SVERIGE: SMHI utfärdar varning

2023 02 26

Det råder risk för laviner och kraftiga vindar vid Lapplandsfjällen.

SMHI har utfärdat en orange varning som gäller under måndagen och tisdagen vid Norra Lapplandsfjällen.

Personer avråds från att ge sig ut på fjället och eventuella räddningsinsatser kan bli riskabla och ta tid.

Naturvårdsverket varnar även för laviner vid Abisko- och Riksgränsenfjällen.

– Under söndagen väntar vi oss ett så pass känsligt snötäcke att både enstaka spontana laviner och laviner utlösta av en ensam skidåkare kan förekomma, framhåller de.

Kan nå stormstyrka

Natten till måndag väntas kraftiga vindar i kombination med snöbyar.

Från morgonen kan vinden i de högre fjällpartierna nå stormstyrka 25-30 m/s.

– Det kan vara mycket svårt att orientera sig på grund av kraftigt nedsatt sikt, menar SMHI.

Soldat avled

Den nuvarande varningen är 3 av 5 på lavinprognosskalan, vilket är samma nivå som när en soldat omkom efter att ha dragits med i en lavin på Kebnekaise under en övning.

Soldaten fördes till Norge med helikopter men hans liv kunde inte räddas.

– Norrlands dragonregemente är vana att öva i den här miljön men idag så hände det värsta tänkbara, det som inte fick hända. Nu pågår en utredning och den kan vi inte förekomma. Vårt fokus ligger i det här skedet på stöd till anhöriga, kollegor och förbandet i sin helhet, har Försvarsmaktens presschef Therese Fagerstedt sagt om händelsen.

Under militärövning

Tragedin skedde under en militärövning och Försvarsmakten har varit försiktiga med ytterligare detaljer.

Mannen var från Kronoberg, och var anställd soldat på K4 i Arvidsjaur.

Accelererar fort

Omkring 200 personer dör årligen i Europa på grund av laviner.

Mellan 2001 och 2023 har 52 svenskar omkommit i laviner varav 42 utomlands och 10 i Sverige.

– Definitionen på en lavin är en snömassa som rör sig. Det finns olika typer av laviner, men de som oftast orsakar olyckor är flaklaviner. I en flaklavin lossnar ett sammanhängande flak av snötäcket på en gång och rusar nedför berget. Snömassorna accelererar fort, förklarar Fjällsäkerhetsrådet.

Foto: S. Berger

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 19

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen


18 dec 2025

Ändrade regler för bilkörkort – begränsning slopas

2025 12 19

Regeringen går vidare med en lagrådsremiss för ändrade regler kring bilkörkortet.

Vägen till att ta ett svenskt körkort ska nu bli enklare.

Det meddelar regeringen idag.

– Nu gör vi det lättare att övningsköra. Kravet på introduktionsutbildning för övningskörning ska slopas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD), i ett uttalande.

Inte fått önskad effekt

Den första januari 2006 infördes kravet på att gå en introduktionsutbildning innan man börjar övningsköra.

Kravet gäller både för den som kör och den som sitter bredvid som handlare.

Men regeringen anser inte att förändringen har fått önskad effekt.

– Detta är en förenkling som kan leda till mer mängdträning eftersom förslaget bedöms underlätta för blivande förare att övningsköra med flera handledare. Kravet på introduktionsutbildning har inte haft avsedd effekt och nu föreslår regeringen att det tas bort, säger Andreas Carlson.  

LÄS OCKSÅ: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Studier visar

Nu har alltså regeringen beslutat att gå vidare med att avskaffa kravet.

– Studier har visat att introduktionsutbildningen har haft liten eller ingen effekt på strukturen, innehållet och omfattningen i övningskörningen och att den därför inte uppnår de avsedda målen, uppger regeringen.

– Eftersom introduktionsutbildningen inte bidragit till att öka kvaliteten på den privata övningskörningen för behörighet B, anser regeringen att det inte finns skäl att behålla den nuvarande ordningen.

Beskrivs som en begränsning

Förhoppningen från regeringens sida är att det slopade kravet ska möjliggöra mer övningskörning för den som är på väg att ta körkort.

– Kravet på introduktionsutbildning utgör dessutom en tröskel vid privat övnings­körning och kan inskränka möjligheten att smidigt kunna övningsköra privat med flera handledare, exempelvis föräldrar eller andra släktningar, uppger regeringen.

– Att ta bort kravet ökar möjligheterna till mängdträning, vilket medför att de blivande förarna kan komma bättre förberedda till förarprovet.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: A. Lazic resp Transportstyrelsen

Text: Redaktionen