SVERIGE: Tydligt skifte gällande alkoholkonsumtion

2023 07 13

På sommaren ändras svenskarnas alkoholvanor.

När det blir varmt är det många som tar fram en öl eller ett glas vin att njuta av i solen.

På uppdrag av IQ har Novus genomfört en undersökning av hur svenskarnas alkoholvanor ser ut när det blir sommar.

Det visar sig att varannan svensk dricker mer alkohol under sommaren, rapporterar SVT.

Resultatet visar även att omkring varannan person ser inlägg på sociala medier där alkohol framställs på ett positivt sätt.

– Personer som ser vänner posta alkoholromantik tenderar att dricka mer själva, säger Tobias Eriksson som är chefsöverläkare.

Risken ökar

Tidigare forskning från Centralförbundet för alkohol-och narkotikaupplysning pekar på att sociala medier kan påverka.

När unga personer ser sina vänner lägga ut innehåll om alkohol så ökar risken för att de själva kommer att dricka den närmaste månaden.

Framför allt kvinnor

Undersökningen intervjuade personer mellan 18 och 84 år.

Det är framför allt kvinnor mellan 35 och 49 år som ökar alkoholkonsumtionen under sommaren.

– Det kan handla om att kvinnor många gånger är dubbelarbetande i sin vardag och under sin ledighet får möjligheten att släppa på normer och krav, säger Tobias Eriksson.

Föräldrar med barn hemma ändrar även sina vanor mer än snittet.

Kan vara svårt

Organisationen IQ verkar för att sprida kunskap angående alkoholkonsumtion i Sverige.

De har en vision om ett samhälle där alkoholdrycker konsumeras med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

– Det kan vara svårt att hantera alkohol. Och ännu svårare att inse att man inte kan det. Det är därför IQ finns, förklarar organisationen.

– Vi finns för att de som dricker ska kunna göra det på ett smartare sätt, med omsorg om hälsan så att ingen tar skada.

Fristående dotterbolag

IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget, understryker att kunskap om alkohol är centralt.

– Genom kommunikationsinsatser som kampanjer, utspel i media och digitala tjänster vill vi uppmärksamma och utmana alkoholnormen i samhället och de problem som alkohol leder till, förklarar de.

Foto: K. Knight

Text: Redaktionen


JUST NU: USA tvärvänder – bryter löfte till Ukraina

2025 07 02

Vita huset river upp ett omtalat löfte till Ukraina.

USA lovade i slutet av förre president Joe Bidens mandatperiod att leverera särskilda luftförsvarsmissiler och annan precisionsammunition till det krigsdrabbade landet.

Nu svänger USA.

Vita huset sätter stopp för leveranserna, rapporterar Politico.

Anledningen är att amerikanerna bedömer att det egna vapenlagret har sjunkit till oroväckande nivåer.

– Beslutet fattades för att sätta USA:s intressen främst, efter en granskning av försvarsdepartementets militära stöd och bistånd till andra länder över hela världen. STyrkan i USA:s väpnade styrkorna är fortfarande obestridlig – fråga bara Iran, säger Vita husets biträdande pressekreterare Anna Kelley till samma tidning.

Zelenskyj: Hade räknat med det

Redan för en månad sedan signalerade Ukraina att USA valt att hålla inne på en del av det bistånd som utlovats till den ukrainska militären.

Det handlade då om robotar som behövdes för att stå emot kraftiga ryska drönarattacker, inte minst från de beryktade iransktillverkade Shahedtyperna.

– Vi räknade med det här projektet, 20 000 missiler, anti-shahediska missiler. Det var inte dyrt, men det är en speciell teknologi, sade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj till ABC News då.

Bekräftas från Vita huset

Nu bekräftar USA för första gången att leveranserna stoppas.

Det ska ha varit Pentagonchefen Elbridge Colby som drivit på för beslutet, efter att ha oroats över att det totala amerikanska vapenlagret sjunkit, uppger flera källor till Politico. 

Beskedet kommer kort efter att Zelenskyj och USA:s president Donald Trump träffades personligen vid Natos toppmöte i Haag förra veckan.

Trump uteslöt då inte att skicka fler luftförsvarssystem av den omtalade Patriotsorten, trots att Pentagon vill pausa en del bistånd.

– De vill ha antimissil-missilerna, som de kallar dem, och vi ska se om vi kan göra några tillgängliga. De är väldigt svåra att få tag på, sade presidenten på en pressträff då.

"Kärnan" i försvaret mot Ryssland

USA-tillverkade luftförsvarssystem beskrivs som kärnan i Ukrainas försvar.

Under den föregående helgen genomförde Ryssland sin största flygattack mot landet sedan invasionen inleddes för tre år sedan.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 02

Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen