SVERIGE: Glädjebesked för kaffeälskare

2023 02 02

Här är ett glädjande besked för alla som inte kan gå en dag utan sitt kaffe.

Priset på kaffe sjunker, och det ganska rejält.

Det rapporterar Sveriges Radio Ekot som hänvisar till den oberoende sajten Matpriskollen.

Enligt dess grundare Ulf Mazur minskar priset på kaffe hos alla de stora butikskedjorna i landet.

Tio kronor per kilo

Glädjande nog gäller den positiva förändringen mer eller mindre samtliga stora kaffemärken.

Det rör sig om prissänkningar på omkring tio kronor per kilo.

– Kaffeskördarna i Brasilien har blivit bättre än väntat samtidigt som efterfrågan minskat och lagren vuxit mycket, förklarar Ulf Mazur enligt Ekot.

Ljus i inflationsmörkret

Nyheterna är säkert mycket välkomnande för många hushåll där kaffekoppen är en obligatorisk del av frukostbordet, i synnerhet med tanke på ansträngt ekonomiskt läge och rekordinflation.

Någonting som Handelsbanken bedömt kommer att urholka svenskarnas köpkraft under 2023.

– Den höga inflationen i år betyder ungefär 35 000 kronor i förlorad köpkraft för ett genomsnittshushåll, säger bankens chefsekonom Christina Nyman i ett pressmeddelande.

Ökat över 40 procent

Kaffet är annars en av flera varor som ökat rejält i pris i svenska butiker. Till och med till nivåer som orsakat sådan kaffedesperation att stölder skjutit i höjden.

I oktober förra året hade kaffepriset gått upp med över 41 procent jämfört med samma månad 2021, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.

Detta trots ett minskat råvarupris på kaffe på världsmarknaden.

– Den senaste tiden har vi sett en prisnedgång, men innan det så kommer vi från en period där råvarupriset fördubblades på ungefär ett år. Det gick från 120-130 cent per pund till 230, 240 eller 250.  Det är den stora orsaken till att priset har stigit i butikerna, förklarade Anders Thorén, kommunikationschef på kaffetillverkaren Löfbergs i Karlstad, motsägelsen för DN i höstas.

Spåddes bättre tider

Redan då spåddes bättre tider på kaffefronten efter årsskiftet.

– Det kan eventuellt bli så. Det var ingen som trodde på den här utvecklingen för två år sedan. Det vi har lärt oss den senaste tiden är hur oerhört komplext det är och hur många faktorer som påverkar priserna, sade Anders Thorén.

Fakta: Sveriges mest populära kaffemärken

Nedanstående är de fyra mest populära kaffemärkena bland konsumenter i Sverige.

1. Gevalia (40 procent av marknaden)

2. Zoégas (20 procent av marknaden)

3. Löfbergs (15 procent av marknaden)

4. Arvid Nordquist (9 procent av marknaden) 

Källa: Expertvalet (2018)

LÄS MER: Oroväckande uppgifter för kaffeälskare

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 21

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


USA-professor varnar för skräckscenario: ”Slutet är nära”

2025 04 21

Donald Trump fortsätter att hota det amerikanska universitetet Harvard.

Presidenten har tidigare fryst 2,2 miljarder dollar i statligt stöd till universitetet. 

Nu uppger källor till Wall Street Journal att Trumpadministrationen planerar att dra in ytterligare en miljard dollar i finansiering.

Bakgrund

Konflikten mellan det välansedda universitetet och Vita huset har pågått i flera veckor. 

Bråket började med att Havard motsatte sig flera krav från Vita huset. Trumpadministrationen har bland annat krävt att universitetet ska införa nya anställningsrutiner, antagningsprocesser och förändringar i styrningen. Dessutom har Vita huset krävt hårdare granskningar av utländska studenter och stängningar av så kallade mångfaldskontor.

Professorn varnar: ”Demokratins slut är nära”

Vita huset motiverar åtgärderna med att Harvard inte gjort tillräckligt för att bekämpa antisemitism.

Harvardprofessorn Ryan Enos bedömer dock att Trumpadministrationens korståg mot universitetet handlar om något mycket större.

Enos, som är professor i statsvetenskap, anser att Vita huset agerande följer ett mönster. Han pekar på att Trumpadministrationen har agerat på samma sätt mot flera andra institutioner.

En mycket oroväckande utveckling, enligt professorn.

Nu varnar Enos för att USA håller på att utvecklas till en totalitär stat.  

– Den amerikanska demokratins slut är nära, säger han till HBL och hänvisar till att Trump har försökt stärka sin kontroll över en lång rad samhällsinstitutioner på ett sätt som ingen tidigare president har gjort.

– Auktoritära ledare tenderar att gå till attack mot dem som är av avvikande åsikt. Det gör Trump just nu och han gör det med kraft. Trump för med andra ord en maktkamp på flera fronter.

”Konkurrerande auktoritarism”

Ryan Enos beskriver dagens USA som en ”konkurrerande auktoritarism” – ett system där demokratiska institutioner samexisterar med en stat som ägnar sig åt ”allvarligt maktmisbruk”.

Enligt professorn leder maktmissbruket till politiska val som kan upplevas som demokratiska, men som inte är fullt fria.

– Statsmakten använder sina verktyg som vapen mot människor regimen upplever som hot, säger han till HBL.

I intervjun radar Enos upp flera exempel på sådant maktmissbruk från Trumpadministrationen. Enligt professorn handlar det bland annat om:

- Massuppsägningar i den statliga byråkratin

- Åtal mot mediebolag

- Vägran att lyda domstolar

- Åtgärder för att straffa enskilda juristbyråer

- Angrepp mot amerikanska universitet

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen