Sveriges fjärde populäraste bank lovar positivt besked

2023 09 25

Mycket har den senaste veckan handlat om Riksbankens senaste höjning av styrräntan.

Det var i torsdags som beskedet kom.

Räntan höjs med 0,25 procentenheter – från 3,75 till 4,0 procent.

– Prognosen för styrräntan visar att den kan komma att höjas ytterligare, varnade Riksbanken i ett uttalande.

Lovar positiv förändring

Sedan dess har, som förväntat, räntorna börjat stiga hos Sveriges banker.

Först ut var Swedbank som höjde sin rörliga tremånadersränta med 25 punkter till 5,94 procent.

Liknande förändringar är att vänta bland övriga banker.

Men mitt i allt prat om stigande räntor presenterar en av Sveriges mest populära banker en annan höjning – och det är i det här fallet ett positivt besked för dess kunder.

Det handlar om en höjd sparränta och bakom förändringen står inte någon av Sveriges storbanker, utan istället ICA Banken.

"Ska löna sig"

För privatkunder till ICA Banken höjs räntan på sparkonton med 0,25 procentenheter – vilket får den att landa på 2,50 procent.

På onsdag, 27 september, träder förändringen i kraft.

– Det ska löna sig att spara sina pengar på konto när tiderna är osäkra, säger Marie Halling, vd för ICA Banken, i ett pressmeddelande.

– Kombinationen av en attraktiv ränta på lönekonto och en höjd ränta för buffertsparandet är ett sätt för oss att stötta våra kunder i vardagsekonomin just nu.

Fjärde mest populära

Enligt en undersökning från Svenskt kvalitetsindex är ICA Banken den fjärde mest populära banken i Sverige baserat på privatkunders omdöme och kundnöjdhet.

Det är dock inte den enda banken som höjer sin sparränta i veckan. Även Nordnet gör samma sak från och med idag (måndag).

– Som följd av stigande räntor ser vi ett ökat intresse för kontantsparande bland våra kunder, säger bankens Sverigechef Martin Ringberg i ett pressmeddelande.

Nordnets nya sparränta landar på 3,60 procent och blir därmed högre än den ICA Banken erbjuder.

Bäst ränta fanns i slutet av förra veckan hos den digitala banken Lea bank (3,90 procent) enligt jämförelsetjänsten Compricer.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” har över 4 miljoner kunder – se hela listan

Foto: I. Rifath

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen