Stort larm om samma bransch – många svenskar krävs på pengar

2025 06 24

Över 40 flyttfirmor granskas av Konsumentverket.

Detta eftersom myndigheten mottagit hundratals anmälningar som handlar om flyttjänster som agerat oseriöst.

Bland annat har oseriösa flyttfirmor krävt personer på mer pengar på plats för att få sina saker, eller för att flytten ens ska genomföras, trots att de redan har betalat.

I vissa fall har flyttfirman tagit betalt i förskott och sedan aldrig dykt upp eller kommit vid en helt annan tidpunkt än avtalat.

– Andra konsumenter har blivit av med sina möbler och föremål i samband med flytt. En del klagomål och anmälningar handlar om att man fått sina tillhörigheter skadade, men företaget vägrar ersätta det som skadats, skriver Konsumentverket.

”Utsatta och maktlösa”

Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket, konstaterar att flyttbranschen präglas av många oseriösa aktörer.

– Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa.

Ignorerar lagkrav

Konsumentverket utreder 46 företag som blivit anmälda av missnöjda kunder.

Redan i dag kan myndigheten fastslå att flera av företagen saknar tillstånd för yrkestrafik, vilket bryter mot lagen.

LÄS MER: Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller 

Uppmanar allmänheten

På sin hemsida går Konsumentverket ut med tips till personer som planerar att anlita en flyttfirma.

Här är samtliga tips:

  • kolla med Transportstyrelsen om företaget har tillstånd för yrkestrafik. Det är ett lagkrav.
  • läsa vad andra har för erfarenheter av företaget. Sök på namnet och läs kommentarer på nätet om företaget. De recensioner som företaget visar upp på sin egen webbplats kanske inte stämmer med omdömena på andra ställen.
  • betala aldrig i förskott. Betala först när flytten är klar och allt har gått bra.
  • välja en flyttfirma som använder sig av Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Alla flyttfirmor som är medlemmar i Sveriges Åkeriföretag eller Sveriges Möbeltransportörers Förbund måste följa överenskommelsen.
  • se till att det finns ett skriftligt avtal på vad du och flyttfirman kommer överens om, till exempel genom en offert.
  • avtala om pris i förväg. Välj gärna ett fast pris och se till att få priset skriftligt.

LÄS MER: Ica-butik tvingas till nödåtgärder 

Foto: Christian Dubovan

Text: Redaktionen


Nekas inträde på Liseberg – chockbesked vid entrén

2025 07 04

Flera kunder nekas i dörren till Liseberg.

Larmet kommer efter att en familj oväntat stoppats i entrén till den populära nöjesparken i Göteborg.

12 500 kronor rök från kontot

Lena Ström och hennes familj hade köpt biljetterna till Liseberg i appen och åkt 35 mil från Ronneby. När de kom fram till parken stötte familjen på problem.

Enligt personalen hade enbart åkbanden registrerats i köpet och allihop nekades därför att komma in eftersom inträdet inte ansågs vara betalt, rapporterar TV4.

Då uppmanades Lena Ström att göra betalningen på nytt. Totalt gjordes tre försök att betala, men utan någon bokningsbekräftelse.

Däremot drogs pengarna på Lenas konto – 12 500 kronor hade hon behövt lägga ut på köpen.

Då fick familjen nog.

– Jag sa bara att vi får åka hem då. Så då gick vi därifrån med 12 500 kronor borta. Och inga biljetter, säger Lena Ström.

Fick ställa in

Familjen tycks inte vara den enda som råkat ut för samma sak.

Lena Ström menar att kassapersonalen framhöll att problemet är vanligt. Det uppges ske cirka tio gånger varje dag och pågått i över två år.

Hon berättar att barnen blev jätteledsna och att ingen kompensation erbjöds. Inte ens en ursäkt från Liseberg fick familjen, enligt Lena. Pengarna ska komma tillbaka efter tre till fem dagar, men inplanerade aktiviteter fick ändå ställas in.

– Vi skulle gå på museum och vattenland resten av veckan. Men pengarna är borta.

Svaret: få köp som går fel

Liseberg har svarat på kritiken.

Enligt dess presstalesperson Clara Rosendal är det få köp som blir fel, i relation till hur många gäster som besöker parken. 

Hon förklarar också att tekniska faktorer, bankproblem, eller kundens kreditvärdighet kan påverka varför ett köp avbryts. Enligt Liseberg tog parken inte emot någon betalning från Lena och hon ska ha pengarna åter på kontot inom tre till fem dagar. 

LÄS MER: Virusvarning i Lisebergsbyn

Är billigare online

På Lisebergs hemsida skriver nöjesparken att besöken inte behöver förbokas. Däremot erbjuds kunden ett lägre pris om så sker.

Du får alltid bäst pris på liseberg.se, framhåller parken.

– Har du inte möjlighet att betala eller köpa online så är du välkommen att köpa dina biljetter på plats.

Det understryks också att Liseberg eftersträvar att gå kunden till mötes.

Vi på Liseberg vill alltid göra ditt besök så lyckat som möjligt, oavsett vad det gäller, skriver nöjesparken.

Foto: Stefan Karlberg/Liseberg

Text: Redaktionen


“Katastrof” förutspås imorgon – turister avbokar i rasande fart

2025 07 04

Panikslagna turister har börjat avboka sina resor.

Anledningen är en kontroversiell “förutspådd” katastrof som påstås ska inträffa i början av juli.

Enligt mangaförfattaren Ryo Tatsuki, kommer nämligen en jordbävning att utlösa en “massiv tsunami” mot Japan runt den 5 juli, alltså imorgon.

Den så kallade prognosen har “utlöst panik” och fått tusentals turister att ställa in sina resor, rapporterar Le Monde.

Enorma vågor kommer att stiga i alla riktningar. Tsunamier kommer att ödelägga länderna kring Stillahavsområdet. En tsunami som är tre gånger kraftigare än den stora jordbävningen i östra Japan i mars 2011 kommer att drabba den sydvästra delen av landet, påstår författaren enligt tidningen.

Folk tar ryktet på allvar

Manga är en central del av Japans kultur och vardagsliv och genren har ett stort inflytande på exempelvis utbildning och underhållning i hela Asien.

Det är därför många som tar författarens varning på allvar. Enligt japanska myndigheter har exempelvis resebokningarna från Hongkong till till Japan störtdykt med 50 procent.

– Intresset för att resa till Japan minskar. Ryktets inverkan är obestridlig, säger Shinji Hiraj, guvernör i den japanska staden Tottori.

"Saknar vetenskaplig grund"

“Prognosen” har gett upphov till “verklig panik”, skriver Le Monde.

Framför allt är det taiwanesiska, kinesiska och sydkoreanska turister som ställer in sina resor.

Till följd har japanska myndigheter gått ut offentligt för att försöka lugna ned paniken. Japan understryker att det är omöjligt att förutse jordbävningar med aktuell vetenskap.

– Låt er inte påverkas av katastrofinformation som anger ett datum. Vi avråder starkt från att agera irrationellt av rädsla, framhåller Japans meteorologiska byrås generaldirektör Rypichi Nomuyra i ett uttalande.

LÄS MER: Svenskar i Grekland förvarnas – kan åka hem med skyhög räkning

Även forskare och experter har påtalat samma sak.

Profetior om tidpunkten för jordbävningar har ingen vetenskaplig grund. Om en jordbävning inträffar i juli skulle det vara en ren slump, säger Naoya Sekiya, forskare inom katastrofinformation och professor vid Tokyos universitet, till Japan News.

Ryktena om naturkatastroferna, och de inställda resorna, har lett till att flera japanska flygplatser fått skära ned på antalet flyg.

Foto: VOO QQQ

Text: Redaktionen