SVERIGE: Folk går till attack – mot containrar

2024 12 18

Över 20 containrar har attackerats i Västsverige.

Det är insamlingscontainrar tillhörande biståndsorganisationen Humana som har eldats upp.

Attackerna har skett i Västra Götaland och fler än 20 containrar har förstörts.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Riktade attacker

Driftchef Ulrika Drevhage tror att attackerna är riktade mot Humana.

I containrarna finns bland annat kläder som allmänheten skänker bort.

Attacker har skett i bland annat Mölnlycke, Kungälv och Marks kommun. 

– Jag har ingen siffra på hur mycket vi förlorat ännu men det kan handla om flera ton insamlade kläder och containrarna som också är våra, säger Drevhage till GP.

Oklart varför

Drevhage har noterat att Humanas containrar har brunnit medan andra aktörers containrar stått orörda.

Det råder oklarheter kring exakt varför just Humanas containrar attackeras.

– Det är jättesvårt att veta varför våra containrar blir angripna. Vi har våra spekulationer och vissa känns väldigt långsökta, fortsätter Drevhage.

Polisen bekräftar att en brottsutredning har inletts men är fåordig gällande detaljer.

Det är Humana

Humana beskriver sig som en ideell, humanistisk förening som grundades 1982.

– HUMANA Klädinsamling gör det enkelt för människor att lämna textilier till återanvändning genom lokal, hushållsnära insamling via klädcontainrar som finns utplacerade över stora delar av Sverige och genom gåvomottagning i butikerna, förklarar de som sin verksamhet.

Arbetar i Afrika

Humana bedriver även verksamhet i Afrika där de arbetar med utveckling i flera länder.

– Överskottet från vår verksamhet bidrar till att finansiera långsiktigt utvecklingsarbete i Angola, Malawi och Zimbabwe.

Det återstår att se vad bakgrunden till den senaste tidens containerattacker handlar om och polisen kommer fortsatt att undersöka saken.

Det finns i nuläget ingenting som driftchef Ulrika Drevhage är någon uppenbar anledning till varför just Humanas containrar attackeras - medan andra företags containrar alltjämt lämnas orörda.

Foto: JA. Uppendahl

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen