SVERIGE: Stort potatisproblem – kunder drabbas

2023 08 25

Potatisbranschen har stött på stora svårigheter.

Ingen har missat att stora mängder regn har fallit över Sverige under sommaren.

Men det är inte bara semestrar som har förstörts av det blöta vädret.

Även potatisen har fått lida.

Och det kan få stora konsekvenser för flera delar av landet, rapporterar Sveriges Radio.

Har totalförstörts

Den blöta sommaren har nämligen också fört med sig att mängder med potatis helt enkelt inte klarat sig.

På många håll har odlingarna totalförstörts.

En betydligt mindre skörd är därmed att vänta.

– Det har varit svårt att skörda sista veckorna för det har varit så blött, säger potatisodlaren Patrik Axelsson från Målilla i Kalmar län till SR.

Färre och dyrare potatisar

Mindre skörd skulle också innebära ett mindre utbud av potatis i butikerna – någonting som rimligen även kommer att bidra till att potatispriserna höjs.

Det råder risk för potatisbrist, konstaterar radiokanalen.

– Helt klart är att volymen har tagit skada i Sverige, säger Patrik Axelsson, som samtidigt betonar att det är för tidigt att helt avgöra om bristen blir ett faktum.

Påverkar matsedeln

Om det blir brist på potatis, och att den blir dyrare, skulle det kunna påverka matsedeln i många svenska hushåll.

För potatisen är omåttligt populär.

Enligt Jordbruksverket äter varje svensk 85 kilo potatis per år.

Allra populärast är potatis i Katrineholm i Södermanland och Sollefteå i Ångermanland, där det enligt en mätning från Matometern finns på tallriken nästan varannan måltid.

Ökade förra året

Förra året ökade totalskörden av matpotatis med nio procent jämfört med 2021.

Totalt skördades 500 000 ton potatis, enligt Jordbruksverket.

Fyra län dominerar odlingen: Skåne, Halland, Östergötland och Västra Götaland.

– Tillsammans står de för 78 procent av landets totala matpotatisskörd, framhåller myndigheten i en rapport.

Örebro län hade den största ökningen av totalskörd (29 procent).

Foto: T. Paolini

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen