SVERIGE: Myndighet varnar för energisparande produkt

2022 10 09

När elpriserna stiger har många svenska hushåll försökt hitta kreativa sätt att spara energi.

En metod är att investera i så kallade energisparboxar, som används i syfte att minska på förbrukningen av energi i hemmet.

De kan också användas till att förlänga livslängden på utrustning som drivs av elektricitet.

Men metoden kan också vara förenat med stor fara, varnar nu myndigheten Elsäkerhetsverket, enligt SVT.

Uppfyller inte EU-krav

Anledningen är att de flesta produkter köps in från länder utanför EU, vilket gör att de inte nödvändigtvis uppfyller de säkerhetskrav som ställs inom unionen.

Exempelvis att de ska vara CE-märkta eller anpassade efter EU:s elnät.

– I vår marknadskontroll ser vi att produkter som säljs direkt till konsumenter från länder utanför EU i högre grad har brister som kan orsaka bränder eller elchock, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Risk för brand och personskador

Enligt Per Samuelsson vid Elsäkerhetsverket kan produkterna utgöra en säkerhetsrisk.

– Det handlar om risk för brand eller personskador, säger han till SVT.

Trenden att köpa energisparboxar uppstod i samband med att elpriserna gick upp i vintras.

– När elpriserna rusar iväg kommer det alltid finnas ett antal företag som vädjar till folks oro, säger Per Samuelsson.

Kompenserar för reaktiv effekt

Myndigheten förklarar vad det är som gör att problemen med produkterna uppstår.

– De kompenserar för något som kallas för reaktiv effekt. Det är egentligen inget problem i ett hushåll eftersom man inte mäter det. Det är en förbrukning som är så liten att elnätsbolagen bortser från det när det kommer till hushåll. Det ställer inte till något problem, därför behöver man inte betala för det, säger Per Samuelsson till SVT.

Privatkonsumenter debiteras inte

På Elsäkerhetsverkets hemsida beskrivs dock hur privata hushåll har väldigt lite glädje av en energisparbox.

– Oavsett om energisparboxen fungerar eller inte så har den ingen inverkan på elförbrukningen i ditt hem eftersom privatkonsumenter inte debiteras för reaktiv effekt. Det påverkar inte den aktiva effekten, som är den som uträttar arbete och det vi betalar för. Kanske fungerar det i länder där även privatkonsumenter debiteras för reaktiv effekt, framhäver myndigheten.

Foto: D. Tausis

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen