SVERIGE: Ny förändring – berör landets alla cyklister

2022 10 28

Alla som tycker om att använda sin cykel bör vara extra försiktiga med sitt transportmedel framöver.

Regeringspartierna har nämligen tillsammans med Sverigedemokraterna kommit överens om att höja mervärdesskatten för reparation av bland annat cyklar, meddelar Regeringskansliet i ett pressmeddelande.

Det kommer med andra ord att bli dyrare att få cykeln lagad om den går sönder.

Högre moms för reparation

Utöver reparation av cyklar höjs även momskostnaden för lagning av ytterligare fyra varor:

-Skor

-Lädervaror

-Kläder

-Hushållslinne

Förändringen består i en höjning från dagens 6 procent till 12 procent och förslaget beräknas att vara i bruk från och med 1 april 2023.

Sänkte nivån flera gånger

Den förra regeringen, ledd av Socialdemokraterna, sänkte i flera omgångar momsen på reparationer av cyklar och skor. Från att ha legat på 25 procent sjönk den till 12 procent 2017 och sedan i somras har mervärdesskatten legat på 6 procent.

– Den föreslagna sänkningen görs för att förstärka incitamenten i mervärdesskattesystemet för att få fler att laga och ändra redan tillverkade varor istället för att köpa nytt, motiverade S-regeringen beslutet i ett pressmeddelande i vintras.

Nästan en miljon cyklister varje dag

I somras släppte Trafikverket sitt nationella cykelbokslut för 2021. Där framgår det bland annat att det cyklade omkring 936 000 personer i åldrarna 6-84 år en genomsnittlig dag.

Det motsvarar nästan 10 procent av befolkningen.

– Dessa cyklade i genomsnitt drygt 6,5 kilometer var, fördelat på knappt 2,2 resor. Detta innebär att en genomsnittlig cykelresa var 3,1 kilometer, framhåller Trafikverket i sin rapport.

Uppmuntrar till fysisk aktivitet

Folkhälsomyndigheten har vid upprepade tillfällen betonat vikten av att främja fysisk aktivitet, och tar bland annat upp just vardagsmotion som att kunna cykla till jobbet i en rapport om aktiv transport.

– Fysisk inaktivitet orsakar varje år cirka 600 000 dödsfall och leder till att 5,3 miljoner friska levnadsår går förlorade på grund av förtida död och sjukdom i Europa, framhåller myndigheten.

Sveriges bästa cykelkommuner

Förra veckan utsågs även Sveriges tre bästa cykelkommuner efter en undersökning av organisationen Cykelfrämjandet.

Linköping, Karlstad och Vänersborg fick dela på den ärofyllda titeln.

– Årets undersökning visar att alla kommuner har sina styrkor och brister när det kommer till förutsättningar för invånarna att välja cykeln. De tre vinnarkommunerna utgör ett bevis på att höga ambitioner och riktade satsningar belönas i form av nöjdare cyklister. Att fler väljer cykeln över andra transportmedel vinner både kommunerna och deras invånare på, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet, till organisationens hemsida.

Foto: D. Ramoskaite

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 18

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen