SVERIGE: Rikspolischefen kommenterar Tidöavtalet

2022 10 26

Rikspolischef Anders Thornberg är positivt inställd till de nya åtgärderna.

Tidöavtalet innehåller bland annat reformförslag som visitationszoner, anonyma vittnen och utökad kameraövervakning.

Nu kommenterar Sveriges rikspolischef Anders Thornberg högerpartiernas överenskommelse.

Jag pekar inte ut någon enskild åtgärd, jag tycker det är viktigt att alla förslag utreds och prövas noggrant. Inriktningen ser bra ut, säger han till Dagens Nyheter.

Samarbete med Danmark

Flera av förslagen i Tidöavtalet är inspirerade av dansk praxis. 

Polisen i Sverige har enligt Thornberg redan tätt samarbete med Danmark, men han menar att det inte innebär att danska förhållningssätt fungerar perfekt här i Sverige.

Allt går inte att applicera rakt av. Vi har en delvis annorlunda situation och måste skruva på våra arbetsmetoder på många fronter. Dagens situation med unga, känslostyrda gärningsmän utan konsekvenstänk kräver att vi ställer om, säger han enligt DN.

60 sidor långt

Tidöavtalet presenterades den 14 oktober i år och är en överenskommelse av reformförslag som stöttas av Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna.

Avtalet är över 60 sidor långt och innehållet ska enligt partierna “lösa de stora samhällsproblemen i Sverige”, rapporterar SVT.

Avtalet innehåller knappt 200 reformförslag.

Önskar preventiva tvångsmedel

Thornberg eftersöker utökade möjligheter att använda preventiva tvångsmedel.

Det innebär bland annat användning av hemlig avlyssning i förebyggande syfte.

Att få tillgång till mer krypterad information skulle hjälpa oss otroligt mycket i kampen mot den organiserade brottsligheten och med att få stopp på våldsspiralen, säger rikspolischefen, uppger DN.

Flera nya reformförslag

I Tidöavtalet finns många förslag kring kriminalitet och integration som väntas bli utredda den kommande tiden.

Där finns bland annat möjligheten att utvisa gängkriminella som saknar svenskt medborgarskap utan att de dömts för brott.

Ett annat förslag handlar om skärpta krav för svenskt medborgarskap och en utredning om krav på egenförsörjning.

Foto: Moderaterna resp Polisen

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen