SVERIGE: Stor förändring kan vänta alla som rattsurfar

2025 02 01

För sju år sedan förbjöds rattsurfning.

Men det är fortfarande många som använder mobiltelefonen när de kör bil.

Under 2024 bötfälldes över 19 000 bilister för så kallad rattsurfning, en ökning med 20 procent jämfört med 2023.

“Oacceptabelt”, menar riksförbundet M Sverige, som vill se en böteshöjning för rattsurfare.

“Allvarligt hot”

M Sverige framhåller att “rattsurfning utgör ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten och nu krävs omedelbara och kraftfulla åtgärder”. 

De uppmanar nu såväl politiker som Polisen att agera.

– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

Flera krav

Här är kraven som M Sverige nu ställer:

- Höjt bötesbelopp: Det nuvarande bötesbeloppet på 1 500 kronor är inte tillräckligt avskräckande.

- Fler poliskontroller: Polisen behöver resurser för att genomföra fler trafikkontroller och se till att rattsurfare stoppas och lagförs.

- Bättre utbildning och attitydförändring: För att minska rattsurfning på sikt behöver vi en bred utbildningsinsats.

“Måste vänta”

Jacob Sidenvall påminner alla bilister om vikten av att undvika rattsurfning.

– Behöver du sms:a eller på annat sätt hålla i telefonen måste du vänta tills du stannat på exempelvis en rastplats, säger han.

– Om man tänker använda mobilens kartfunktion bör man starta denna innan man kör i väg.

Även poliser

Det är inte bara M Sverige som vill se höjda böter för rattsurfare.

En annan som vill se att initiativ tas är Andreas Englund, trafikpolis i Norrköping.

– Jag skulle kunna se en dubbling av bötesbeloppet. I nuläget har vi maxböter för fortkörning på 4 000 kronor. Kommer vi upp i de trakterna så blir det mer kännbart, säger han till Norrköpings tidningar.

Han hänvisar till hur det fungerar i Norge - där bötesbeloppet successivt har höjts från 1 500 kronor till 9 700 kronor.

Foto: A. Boucher

Text: Redaktionen


21 juni 2026

Ny avgift införs första juli – blir dyrare att handla

2026 06 21

Snart blir det dyrare att beställa varor från länder utanför EU.

På senare år har kinesiska e-handelsjättar som Shein och Temu fullkomligt exploderat.

För att stötta inhemsk handel har EU tagit fram ett nytt regelverk som i praktiken innebär att det blir dyrare för svenskar att beställa varor från länder utanför EU.

Detta i form av en ny tullavgift som kommer att gälla från och med den första juli.

Ny tullavgift

Från och med den första juli införs en tullavgift på 3 euro – knappt 33 kronor – när man beställer en vara värd upp till 150 euro, alltså 1 645 kronor.

Det här gäller när man handlar på nätet och varan skickas från ett land utanför EU. 

– Har du beställt före den 1 juli? Om dina varor kommer till EU och anmäls för import efter den 30 juni tas en tullavgift ut, oavsett när du gjorde din beställning, förklarar Tullverket.

Allt utanför EU

Den nya tullavgiften gäller för alla länder utanför EU. 

Tullavgiften betalas per vara och hur stor tullavgiften blir beror på om man köper olika eller likadana varor. 

– Beställer du flera varor med ett sammanlagt värde över 150 euro betalar du en procentuell tullavgift baserat på varornas värde, fortsätter Tullverket.

Läs mer: Lägre priser i sommar – orsakar rusning

Tre offentliga skäl

Tullverket anger tre offentliga skäl till EU:s nya regler:

- Minska mängden småpaket till EU och Sverige vilka ger fler transporter, mer förpackningar och mer avfall.

- Minska risken att privatpersoner får hem produkter som kan vara brandfarliga, giftiga, felmärkta eller osäkra.

- Företag inom EU ska konkurrera på rättvisa villkor med företag utanför EU.

Ersätts 2028

Tullavgiften kommer att gälla inom hela unionen.

Avgiften är tillfällig och ersätts med en procentuell tullavgift från den 1 juli 2028. 

– Om varan till exempel har gått sönder under transporten och du har reklamerat den, kan den som är deklarant ansöka om att få tillbaka avgifter från Tullverket, framhåller myndigheten.

Läs mer: Sverige slår USA – hamnar en plats före

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


21 juni 2026

De swishar 200 kronor – se upp

2026 06 21

Många svenskar tar emot Swishpengar som de borde säga nej till.

Många barn och ungdomar övertygas om att ta emot pengar på Swish.

Nu går polisen ut med en varning.

Förfrågan om Swishöverföring

Det händer att barn och unga blir tillfrågade på stan eller i digitala forum om att ta emot Swishförfrågningar.

Enligt polisen kan det hända att någon kommer fram på stan och säger: ”Min mamma ska skicka mig pengar till mat men mitt kort funkar inte. Kan hon swisha till dig?”

Förfrågan gäller ofta mindre summor, cirka 200 kronor.

Men sedan swishas ofta en större summa, till exempel 15 000 kronor, som barnet eller ungdomen pressas att ta ut eller skicka vidare.

På så vis luras barn och unga att begå penningtvättsbrott via Swish, och personen som gör Swishförfrågningarna ingår i kriminella nätverk.

Det kan alltså handla om pengar som kommer från exempelvis narkotikabrott eller skjutningar.

– Var tjugonde barn mellan 9 och 17 har blivit ombedd av någon att ta emot och sedan skicka vidare pengar. Det kan verka oskyldigt, men kan faktiskt vara inkörsport till tyngre kriminalitet, säger Peter Tobisson, som jobbar med kriminell ekonomi i polisregion Syd, till SR.

LÄS OCKSÅ: SWEDBANK: Lägre priser i sommar - orsakar rusning

Håll ett vakande öga

Föräldrar uppmanas nu att föra en dialog med sina barn och ungdomar, och att vara vaksamma.

– Att ha en öppen dialog med barnen är väl en bra början, men sedan också förstås kanske ett lite vakande öga, se om det är ett förändrat beteende hos ens barn. Märker man att barnen skaffar nya bankkonton till exempel så kan det vara en indikation, säger Peter Tobisson till radiokanalen.

Konsekvenserna kan bli allvarliga för den som blir indragen, varnar polisen Syd på sin hemsida.

Man riskerar att bli skuldsatt och återbetalningsskyldig, få sitt bankkonto nedstängt, bli avstängd från Swish och Bank-ID, och i värsta fall bli dömd för penningtvättbrott och hamna i brottsregistret.

Öva med barnen

Föräldrar rekommenderas därför att hålla koll på bankkonton och transaktioner om man har ett minderårigt barn, och även att föra en dialog med unga vuxna vars konton man inte längre har insyn i.

Det kan även vara bra att öva med barnen på vad de ska göra om någon kontaktar dem. Prata om olika sätt att ta sig ur situationen. Man kan till exempel ljuga och säga att man inte har Swish och att man inte har bankkortet på sig, enligt polisen.

LÄS OCKSÅ: Sverige slår USA - hamnar en plats före

Foto: Swish

Text: Redaktionen