SVERIGE: Här stjäls mest cyklar – och här minst

2023 10 05

Antalet cykelstölder i Malmö har nått den högsta nivån på 20 år.

En ny rapport över utvecklingen av cykelstölder runt om i Sverige visar på kraftiga regionala skillnader.

Märker ut sig

Malmö märker ut sig och har den värsta utvecklingen av Sveriges tre största städer.

Antalet anmälda cykelstölder har ökat tydligt under perioden maj till augusti 2023 jämfört med förra året.

– Från 2 052 under förra sommaren till 2 144 i år. Plus 4,5 procent.

Detta markerar en fortsättning på den negativa trenden som skiljer ut Malmö från de andra storstäderna.

– Cykelstölderna i staden har nu nått sin högsta nivå sedan 2013.

Det rapporterar försäkringsbolaget Dina Försäkringar som analyserat färska siffror från Brottsförebyggande Rådet.

Göteborg och Stockholm

Samtidigt går utvecklingen i motsatt riktning i Göteborg och Stockholm där cykelstölderna minskar.

– Anmälningarna i Göteborg minskade från 1 921 till 1 688, motsvarande 12,1 procent.

– Även i Stockholm sågs en minskning, från 3 173 till 3 049, minus 3,9 procent, enligt rapporten.

I både Stockholm och Göteborg är detta de lägsta nivåerna sedan 2012.

Lägsta på 20 år

Sett över hela Sverige så minskade cykelstölderna till cirka 26 550 från 28 420 i fjol.

– Det är en nedgång med 6,6 procent.

– Det är också den lägsta siffran på över 20 år, inte sedan år 2000 har det gjorts färre anmälningar, klargör Dina Försäkringar.

Alla siffror avser cykelstölderna från maj till augusti vilket är den period då det sker absolut flest cykelstölder.

Stört ökning respektive minskning

Allra störst ökning av stölder registreras i Gävleborgs och Västernorrlands län.

Och den största minskningen av stölder har skett på Gotland.

Försäkringsexperten Mia Winberg är tydlig med vad som är bästa tips för att få ha sin cykel i fred.

– Se till att alltid komplettera bakhjulslåset med ett godkänt bygellås eller en kätting.

– Och lås fast cykeln i ett fast objekt, helst i både ram och hjul.

– Dessutom, tänk på att parkera din cykel där det är mycket folk i rörelse och väl upplyst, framhäver hon.

Län för län

Här är antalet stölder under sommaren 2023 jämfört med 2022:

Hela riket 26 553 (-6,6 %)

Blekinge län 285 (+2,9 %)

Dalarnas län 621 (-4,2 %)

Gotlands län 130 (-36,9 %)

Gävleborgs län 830 (+23,7 %)

Hallands län 1 084 (-10,4 %)

Jämtlands län 265 (-15,9 %)

Jönköpings län 647 (-14,3 %)

Kalmar län 562 (+1,1 %)

Kronobergs län 444 (-3,3 %)

Norrbottens län 577 (+8,7 %)

Skåne län 4 478 4 (-2,7 %)

Stockholms län 4 868 (-6,9 %)

Södermanlands län 692 (-2,7 %)

Uppsala län 1 427 (-9,4 %)

Värmlands län 556 (-7,5 %)

Västerbottens län 861 (+9,7 %)

Västmanlands län 721 (-12,5 %)

Västernorrlands län 355 (+10,2 %)

Västra Götalands län 3 511 (-9,3 %)

Örebro län 1 467 (-17,3 %)

Östergötlands län 1 361 (-9,9 %)

Foto:  N. Page

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen