SVERIGE: Polisen agerar i fråga om elbilar

2023 01 23

Antalet elbilar har växt lavinartat de senaste åren, vilket riskerar dödliga konsekvenser för polisen.

Parallellt med att fler väljer att köra elbil ökar också antalet som hamnar i beslag hos Polismyndigheten.

Någonting som nu oroar polisens huvudskyddsombud i region väst, Björn Johnsson, som inte längre vill se att polisens medarbetare ska hantera de elbilar som bärgas till myndighetens lokaler. Det rapporterar Sveriges Radio.

Inför stopp: "Kan dö"

Av säkerhetsskäl stoppas nu därför poliser i regionen från att arbeta med just elbilar – ett så kallat skyddsombudsstopp.

– Vi ser och vi vet att de här högvolts- eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt dör. Det är den nivån vi pratar om. Det är därför skyddsombudsstoppet kom till, säger Björn Johnsson till SR.

Särskilda rutiner

Polisen inför nu särskilda åtgärder i form av rutiner som ska garantera säkerheten när elbilar måste hanteras – från början till slut.

Rutinerna ska gälla redan från att man identifierar en skadad bil till dess att den bärgas till polisen.

Dessutom ska personalen utbildas för att de ska känna sig trygga i att arbeta med fordon av det här slaget.

– De fordon vi får in är så krockskadade och i mångt och mycket totalkvaddade. De kan även ha råkat ut för andra skador som brand men vi har även fordon som blivit beskjutna med vapen, förklarar Björn Johnsson för radiokanalen.

Jätteökning senaste fem åren

Att köra elbil blir allt vanligare i Sverige. Från 2017 till 2021 ökade antalet laddbara bilar i Sverige från 43 273 till 299 311 stycken, enligt elbolaget Bixia.

När branschorganisationen Mobility Sweden summerade fordonsåret 2022 kunde det också konstateras att just elbilen var ett genomgående tema.

Över hälften av bilarna som registrerades förra året var laddbara, antingen laddhybrider eller renodlade bilar.

– Bland laddbara bilar har det skett en ökning av 65 procent för helt elektriska bilar, medan laddhybriderna har minskat med 15 procent, skriver Dagens PS och tillägger:

– Under hela 2022 var 33 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar medan laddhybrider stod för 23 procent.

"Billigare än bensin och diesel"

Ökningen skedde trots kraftigt höjda elpriser i hela Sverige, samtidigt som det under 2022 fanns stora regionala skillnader i landet för kostnaden att ladda elbilen.

Våra beräkningar visar att det trots att elpriset ökat procentuellt mer än bensin och dieselpriset under året så är det fortsatt billigare att köra elbil i jämförelse med en bensin- eller dieselbil, sade Mattias Bergman VD på Mobility Sweden, till organisationens hemsida i oktober.

Han tillade:

För alla bilister som nu vill sänka sina drivmedelskostnader är valet att välja en elbil eller en bränslesnål nyare bil den bästa rekommendationen tillsammans med att se över hur man kör och var och när man laddar.

Foto: E. Ojeh

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen


1dec2025

Putins erbjudande till Kina – har till sommaren på sig

2025 12 01

Rysslands diktator Vladimir Putin har skrivit under ett beslut som öppnar upp för Kina.

Tidigare i år fattade Kina ett beslut att ryska medborgare kan resa till landet utan att ansöka om visum.

Nu följer Ryssland i samma fotspår och öppnar upp för kinesiska medborgare att besöka landet i upp till 30 dagar.

– Denna möjlighet erbjuds på ömsesidighetsbasis och gäller resor för gäst- eller affärsändamål, turistbesök, deltagande i vetenskapliga, kulturella, sociopolitiska, ekonomiska och sportevenemang samt transport genom landet, uppger den ryska nyhetsbyrån Tass.

– Grunden för en visumfri inresa och utresa är ett giltigt pass för medborgare i Folkrepubliken Kina.

Gäller fram till sommaren

Den nya möjligheten för kinesiska medborgare börjar gälla direkt och sträcker sig fram till sommaren 2026.

– Enligt dokumentets bestämmelser kommer kinesiska medborgare fram till den 14 september 2026 att kunna resa in och vistas i Ryssland utan visum i upp till 30 dagar, framhåller nyhetsbyrån.

Men de nya visumreglerna gäller inte för alla ändamål.

– Samtidigt gäller denna åtgärd inte kinesiska medborgare som kommer in i Ryssland för arbete, studier, bostad eller för dem som arbetar med internationell vägtransport som chaufförer, besättningsmedlemmar eller speditörer.

Ryssland och Kina

Ryssland och Kina har nära band och samarbetar inom flera olika områden.

Officiellt förhåller sig Kina neutralt till Putins anfallskrig mot Ukraina.

Samtidigt är den ekonomiska jätten Kina en av Rysslands närmsta vänner och bidrar mycket till den ryska krigskassan genom handel med landet.

LÄS OCKSÅ: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Samarbete med Saudiarabien

Idag kom också beskedet att Ryssland och Saudiarabien har undertecknat ett avtal.

Enligt överenskommelsen planerar länderna att avskaffa visumkrav vid inresa för medborgare från respektive land, rapporterar Tass.

– Utkastet till avtalet uppger att medborgare i båda länderna kommer att kunna resa till varandras territorium och stanna där utan visum i upp till 90 dagar, rapporterar nyhetsbyrån.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen