5 november 2025

SVERIGE: Elräkningar framkallar oväntat beteende

2023 02 16

Det är få elkonsumenter som förstår vad som framgår på fakturan från sin elleverantör.

Det visar revisions- och konsultbolaget EY som genomfört en stor undersökning bland 38 000 energikonsumenter i 18 länder, varav 2 000 i Sverige. 

Mindre än en tredjedel av svenskarna, 27 procent, känner att de förstår fakturorna och endast 21 procent känner förtroende för sin leverantör, framhåller bolaget i ett pressmeddelande. 

Skiftande beteende på flera fronter 

Vad som dock också utmärker sig är ett förändrat beteende i det allt mer skiftande energilandskapet.

Och det handlar inte enbart om man i större utsträckning släcker lamporna eller skruvar ned värmen för att hålla nere kostnaderna. 

Svenskarna blir betydligt mer aktiva än så och EY:s undersökning visar att konsumenterna driver på för ett flertal viktiga utvecklingar som kommer att påverka framtiden för elbolagen. 

– Vår undersökning visar att passiva elkonsumenter tillhör det förflutna. Vi ser att fler svenskar tar framtiden i egna händer genom att försöka förstå sin konsumtion och ta en alltmer aktiv roll i sin förbrukning, bland annat genom lösningar som solpaneler eller batterier, vilket ställer högre krav på elbolagen, säger Christian Grauers, ansvarig rådgivare inom energi, EY Sverige. 

Oväntad förändring: rekordmånga vill ha elbilar 

Att förtroendet för elleverantörerna är så lågt som 21 procent beror på prisökningar, osäkerhet och svängningar på marknaden. 

Men det har mot förmodan inte inneburit att omställningstakten bromsats in.

Tvärtom har den förändrade marknaden skapat ett rekordstort intresse bland konsumenter för ren energi och nya lösningar som solceller på taken och elbilar. 

– I Sverige uppger mer än hälften att de köpt (11 procent) eller funderar på att köpa (41 procent) en elbil. Hälften (50 procent) har även köpt, eller funderar på att köpa, solpaneler och 41 procent överväger, eller har redan köpt, batterilagring, framhäver EY Sverige. 

Krångligaste räkningen i hushållet 

Att enbart 27 procent uppgett att de förstår sin elfaktura gör räkningen till den krångligaste av hushållens samtliga fakturor. 

Nästan alla, 88 procent, efterfrågar nya digitala funktioner, till exempel att kunna analysera sin elförbrukning.

– Konsumenternas behov av information ger energiföretag en ny möjlighet. Både de som försöker skynda på sin energiomställning och så kallade omnisumenter förväntar sig ett ökat stöd av sina energileverantörer, som måste utvecklas. Deras förmåga att hjälpa konsumenterna framåt under det närmsta året kommer vara avgörande för antingen driva på eller försena energiomställningen, men också påverka deras egna framtid, säger Christian Grauers. 

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen 


“Vet inte att de har pengar som kan användas” – Powers besked till kunderna

2025 11 22

Butikskedjan Power meddelar att kunder har innestående pengar att använda.

Power har etablerat sig som ett starkt varumärke på den svenska marknaden när det kommer till hemelektronik.

Kedjan har gått ut med ett meddelande om att kunder har outnyttjade bonuspengar som kan användas.

Totalt rör det sig om nästan 68 miljoner kronor.

Powers meddelande

Svenska kunder har 68 miljoner kronor i outnyttjade bonuspengar hos Power.

– För 67 947 985 kronor kan man köpa rätt många TV-apparater eller robotdammsugare. Och det är faktiskt så mycket pengar som POWERs svenska kunder har innestående just nu, tack vare hemelektronikkedjans bonussystem MyPOWER, meddelar kedjan.

– POWER påminner i mail, nyhetsbrev och när kunderna handlar i butiken, men eftersom så mycket pengar ligger kvar är teorin att många kunder glömt att de har pengar som bara ligger och väntar på att komma till roligare användning. 

Om de inte använts på två år så försvinner bonuspengarna.

“Otroligt hög summa”

Eddie Hernandez, marknadschef på Power Sverige, kommenterar.

– 68 miljoner är ju en otroligt hög summa och vi vill få ut till så många kunder som möjligt att de gärna får komma och handla ny, kul hemelektronik för sina pengar, säger han i ett pressmeddelande.

– Det känns fel att de bara ligger hos oss och väntar. Särskilt nu inför Black Friday och julperioden vet vi att de här pengarna kan bli ett välkommet tillskott för många hushåll.

Läs mer: Har tiotusentals ägare – bolag kan försvinna från börsen

Mest pengar

Här är de butiker där kunderna har mest innestående pengar:

- Power Heron City: 2 418 031 kronor

- Power Barkarby: 2 873 372 kronor

- Power Högsbo: 2 320 341 kronor

- Power Helsingborg Väla: 2 303 004 kronor

- Power Norrköping: 2 219 391 kronor

Ny butik

Butikskedjan har i dagsläget 28 varuhus runt om i landet

Så sent som i oktober slog de upp dörrarna till den nya butiken i Heron City i Stockholm.

Läs mer: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


F16-plan har skickats upp – attack nära gränsen

2025 11 22

Rumänien har tvingats skicka upp stridsflygplan.

Beskedet kommer på lördagen.

Under natten har Ryssland på nytt attackerat Ukraina med drönare.

Rumänien blev tvungna att skicka upp två F16-stridsflygplan på grund av en attack nära landets gräns med Ukraina, rapporterar Ukrainska Pravda med hänvisning till Rumäniens försvarsdepartement.

Skickade upp plan

Rumänien skickade upp stridsflygplan under natten som svar på ryska luftangrepp i södra Odessa oblast, nära statsgränsen, och flyglarm utfärdades för byar längs floden Donau i Rumänien. 

Klockan 01:33 utfärdades ett flyglarm för byar i norra Tulcea län efter att ryska attackdrönare identifierats i området kring den ukrainska staden Izmail.

Rumänien kommenterar

Så här lyder en kommentar från Rumäniens försvarsdepartement:

– Två F-16 Fighting Falcon stridsflygplan skickades upp under natten mellan den 21 och 22 november från den 86:e flygbasen för att övervaka luftsituationen vid gränsen till Ukraina, i samband med de attacker som Ryska federationen genomförde nära flodgränsen mot Rumänien, menas det enligt RBC Ukraine.

– Vi har ständig kontakt med våra allierade, delar operativ information i realtid och agerar beslutsamt för att garantera säkerheten för Rumänien och Natos östra flank.

Läs mer: Krym under attack – rysk militärhelikopter utslagen

“Dynamiskt” i Pokrovsk

Samtidigt kommer nya uppgifter om situationen i Pokrovsk.

Ukrainska styrkor fortsätter enligt tankesmedjan Institute for the Study of War att genomföra motanfall i riktning mot Pokrovsk, där situationen är “fortsatt allvarlig och dynamisk”.

Försöker slå tillbaka

ISW förklarar.

– Ukrainska styrkor har nyligen avancerat i och runt Pokrovsk och fortsätter att hålla tillbaka ryska framryckningar i området, uppger tankesmedjan.

– Geolokaliserat bildmaterial som publicerades den 20 och 21 november indikerar att ukrainska styrkor nyligen avancerade söder om Rodynske norr om Pokrovsk längs motorvägen T-0515 Pokrovsk-Dobropillya och nordost om Myrnohrad öster om Pokrovsk.

Läs mer: UPPGIFTER: Putin har tappat tålamodet – slår till mot anhängare

Foto: Ryuno

Text: Redkationen