Svensk storstad uppmanar sina invånare: bete er som danskar

2022 12 13

I Göteborgs stad uppmanas invånarna att börja bete sig mer som människor i Danmark.

Uppmaningen kommer direkt från kommunala Kretslopp och vatten, och handlar om att spara vatten i den rådande energikrisen. Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Framför allt trycks det på att göteborgarna måste vrida åt kranarna och duscha kortare, någonting som Sveriges grannland föregår med bästa möjliga exempel.

I Danmark är nämligen vattenförbrukningen betydligt lägre än hos gemene svensk – enbart 100 liter per person och dygn.

– En anledning är med största sannolikhet att det är mycket dyrare med vatten i Danmark. Det är många gånger dyrare än vad vi betalar i Göteborg. Då är man kanske lite mer benägen att spara mer, säger Fredrik Torstensson, chef för ledningsnät på Kretslopp och vatten, till GP.

"Inte omöjligt med effektbrist"

Enligt Fredrik Torstensson bör göteborgarna tänka enligt principen många bäckar små, och det är viktigt att alla bidrar för att inte hamna i en situation där man tillfälligt måste koppla bort delar av landet.

– Vi är ett i läge i samhället där det inte är ett omöjligt scenario där vi får effektbrist, och det kostar ju el att producera och distribuera vatten. Dessutom när man har använt vattnet, så blir det avloppsvatten och då kostar det el att rena det vattnet.

Flera tips

Och viktigast av allt är alltså att spara på varmvattnet, berättar Fredrik Torstensson.

Det är nämligen det vattnet som ger mest effekt ur ett samhällsperspektiv, då man besparar både själva vattnet men också uppvärmningen.

Han tipsar även om att inte diska under rinnande vatten och förvara kallt vatten i kylskåpet istället för att spola kallt i kranen.

Samtidigt jobbar Kretslopp och vatten med att justera temperaturer i tekniska anläggningar och smartare styra pumpstationerna för att spara på energiförbrukningen, skriver GP.

"Vill be svenska folket"

Uppmaningen från Göteborgs stad följer liknande budskap som regeringen gav till svenska folket förra veckan.

– Nu vill vi be svenska folket att spara el också för att minska risken för bortkoppling, sade statsminister Ulf Kristersson (M) på en pressträff i fredags.

Varje kilowattimme räknas, konstaterade energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

– Vi har gått från en svår och utdragen pandemi, där det var avgörande att vi hjälptes åt. Nu befinner vi oss i en annan typ av kris där det vi gör tillsammans kan göra skillnad.

Högsta beredskap

I natt sattes Karlshamnsverket i beredskapsläge för att rädda svensk elförsörjning. Det rapporterar flera svenska medier under förmiddagen med hänvisning till nyhetsbyrån TT.

– Det oljeeldade Karlshamnsverket fick rycka in för att rädda den svenska eltillgången i natt. Nu råder högsta beredskap fram till den 16 december, skriver till exempel Svenska Dagbladet i ett twitterinlägg.

Foto: E. Tabitha resp K. Baquerizo

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen