HMS Diamond illustrerade tidigare under månaden är vi villiga att vidta direkta åtgärder, och vi kommer inte att tveka att vidta ytterligare åtgärder för att avskräcka från hot mot den fria sjöfarten i Röda havet, säger Shapps.

– Huthierna bör förstå detta tydliga, vi är fast beslutna att hålla illasinnade aktörer ansvariga för olagliga beslag och attacker.

“Begränsad framgång”

Vidare förklarar Shapps att man har gjort diplomatiska försök att nå en lösning men utan framgång.

– Om huthierna fortsätter att hota liv och handel kommer vi att tvingas vidta nödvändiga och lämpliga åtgärder.

– Diplomatiska ansträngningar har gjorts för att hitta en lösning, men med begränsad framgång.

Sänkt flera båtar

Även USA har varit mycket tydliga angående situationen i Röda havet.

I samband med oroligheter har man sänkt tre Houthi-fartyg.

Detta enligt uppgifter från såväl USA som Huthirebellerna och Maersk, rapporterar Reuters.

“Tar hoten seriöst”

Vita husets talesperson för säkerhetsfrågor, John Kirby, har förklarat att man tar situationen på största allvar.

– Vi har gjort det klart för huthierna, vi har gjort det klart för våra allierade och partners i regionen, att vi tar dessa hot på allvar, säger han.

Oroligheterna har bland annat lett till att en internationell koalition har bildats, där flera länder samarbetar för att säkra sjöfarten i området.

Foto: A. Holmes

Text: Redaktionen


16 juni 2026

Orange varning – knivskarp uppmaning till svenska hushåll

2026 06 17

Stora delar av Sverige står inför ett allvarligt läge till sommaren.

Under våren har det larmats om grundvattennivåer under det normala eller mycket under det normala i nästan hela landet.

Nu börjar det på allvar bli kritiskt, rapporterar SR.

Så pass illa att Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp, NSVA, inför ett helt nytt orange varningsläge som omfattar omkring 270 000 invånare i södra Sverige. 

Det är sista steget innan den skarpaste åtgärden – bevattningsförbud.

– Får vi en varm sommar på oss nu finns det risk att vi får vidta tuffare åtgärder än vi har idag, säger Pär Gustavsson, avdelningschef på NSVA, till radion.

Miljoner uppmanas spara vatten   

Det är inte bara Skåne som är pressat. Så sent som förra veckan gick SMHI ut med en formell varning om risk för vattenbrist i större delen av Götaland efter en vår som avslutades med mindre nederbörd än normalt.

Hushåll uppmanas att både spara vatten och förbereda så att man har vatten hemma. Göteborgsregionen är ett av områdena där folk rekommenderas frysa in vatten om det blir skarpt läge.

– Både i sydligaste och nordligaste Sverige har det varit mycket mindre nederbörd än normalt under förra året och nu under våren. Det tar tid innan det återhämtar sig, så även om det har kommit en del regn nu i maj krävs en längre period innan grundvattnet är på normal nivå, säger Fanny Jeppsson Stahl, hydrolog på SMHI, till GP.

LÄS MER: Nya regler införs på flyg – gratis för alla passagerare  

Förbud nära   

Det är just vattenbristen som fått NSVA att utfärda orange varning i Skåne. Tidigare har oron framför allt bestått i att kapaciteten i ledningar och anläggningar inte skulle räcka till.  

Lyder nu inte hushållen de skarpa uppmaningarna är ett bevattningsförbud alltså bara ett steg bort.

– Det beror på hur vädret ser ut. Får vi en sommar som blir väldigt varm och solig och vi ser att vattenförbrukningen börjar öka, så finns en stor risk att vi behöver införa tuffare restriktioner, säger Pär Gustavsson.  

LÄS MER: Nio av tio säger nej till att slopa omstritt avdrag

Foto:  SGU resp Ybernardi

Text: Redaktionen


14 maj 26

Många får samma samtal just nu – lägg på direkt

2026 06 16

En rad kommuner har gått ut med liknande varningar på sistone.

Liknande typer av bedrägeriförsök pågår just nu i flera kommuner.

I bland annat Göteborg, Gagnef, Surahammar och Huddinge försöker bedragare lura intet ont anande människor.

Därför har kommunerna gått ut med varningar – och det gäller att se upp för såväl telefonsamtal som dörrknackningar.

Liknande varningar

Gemensamt för kommunernas varningar är att de handlar om bedragare som erbjuder sig att genomföra någon typ av tjänst i hemmet.

Det kan handla om spolning och undersökning av avloppsrör, tjänster från hemtjänsten eller återvinning.

– De utger sig för att agera på uppdrag av Kretslopp och vatten, varnar Göteborgs stad.

– De kontaktar villaägare via telefon och erbjuder spolning och undersökning av avloppsrören. Allt detta är felaktigt. 

Lägg på direkt

Den som får den här typen av samtal bör lägga på luren direkt.

Kretslopp och vatten anlitar inte enligt Göteborgs stad företag som ringer upp privatpersoner för att sälja sådana tjänster. 

– Om vi behöver utföra arbeten i ett område informerar vi alltid berörda kunder genom andra kanaler såsom Kivra och brev. Våra medarbetare legitimerar sig alltid vid besök. 

Läs mer: Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

Utger sig komma från hemtjänsten

Surahammars kommun har fått information om att personer som utger sig för att vara från hemtjänsten har knackat på hos äldre personer i kommunen. 

De riktar tre tydliga uppmaningar till folk som känner sig osäkra:

- Be personen visa sin legitimation

- Kontakta en anhörig eller granne

- Ring hemtjänsten eller kommunen för att kontrollera uppgifterna

Se upp

Även Huddinge kommun har gått ut med en varning.

Där handlar det om bedragare som utger sig att komma från SRV återvinning.

– De påstår att de hittat felsorterat avfall på återvinningscentralen, med personuppgifter på. Aktören kräver därmed fullbetalning för en påstådd straffavgift. 

Läs mer: Ryskt bombplan har kraschat

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen