Superpopulär maträtt kan försvinna – förbud diskuteras

2025 02 10

En klassisk maträtt, som är enormt populär i Sverige, står inför ett “existentiellt hot”.

Det framhåller Andreas Bjelland Eriksen, klimat- och miljöminister i Norge.

Han talar om framtiden för laxen – som ofta återkommer på listor över de vanligaste vardagsrätterna här hemma i Sverige.

"Existentiellt hot"

Enligt den norska ministern är den vilda atlantlaxen på väg att försvinna till följd av klimatkrisen och laxindustrin.

– Detta är i grunden ett existentiellt hot mot den vilda atlantlaxen och om vi förbiser det tror jag inte att vi kommer att kunna vidta de åtgärder som vi behöver, sade Andreas Bjelland Eriksen vid Missing Salmon Alliance-konferensen i London häromveckan, enligt The Guardian.

Bjelland Eriksen talar om fjolåret som ett “exceptionellt dåligt år”. De två andra värsta åren har varit 2023 och 2021.

– Så det är verkligen en del av en trend och det symboliserar något. För mig symboliserar det att påverkan från allt vi gör blir mer än vad naturen, våra bestånd, faktiskt kan hantera.

Varnar för utrotning

Flera gånger har liknande larm hörts även i Sverige.

Så sent som för ett år sedan framhöll Världsnaturfonden WWF att det råder akut läge för både lax och ål i svenska vatten.

I höstas gick även 36 stjärnkrögare och vinnare av Årets kock ut i ett gemensamt upprop om att agera för att rädda laxen.

I dag går fiskare ofta tomhänta hem. Om vi hade samma bristande reglering av vilt på land skulle hjorten och älgen snart vara utrotade, skrev de på DN Debatt.

Rekommenderar noll fångst

Internationella Havsforskningsrådet, ICES, har rekommenderat noll fångst för vild lax i Östersjön.

– Vi vet vilka problemen är, men trots att vi har kunskapen så saknar vi fortfarande motivation för att driva på förändringar som kan säkerställa de här migrerande sötvattensarternas fortsatta existens, sade Inger Melander på WWF till DN förra våren.

Då hade regeringen precis pausat åtgärder för att modernisera miljövillkor kopplade till vattenkraftverk som ämnade att stärka fiskarnas levnadsmiljö.

Förbud diskuteras

Norge är den största producenten av odlad lax i hela världen. Den vilda laxpopulationen har emellertid halverats från en miljon i början av 1980-talet till cirka 500 000 idag.

Ett förbud om att stoppa så kallad “open-net fish farming”, kassodling i stora nät, är därför uppe för diskussion. Samtidigt har den norska miljömyndigheten föreslagit den mest begränsade laxfiskesäsongen någonsin under 2025.

Andreas Bjelland Eriksen är dock inte för ett sådant förbud som diskuteras. Han vill se ett annat fokus.

– Min huvudsakliga fråga är inte själva produktionen, det handlar om föroreningarna och den påverkan som föroreningarna har på miljön. Det är vad vi måste ta itu med, säger Eriksen.

Foto: S. Seitamaa

Text: Redaktionen


17nov2025

JUST NU: Tiotusentals bilar fast vid ryska gränsen

2025 11 17

Vid den ryska gränsen har tiotusentals bilar stoppats i väntan på att få komma in i landet.

Långa köer med tusentals biltransportörer, som blir fler för varje dag, står och väntar på att få komma in i Ryssland.

Värst är det vid gränsen mot Kazakstan.

– Totalt står uppemot 4 000 biltransportörer i köer vid gränserna, var och en med en last på upp till tio bilar. Den största trängseln observeras vid gränsen mot Kazakstan, genom vilken transporten från Kina sker, uppger The Moscow Times, med hänvisning till flera ryska medier.

Kraft ökning innan ny avgift

Bakom den kraftigt ökade importen, som nu alltså ställer till det vid de ryska gränspassagerna, ligger en ny avgift vid import av bilar till Ryssland.

– Från och med den 1 december i år kommer avgiften att kopplas till motoreffekten i en progressiv skala. Förmånspriset gäller endast för bilar med en motorvolym på upp till 160 hästkrafter, uppger tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Måste hinna passera

Sedan förra månaden har köerna ökat med ytterligare en tredjedel.

Och när den nya avgiften införs den 1 december måste bilar som inte ska drabbas av avgiften ha hunnit passera gränsen.

Därför är det bråttom för de många transportörerna som nu står och köar.

– Om bilen köptes före den 1 december men inte godkändes av tullen före det angivna datumet, måste ägaren betala avgiften enligt de nya reglerna.

– Alla kommer inte hinna, säger en källa till ryska medier.

Rekorddyrt att köpa bil

Priset för att köpa en ny bil i Ryssland är nu rekordhögt.

– Det genomsnittliga priset för att köpa en ny bil i Ryssland nådde en rekordhög nivå i oktober, rapporterar Reuters med hänvisning till den ryska analysbyrån Autostat.

– Konsumenterna skyndar sig att köpa på grund av rädsla för fler prishöjningar.

I jämförelse med samma tid förra året har det genomsnittliga inköpspriset stigit med 3,5 procent.

Om man går tillbaka och jämför med 2021 så är ökningen hela 60 procent, uppger nyhetsbyrån.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Sergey Beschastnykh

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen