SVERIGE: Stor nedskärning på IKEA

2023 05 20

Möbel- och inredningsjätten Ikea meddelar nu att man kommer att göra neddragningar på sin verksamhet i Sverige.

Ryktena om nedskärningar har cirkulerat under flera månader och stämningen bland personalen har varit dyster.

Ikeas ”hjärta” drabbas

Anställda har känt sig oroliga för att förlora jobbet och bland annat har personal ringt till media och berättat att det finns en oro på företaget – en oro som det nu visar sig finnas fog för.

– Vi är medvetna om att den här typen av förändringar är tuffa.

Det säger Jonas Grönlund, pressansvarig vid Ikea, till tidningen Smålänningen.

Och neddragningarna som ska genomföras sker inte var som helst utan vid ”Ikeas hjärta”. Det är Ikeas centrum för produktutveckling som drabbas.

Bokhyllan Billy

Avdelningen för produktutveckling kallas för Ikea of Sweden och stämningen vid huvudkontoret i Älmhult är minst sagt sorgsen.

Ikea-succéer som bokhyllan Billy, soffan Klippan, värmeljuset Glimma och den blå bärkassen Frakta har alla varit alldeles nykläckta produkter en gång i tiden – innan de blev supersuccéer och spred glädje världen över.

Oron är nu stor för hur nedskärningarna på Ikeas produktcentrum kommer att slå mot den populära möbelvaruhuskedjans utbud.

Drabbar vänner och familjer

Ikeas ledning indikerar emellertid att man nu i första hand fokuserar på alla anställda som drabbas.

Det handlar om 200 tjänster som ska bort vid produktutvecklingen.

– Den här typen av förändringar är tuffa och kan skapa stress och osäkerhet bland medarbetare, kollegor, vänner och familjer, framhåller Jonas Grönlund vid Ikea till SVT.

Ikea betonar dock att det kan bli färre än 200 personer som förlorar jobbet om exempelvis naturliga avgångar kan komma att påverka antalet berörda.

"Uppdaterar" sitt arbete

När uppgifterna om förändringar på Ikea först kom ut i media svarade Ikeas ledning defensivt.

– Ett behov av att uppdatera hur vi arbetar tillsammans, hur arbetet leds och hur verksamheten är strukturerad, svarade då Ikeas talesperson, till Expressen

Betydelser för Ikea of Sweden – som drabbas av nedskärningarna – lyfts fram av Ikea själva på möbelkedjans webbsida.

Lågt pris

Under fliken ”Ikea of Sweden” finns rubriken ”Design by IKEA of Sweden” med följande text.

– Nya produktidéer på IKEA är inspirerade av människors vardagsbehov och drömmar.

– Det handlar om att hitta den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen med vägledning av Demokratisk Design – god form, funktion, kvalitet, hållbarhet och lågt pris.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen