SVERIGE: Äntligen goda nyheter för hushållen

2022 10 09

Mitt i en dyster inflation och tider med höga omkostnader spås ljus i mörkret för hushåll i Sverige.

Svenska hushåll är vana vid dåliga nyheter vid det här laget.

I augusti steg den svenska inflationen till 9 procent, någonting som bland annat drevs upp av ökade priser på livsmedel och bränsle.

Utöver en betydligt dyrare nota på mat och drivmedel har många hushåll även upplevt rekorddyra elräkningar – och än värre väntas det bli till vintern.

Äntligen positiva nyheter

Men nu kommer ett ljus mitt i allt mörker. 

SBAB:s chefsekonom Robert Boije ser nämligen flera tecken på att en inflationstopp väntar precis runt hörnet, rapporterar Dagens Nyheter.

– På livsmedelspriserna ser vi fortsatt vissa uppgångar men vi ser också lättnader när det gäller spannmålspriser där exporten har kommit igång från Ukraina, som är en av världens största spannmålsexportörer, säger han till tidningen.

"Kan hålla nere pris på drivmedel"

Positiva besked om inflationen är även att vänta efter förbättrade globala leveranskedjor samt oljeutvecklingen, menar experten.

Någonting som säkerligen skulle vara till glädje för den som är beroende av en bensin- eller dieseldriven bil.

När det gäller oljepriserna har det pratats om att de kommer fortsätta uppåt men det är jag inte alls säker på. För att vi får en dämpad global efterfrågan nu och det brukar kunna hålla nere priserna på drivmedel, säger Robert Boije till DN.

Får medhåll

SBAB:s chefsekonom får medhåll från andra ekonomer, bland annat Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.

Han pekar bland annat på att arbetsmarknaden är stark och att det än så länge inte finns några tecken på stigande arbetslöshet.

Prognoschefen bedömer också att de största räntehöjningar nu är historia.

– Vår officiella prognos är att Riksbanken höjer räntan för sista gången i februari och sen ligger still fram till 2024. Men med en lägre inflation kan det faktiskt bli så att de till och med sänker räntan nästa år, säger Andreas Wallström till DN.

Omdiskuterade elpriser

Experternas prognoser välkomnas sannolikt av många hushåll som lidit kraftigt av många ekonomiska smällar kopplade till högre levnadskostnader under 2022.

En av de mest omdiskuterade har varit just elprisfrågan.

På just den fronten kom nyligen ett glädjebesked då elpriserna i veckan sjönk till lägre nivåer än på två månader. 

"Förbluffande" konsumtion

Trots de annars höga priserna på el har inte konsumtionen i svenska hushåll förändrats märkbart, vilket Sveriges Radio konstaterade tidigare i veckan.

Ingenting i statistiken från Svenska kraftnät tyder nämligen på att svenskarna dragit ned på sin elanvändning.

Under september användes 9,55 terawattimmar i Sverige jämfört med 9,54 under samma månad föregående år, enligt Svenska kraftnäts statistik.

– Jag blir förbluffad med tanke på prisutvecklingen, jag hade faktiskt förväntat mig se en märkbar effekt, säger Magnus Thorstensson, elmarknadsanalytiker på Energiföretagen, till SR.

LÄS MER: Efter gårdagens glädjebesked – nu kommer bakslaget

LÄS MER: Glädjebesked för elkonsumenter

LÄS MER: Förbluffande utveckling i Sverige

LÄS MER: Många hushåll riskerar ytterligare ekonomisk smäll

LÄS MER: DRIVMEDEL: Chockhöjt literpris i dag

Foto: B. White

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen