Svenska turister på Cypern varnas – riskerar skyhög räkning

2024 06 28

Svenska folket älskar Cypern.

Önationen i Medelhavet toppar listan över de mest populära resmålen för barnfamiljer hos Apollo.

Även hos resebyråer som Ving och Ticket hittas Cypern bland de mest bokade resorna under sommaren 2024.

Men svenskar som åker till det turistvänliga EU-landet riskerar att gå i en dyr fälla.

Delar av Cypern kopplar nämligen din telefon till det turkiska mobilnätet, vilket många resenärer inte tycks ha koll på.

Och det riskerar att bli en mycket dyr historia i form av skyhöga mobilräkningar för den som ger sig ut på nätet, varnar konsumentsajten Mobil.se.

Befinner du dig nära en landsgräns och andra gränszoner är det viktigt att hålla extra koll på mobilen och vilket nät den är uppkopplad till. Det här gäller särskilt nära EU:s yttre gränser som på Cypern där grekiska delen av ön har surfpriser som hemma, medan turkiska delen inte har det, framhåller sajten.

Kan hamna på "fel sida"

Sedan ett par år tillbaka gäller samma roamingregler i hela EU. Det innebär att du kan använda telefonen i ett annat EU-land och betala lika mycket som du gör i Sverige.

Men trots det kan man växlas över till ett betydligt dyrare alternativ även om man befinner sig på rätt sida gränsen, och säkrast är därför att i inställningarna slå av mobilens automatiska val av nätverk.

– Ibland kan man också vara nära gränsen till EU utan att man tänker på det, till exempel nära Schweiz, Andorra, Monaco eller Gibraltar, påpekar konsumentsajten.

EU: Var försiktiga

Det är inte bara turister på land som behöver tänka på riskerna med att råka koppla upp sig på fel nätverk.

Folk som resor med färjor måste också se upp. Lämnar man mobiltäckningen helt är risken att man blir uppkopplad till färjans eget mobilnät. Det går via satellituppkoppling vilket kostar enorma summor för konsumenten.

Det här kan ske även på resor mellan två EU-länder – exempelvis på färjan mellan Trelleborg och tyska Sassnitz.

– Var försiktig, lyder uppmaningen från EU själva.

– När du reser med båt eller flyg i EU kan du använda mobilen utan extra kostnad så länge du är uppkopplad till ett markbundet mobilnät, t.ex. i hamnen, på en flod eller på flygplatsen. Om trafiken i stället går via satellitsystem gäller inte EU-reglerna utan du måste betala för roamingen (utan några pristak). För att slippa extra kostnader kan du stänga av roaming eller aktivera flygplansläget när du är ombord, skriver unionen på sin hemsida.

Foto: G. Lemon

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen