SVENSK SJUKVÅRD: Stort avslöjande – var tredje person påverkas

2023 10 05

En hemlig rapport avslöjar stora brister inom svensk sjukvård.

För att möjliggöra patienternas kontakt med det digitala vårdsystemet 1177 använder sig 18 av Sveriges 21 regioner av vårdverktyget Platform24.

Nu pekar en ny hemlig rapport på att det råder stora problem, och risker för patientsäkerheten finns i it-systemet.

Det avslöjar SVT.

Hamnar fel

I rapporten, som ännu inte offentliggjorts ännu, framkommer att tre av tio personer sorteras fel av systemet och därmed riskerar felaktig vård.

– I vårt material visar vi att tre patientfall av tio leder till någon form av avvikelse, står det i rapporten enligt SVT.

– Det mest allvarliga är att vissa fall leder till en för låg prioritet, vilket innebär en risk för patientsäkerheten.

Har pausats

Västra Götalandsregionen har satt Platform24 och tjänsten “Sök vård” på paus på grund av de stora bristerna.

Enligt uppgifter har en rapport skrivits under sommaren där avvikelser dokumenterades, men den offentliggjordes inte på grund av påtryckningar från bolaget som står bakom vårdverktyget.

Varken Västra Götalandsregionen eller bolaget bakom Platform24 har uttalat sig om avslöjandet då rapporten ännu inte är offentlig.

“Inte på långa vägar”

Vidare förklaras det att “tjänsten Sök vård inte på långa vägar är färdigutvecklad. Betydande arbete för Platform24 kvarstår”.

Återkommande kritik har riktats mot svensk sjukvård på sistone, någonting som regeringen menar att man ska ta tag i.

– Regeringen föreslår ett sektorsbidrag om 3 miljarder under 2024 med syfte att stärka möjligheterna för hälso- och sjukvården att bedriva en god och patientsäker hälso- och sjukvård.

Digital infrastruktur

Det är just den digitala infrastrukturen som regeringen vill satsa på framöver.

– En nationell digital infrastruktur för hälso- och sjukvården där staten tar ett större ansvar ska genomföras, framhåller regeringen.

– Syftet är att förbättra kvaliteten och patientsäkerheten i vården samt att på sikt minska den administrativa bördan för hälso- och sjukvårdens medarbetare.

Foto: H. Naidoo Jade

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen