SVERIGE: Många hushåll riskerar ytterligare ekonomisk smäll

2022 10 09

Skattehöjningar kan vara att vänta i många svenska kommuner som lider av ansträngd ekonomi.

Det visar en undersökning genomförd av SVT Nyheter.

I den framgår att över 40 procent av 200 kommuner i Sverige bedömer att det ekonomiska läget är illa eller till och med mycket illa inför den stundande vintern.

Elpriserna är en av de största faktorerna till den oroande prognosen.

– Ur ett ekonomiskt perspektiv så är utsikten inte god, säger exempelvis Sollentunas budgetchef Jonas Sundström SVT.

Riskerar skattesmäll

Flera av kommunerna som SVT talat med menar att det måste till politiska beslut för att förändra det dystra läget.

En sådan skulle kunna vara att höja skatterna, vilket skulle innebära ytterligare ett ekonomiskt bakslag för bland annat svenska hushåll som redan lider av höjda priser på exempelvis el, bränsle och livsmedel.

– Kommunerna gör allt för att hålla kärnverksamheten igång. Går inte det får de höja skatterna, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på SKR, Sveriges kommuner och regioner, till SVT.

Kan stänga verksamheter

Kanalens kartläggning visar även att 20 kommuner är oroliga över att man kommer att behöva stänga idrottshallar, ishallar och simbassänger under vintern.

Nio kommuner bedömer läget så allvarligt att flera delar av kommunens verksamheter kommer att behöva slå igen om ingenting förändras.

Uppmanar att spara el

Både regeringen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har uppmanat såväl kommuner, företag och privatpersoner att spara el för att dämpa den ekonomiska smällen inför vintern.

– Kan man spara på el på olika sätt bör man göra det, primärt av ekonomiska skäl men det hjälper också systemet, sade Niclas Damsgaard på MSB till SVT tidigare i september.

200 myndigheter ska spara el

För några veckor sedan riktade energiminister Khashayar Farmanbar (S) en liknande uppmaning till 200 statliga myndigheter i landet.

– Varenda kilowattimme vi frigör kan användas för att minska sårbarheten när Ryssland vill påverka energipriserna, sade ministern på en pressträff enligt Aftonbladet i början av förra månaden.

– Det kan handla om att byta till energisnål belysning och stänga av lampor och fläktar.

Riskerar att stängas av

De förlängda reparationerna av kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 har pekats ut som en ökad risk för elbrist i vinter, vilket skulle kunna leda till att elen behöver stängas av.

Därför förbereder sig både myndigheter och eldistributörer för att konsekvenserna ska bli så minimala som möjligt om så blir fallet, rapporterar Sveriges Radio.

Enligt Erik Ek, strategisk driftchef på Svenska kraftnät, skulle man genom att minska på förbrukningen kunna minska risken för elstopp.

– Vi ser att bara några få procent minskar risken flera gånger för att få en effekt, säger han till SR.

Foto: V. Klein

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen