SVERIGE: Skarp intern kritik mot Natodialogen

2022 05 10

– Jag är väldigt besviken. Det känns som att ledningen kör över partiet.

Det säger Kent Vilhelmsson till Expressen.

Han är en av 1 800 medlemmar från Socialdemokraterna som deltog på ett digitalt medlemsmöte om Nato under måndagen.

Kritiken mot ledningen är skarp. Många känner sig förbisedda.

”Ingen sa emot”

– Det kom någon mening om vad som händer om Trump vinner, men i övrigt pratade de egentligen bara om vad som händer när vi går med i Nato och varför det är nödvändigt. Ingen sa emot, inga frågor lästes upp, säger Kent Vilhelmsson till tidningen.

”Ett hån”

Han har varit socialdemokrat sedan ”barnsben”. Inför mötet skickades över 400 frågor in från medlemmar och ännu fler ställdes i livechatten. Men ingen kritik togs upp under det drygt en timme långa samtalet.

– I chatten som pågick under tiden var många kritiska till både Nato och dialogen men ingenting togs upp av moderatorn. Att kalla till skendialogmöten på Zoom och sedan hävda att det är demokratiskt är ett hån, säger Kent Vilhelmsson till Expressen.

S-profilen är kritisk

Göran Greider, politisk redaktör på S-tidningen Dala Demokraten, är även kritisk till den rådande Natodebatten inom S.

Han menar att dialogen är ett ”spel för gallerierna”.

– Det är en stor pinsamhet att S-ledningen, eller hundra riksdagsledamöter och mängder av lokala politiker, mumlar så starkt i frågan att det redan från början låtit som ett ja till Nato, skriver han i Dagens ETC.

Varannan S-väljare säger ja

Trots bristande dialog ökar stödet för Nato inom S.

Varannan socialdemokratisk väljare säger ja till Nato. Det indikerar Aftonbladet/Demoskops senaste mätning. Det är en ökning med nio procentenheter sedan den senaste undersökningen i april.

Demoskops mätning visar även att stödet för Nato är stort bland det svenska folket – 61 procent är för ett svenskt medlemskap i militäralliansen. Endast 20 procent säger nej.

Foto: Frida Drake Regeringskansliet

Text: Redaktionen


22 jun 26

UPPGIFTER: Rysk katastrof nära – Ukraina sätter in dödsstöten

2026 06 22

Ukraina har intensifierat sina attacker mot den ryskockuperade Krymhalvön.

Samtliga broar som förbinder Krym med ryskockuperade regioner i Ukraina uppges ha attackerats och skadats.

Nu förbereder den ukrainska militären nådastöten.

Enligt en av Rysslands mest välkända militärbloggare planerar Ukraina en attack mot Kjertbron, som förbinder halvön med det ryska fastlandet.

Bloggaren, som använder aliaset ”Rybar”, bedömer att den ökade ukrainska aktiviteten på Krym är en del av förberedelserna inför en avgörande och storskalig attack mot den strategiskt viktiga bron.

– Trycket på Krymbron kommer helt klart att öka under de kommande veckorna, skriver Rybar på Telegram, enligt Berlingske.

– Fienden har delvis uppnått sina mål i form av en bränslekollaps och avbrott i strömförsörjningen och kommer nu försöka gå vidare till den sista fasen av sin långsiktiga kampanj, vars slutgiltiga mål är att förstöra Kjertbron, fortsätter militärbloggaren.

Potentiell katastrof för Ryssland

Ukraina har tidigare attackerat Kjertbron under kriget.

Två omfattande attacker genomfördes i oktober 2022 och i juli 2023.

Den senaste större attacken mot bron inträffade förra sommaren. I juni 2025 skakades bron av en kraftig explosion efter att den ukrainska säkerhetstjänsten SBU minerat flera brofästen.

Kjertbron är en central försörjningsled för den ryska krigsinsatsen i Ukraina och en viktig transportväg för ryska trupper. Om bron skulle slås ut bedöms det få stora militära konsekvenser för Rysslands anfallskrig.

LÄS MER: Putins missilfabrik under attack

Massiv prestigeförlust

Förutom de militära konsekvenserna vore en utslagen bro till Krym en enorm prestigeförlust för Rysslands diktator Vladimir Putin.

Halvön annekterades olagligt av Ryssland 2014 och betraktas i dag av Putinregimen som en integrerad del av den Ryska federationen.

När bron invigdes fyra år efter annekteringen sades den ha kostat 228 miljarder rubel att bygga, vilket vid tidpunkten motsvarade cirka 30 miljarder svenska kronor.

Ukrainas president Volodymyr Zelensky har flera gånger påtalat att Krymhalvön måste återgå till ukrainsk kontroll.

– Vi måste kämpa för folket på Krym, och i alla andra delar av det ockuperade Ukraina, sade han exempelvis 2024, tio år efter annekteringen.

LÄS OCKSÅ: SWEDBANK: Lägre priser i sommar – orsakar rusning 

Foto: Sociala medier resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


22 juni 2026

Använd inte denna solkräm – läkare avråder

2026 06 22

Årets första kanske riktiga värmebölja är på ingång.

Högsommarvärmen smyger sig på, ökar successivt i veckan för att sedan nå sin topp framåt veckoslutet.

Under helgen ser värmen ut att kulminera och det är inte omöjligt med temperaturer kring 30 grader på många håll om prognosen står sig, förutspår SMHI på måndagen.

Överläkaren: hellre brun utan sol

Sommarvädret lär sannolikt locka soltörstande svenskar till stranden. Kanske med målet att få lite färg.

Men det varnar överläkaren Kari Nielsen för. Han jobbar på hudmottagningen på Skånes universitetssjukhus och är dessutom docent i dermatologi. Han flaggar för att en solbränna i själva verket är en konsekvens av skadad hud som försöker skydda sig.

– Ur en hudläkares synvinkel finns det alltså inget helt säkert sätt att bli brun, i alla fall inte fort. Vill man få en snabb solbränna tipsar vi hellre om brun utan sol, säger Kari Nielsen till DN.

Läkaren menar också att valet av solskyddskräm är avgörande. Leta efter UVA-symbolen på förpackningen.

– Valet av SPF bör baseras på hudtyp, UV-index, hur länge man är i solen och om man badar eller svettas mycket, säger Kari Nielsen och uppmanar att fråga efter vilket UVA-skydd solkrämen har.

Rådet: undvik denna sort

Det finns dock fler fallgropar i valet av solkräm än vilken SPF och UV-skydd produkten har. 

Exempelvis har andra läkare och experter avrått från de populära solkrämerna som köps på sprayflaska. Varianten är oftare dyrare, men upplevs ofta som mer bekväm än den på tub.

– Problemet med sprayer är att folk ofta inte vet om de använder den mängd som krävs, har dermatologen Cristina Psomadakis sagt till Daily Mail. 

Läs också: Vanlig miss på svenska flygplatser – kan kosta 1 600 kronor

Läkaren syftade då på mängden solkrämen som behöver appliceras på huden för att krämen ska kunna leva upp till den faktor som anges på förpackningen, något som blir svårt atta avgöra när innehållet sprayas ut.

Dessutom är sannolikheten stor att mycket av innehållet går förlorat när du sprutar ut det. En australisk studie från 2021 fann att hela 93 procent av solskyddet kan slösas bort om man applicerar sprayen en relativt blåsig dag. 

Det är dock bättre att använda sprayvarianten än att inte smörja in sig alls.

– Om någon är mer benägen att använda en sprayflaska på grund av användarvänligheten än att inte använda solskyddsmedel alls så är jag för det, för det är bättre än ingenting, säger Cristina Psomadakis.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Foto: M. Cox

Text: Redaktionen