SVERIGE: Polisen agerar i fråga om elbilar

2023 01 23

Antalet elbilar har växt lavinartat de senaste åren, vilket riskerar dödliga konsekvenser för polisen.

Parallellt med att fler väljer att köra elbil ökar också antalet som hamnar i beslag hos Polismyndigheten.

Någonting som nu oroar polisens huvudskyddsombud i region väst, Björn Johnsson, som inte längre vill se att polisens medarbetare ska hantera de elbilar som bärgas till myndighetens lokaler. Det rapporterar Sveriges Radio.

Inför stopp: "Kan dö"

Av säkerhetsskäl stoppas nu därför poliser i regionen från att arbeta med just elbilar – ett så kallat skyddsombudsstopp.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till, säger Björn Johnsson till SR.

Särskilda rutiner

Polisen inför nu särskilda åtgärder i form av rutiner som ska garantera säkerheten när elbilar måste hanteras – från början till slut.

Rutinerna ska gälla redan från att man identifierar en skadad bil till dess att den bärgas till polisen.

Dessutom ska personalen utbildas för att de ska känna sig trygga i att arbeta med fordon av det här slaget.

– De fordon vi får in är så krockskadade och i mångt och mycket totalkvaddade. De kan även ha råkat ut för andra skador som brand men vi har även fordon som blivit beskjutna med vapen, förklarar Björn Johnsson för radiokanalen.

Jätteökning senaste fem åren

Att köra elbil blir allt vanligare i Sverige. Från 2017 till 2021 ökade antalet laddbara bilar i Sverige från 43 273 till 299 311 stycken, enligt elbolaget Bixia.

När branschorganisationen Mobility Sweden summerade fordonsåret 2022 kunde det också konstateras att just elbilen var ett genomgående tema.

Över hälften av bilarna som registrerades förra året var laddbara, antingen laddhybrider eller renodlade bilar.

– Bland laddbara bilar har det skett en ökning av 65 procent för helt elektriska bilar, medan laddhybriderna har minskat med 15 procent, skriver Dagens PS och tillägger:

– Under hela 2022 var 33 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar medan laddhybrider stod för 23 procent.

"Billigare än bensin och diesel"

Ökningen skedde trots kraftigt höjda elpriser i hela Sverige, samtidigt som det under 2022 fanns stora regionala skillnader i landet för kostnaden att ladda elbilen.

Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, sade Mattias Bergman VD på Mobility Sweden, till organisationens hemsida i oktober.

Han tillade:

För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar.

Foto: E. Ojeh

Text: Redaktionen


Svenska hushåll uppmanas – kontrollera din router

2025 11 28

Hushåll vädjas till att kontrollera sina routrar efter att ett kritiskt säkerhetshål upptäckts.

En del modeller kan ge hackare tillgång till både routern och anslutna enheter, vilket ökar risken för övervakning och attacker.

En uppdatering har släppts som åtgärdar problemet och experter råder alla att uppdatera sina routrar omedelbart, rapporterar PC Tidningen.

Kritisk sårbarhet

Om du har en Asus-router finns det anledning att agera snabbt.

Tillverkaren har upptäckt ett säkerhetshål som kan låta obehöriga ta kontroll över routern och de enheter som är anslutna till ditt nätverk.

Sårbarheten kan också ge hackare möjlighet att köra egen programvara på routern, vilket gör att den kan bli en del av ett botnät.

Botnät kan användas för att attackera webbplatser genom att översvämma dem med trafik från de kapade enheterna.

Hackare kan även övervaka din aktivitet på internet.

– Om det står DSL-AC51, DSL-N16 eller DSL-AC750 är din router drabbad av säkerhetsbristen, uppger Asus.

LÄS MER: ”Erbjuder falska lån” – Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

Kontrollera din router

Enligt Asus är säkerhetsproblemet aktuellt för ovanstående tre modeller.

För att se om din router är drabbad:

  1. Kontrollera om Asus-loggan syns på enheten.
  2. Vänd på routern och läs produktetiketten på baksidan.

Uppdatera routerns firmware

Om din router finns på listan av drabbade modeller bör du omedelbart uppdatera firmware.

Asus har släppt en uppdatering som skyddar mot intrång.

Uppdateringen kan göras automatiskt via routerns inställningssida, under fliken Administration och sedan Firmware Upgrade, eller manuellt genom att ladda ner senaste firmware från Asus webbplats.

– Vi uppmanar alla att använda krypterad kommunikation för att skydda sekretessen för ens information, meddelar Asus.

Så håller du routern säker

Oavsett modell finns flera sätt att skydda ditt nätverk.

  • Kontrollera regelbundet om det finns nya firmware- och säkerhetsuppdateringar.
  • Ändra standardlösenordet till ett långt och komplext lösenord med siffror, bokstäver och symboler.
  • Om routern kommer från din internetleverantör kan du kontrollera med dem att uppdateringar görs regelbundet.

LÄS MER: I dag fredag: Biltema går mot strömmen – i alla 64 varuhus

Foto: USA-Reiseblogger

Text: Redaktionen


28 november 2025

Vissa får förtur till julfirandet – ”Kollegorna tar smällen”

2025 11 28

En grupp får förtur till julfirandet, menar kritiker.

De flesta önskar nog att vara ledig under julen, men långt ifrån alla har den möjligheten.

Nu väcks kritik mot att en specifik grupp har förtur till julfirandet.

Vissa får förtur till julen

Föräldrar ges i praktiken förtur till ledigheten över jul – vilket drabbar kollegor som inte har barn.

Detta eftersom föräldrar har möjlighet att ta ut föräldradagar – ett system som utnyttjas väldigt flitigt, enligt statistiken.

Det är inte rätt att föräldrar ska få förtur till julfirandet, menar tankesmedjan Timbros välfärdsansvariga, Lovisa Lanryd, rapporterar SR.

– Föräldrar ska liksom såklart kunna vara hemma med sina barn, men frågan är om det ska trumfa andras ledighet, säger Lanryd till radiokanalen.

Redan förra året skrev hon en debattartikel i GP där hon konstaterade att uttaget av föräldradagar var 45 procent högre i mellandagarna än veckan innan jul.

Föräldrar ”fuskar” och utnyttjar systemet, och deras kollegor som inte har små barn får betala priset, menar hon.

– Det blir lite av ett problem när något system som är tänkt att vara en försäkring för barn, och under de första åren av barnets liv, blir liksom en möjlighet att ta extra semestertillägg utan att chefen kan neka det. Och det tycker jag urholkar systemet lite grann och legitimiteten för systemet, säger Lovisa Lanryd.

LÄS OCKSÅ: "Erbjuder falska lån" - Finansinspektionen varnar för 38 aktörer

”Påverkar inte barnet nämnvärt”

Vissa arbetsplatser kräver ständig bemanning, och när vissa medarbetare tar ut föräldradagar så innebär det att deras kollegor kanske inte kan få ledigt.

– Många önskar såklart ledighet, men alla har inte samma möjlighet att vara hemma. Semestern måste godkännas av arbetsgivaren medan föräldraledigheten inte kan nekas – även när barnet är äldre, skrev Lovisa Lanryd i debattartikeln i GP förra året.

Föräldradagar utnyttjas som semester, menar hon. Många av dessa föräldrar hade i själva verket kunnat jobba.

– Att en förälder är borta varannan julafton eller så påverkar inte barnen nämnvärt – de tycker fortfarande om att titta på Kalle Anka. Det är sällan barn inte har andra värdefulla vuxna runt sig under julen, skriver Lovisa Lanryd.

”Kan ha lika ömmande skäl”

Hon menar att föräldraförsäkringen borde kortas eftersom föräldradagarna ”används till annat än dess syfte”.

– I verksamheter som måste bemannas dygnet runt finns kollegor utan egna barn. Deras ledighet är inte lika mycket värd, men de kan ha lika ömmande skäl att fira jul hemma. Men dagens lagstiftning gör det omöjligt för chefer att bedöma varje persons behov av ledighet, skriver Lovisa Lanryd i debattartikeln.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik går i konkurs

Foto: F Buitenwerf

Text: Redaktionen