17okt2025

SVERIGE: Böter införs på Ica

2023 09 15

Nu har Ica fått nog.

Kriminaliteten i Sverige har gått långt över gränsen.

Det anser bland annat Andreas Blyger, en av Icas många handlare.

Han driver en butik strax söder om Stockholm och har tidigare gått ut i medierna och berättat hur hans personal hotats med pistol och hur snatterierna eskalerat.

Till och med dödsskjutningar i området påverkar affärerna. Enligt Andreas Blyger vågar folk inte komma och handla på kvällarna längre, rapporterar Dagens industri.

Och idag är det värre än någonsin, berättar Anders Blyger.

– Det är jätteotryggt. Vi märker ett vikande kundunderlag på kvällarna, säger han till tidningen.

Böter införs

Återkommande slår dessutom stöldligor till mot Ica-butiken.

Ordningsvakter har varit på plats tidigare – men det har man inte längre tillstånd för.

Istället har polisiär närvaro aktualiserats.

Och det ger effekt.

Rent konkret innebär det att polisen bötfäller personer direkt i butiken om de upptäcker lagbrott, vilket brukar benämnas som “snabbare lagföring”.

– Det är positivt. Annars upplever jag att det mesta läggs ned på grund av att stöldgodset är av ringa värde eller på grund av straffrabatt då det finns andra brott, säger Anders Blyger.

"Satt i system"

Anders Blyger är inte den enda Ica-handlaren i Sverige som har haft problem med våld och stölder det senaste året.

Tidigare i år gick exempelvis Ulf Svensson, som driver Ica Aptiten på Södermalm, ut med att man hastigt tvingades stänga snabbkassorna.

Han menar att det går ut “enorma mängder bakvägen”.

– De som har satt det här i system verkar tycka att det är legalt att stjäla i de här kassorna. Man har ju “glömt” en vara och “oj, den registrerades inte”, uppgav Ulf Svensson till Dagens Nyheter i våras.

"Blivit normaliserat"

Andra Ica-handlare har fått plocka bort vissa produkter.

Exempelvis låser man in det dyraste köttet så att kunderna måste kontakta personal om de vill köpa varorna.

– Det har blivit normaliserat i Sverige idag att jag som handlare inte kan ha fint nötkött i mina diskar, säger Cecilia Stanell, Ica-handlare i Västerås, till Sveriges Radio.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


17 nov 2025

JUST NU: Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Ny hastighetsgräns föreslås på Sveriges motorvägar

2025 11 17

Hastighetsgränserna på Sveriges vägar har återkommande varit uppe för diskussion.

I somras uppmärksammade exempelvis Riksförbundet M Sverige att Trafikverket den senaste tiden sänkt hastigheten på fler platser till jämna steg, framför allt till 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen.

Enligt konsumentföreningen har åtgärden vidtagits istället för att “investera i förbättrade vägar”. Organisationen menar att 120-vägarna, de snabbaste i landet, också är några av de säkraste.

– Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, sade Jacob Sidenvall från M Sverige i somras.

Förslag i riksdagen

Nu har diskussionen om hastighetsgränserna i Sverige nått politiken.

Exempelvis kommer riksdagen att behöva ta ställning till ett nytt förslag om höjd hastighetsgräns på motorvägarna.

Detta efter att den moderata riksdagsledamoten Lars Beckman lämnat in en motion i ämnet.

I Sverige finns det på nationella vägar som E4:an där långa sträckor är en maxhastighet på 80 km/timmen. Det är otillfredsställande för den som arbetspendlar mellan två orter dag efter dag, framhåller Lars Beckman i sin motion.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Vill se 140 km/h

Enligt ledamoten finns det “ingen anledning att ha en lägre hastighet än nödvändigt”. Enligt förslaget skulle det till och med kunna gälla 140 kilometer i timmen på flera vägar – 20 kilometer mer än den nuvarande högsta hastigheten.

– På andra vägar som mellan Gävle och Uppsala är det en maxhastighet på 120 kilometer i timmen där det skulle kunna vara en högre hastighet då vägen är fyrfilig. I många andra länder är maxhastigheten 130 eller 140 kilometer i timmen där det är möjligt med anledning av vägens beskaffenhet, menar Lars Beckman och avslutar:

– Det vore rimligt att hastigheterna höjs generellt på det statliga vägnätet.

Tidigare har det även föreslagits en sänkt hastighetsgräns på en del av E6 som går genom Göteborg. Det var Centerpartiet som stod bakom förslaget.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Kävlinge kommun

Text: Redaktionen