Systembolaget: Här är yrkesgruppen som dricker mest – ”Är allvarligt”

2024 09 11

Systembolaget delar nu en ny undersökning om alkoholvanor i Sverige.

Och undersökningen har kartlagt vilken yrkesgrupp det är som dricker mest alkohol i landet.

Där har man kommit fram till att chefer dricker allra mest.

Det finns några olika förklaringar till det som oroar i branschen, framhåller Systembolaget i ett pressmeddelande.

Chefer dricker mest

Chefer dricker mest i yrkessverige, fastslår Systembolaget.

– Undersökningen visar att chefer i allmänhet och verkställande direktörer i synnerhet dricker mest. Vd:arna i undersökningen uppger en snittkonsumtion på 26 standardglas per månad, och nästan sex av tio intensivkonsumerar alkohol minst en gång i månaden. 

– Yrkesgruppen ”Snickare, murare och anläggningsarbetare” ligger också högt med ett genomsnitt på drygt 24 glas per månad och närmare hälften intensivkonsumerar. Lägst konsumtion rapporterar personer som är verksamma inom vården och skolan.

“Är allvarligt”

Det tycks finnas vissa förklaringar till varför chefer dricker mer.

– Det är allvarligt om chefers drickande är ett sätt att koppla av från stress, säger Andreas Miller, förbundsordförande i Ledarna.

– Det visar på vikten av att verka för hållbara chefsuppdrag med tid för återhämtning och reflektion. Vi vet från våra studier att närmare en tredjedel av våra medlemmar inte tycker sig ha den tiden.

De har mest problem

Trots att det är cheferna som dricker mest alkohol så är det inte dem som har störst problem med spriten.

Här hamnar flera yrkesgrupper.

– Trots den höga alkoholkonsumtionen är det inte cheferna som toppar listan över yrkesgrupper där flest har alkoholproblem, förklarar Systembolaget.

– Här är det i stället restaurangpersonal, gruppen ”revisorer, finansanalytiker och fondförvaltare” och butikspersonal som ligger högst.

“Hoppas det bidrar”

– Vi hoppas och tror att den här undersökningen bidrar med viktig kunskap som kan ligga till grund för riktade folkhälso- och arbetsplatsinsatser för att förebygga alkoholproblem i utsatta yrkesgrupper, säger Mats Ramstedt som genomfört undersökningen.

Foto: Inspo

Foto: A. Dawes


Hotfullt och oseriöst – hundratals anmälningar mot samma bransch

2025 06 22

Konsumentverket har fått hundratals anmälningar mot en och samma bransch.

Konsumentverket genomför nu en stor granskning.

Den riktar sig mot en bransch som har fått hundratals anmälningar mot sig den senaste tiden.

Hotfull stämning

Det handlar om flyttfirmor. De senaste 1,5 åren har det kommit över 900 klagomål och anmälningar mot flyttfirmor till Konsumentverket, rapporterar DN.

Ett vanligt skäl till att folk anmäler är att flyttfirman utlovat ett fast pris, men sedan kräver mer betalt på plats. Det går inte att utesluta att detta har satts i system.

Vissa kunder har upplevt situationen som hotfull när flyttfirmor har krävt mer pengar.

– Konsumenter krävs på mer pengar under flyttens gång för att få tillbaka sina ägodelar, eller för att flytten ska genomföras över huvud taget, trots att man redan kommit överens om ett pris innan flyttdagen, säger Konsumentverkets jurist Hevi Aziz till tidningen.

Viktigt att tänka på

Det finns också andra skäl till att kunder klagar på flyttfirmor, till exempel att saker som ska flyttas har gått sönder eller försvunnit.

Konsumentverket menar att det har dykt upp många oseriösa aktörer i branschen den senaste tiden. Många av dem saknar också tillstånd för yrkestrafik.

Om man ska flytta och vill försäkra sig om att man anlitar en seriös aktör, finns det flera saker man bör tänka på, skriver Konsumentverket på sin hemsida.

Man bör välja en flyttfirma som är ansluten till Bohag 2010, Allmänna bestämmelser för bohagsflyttning. Det är regler som Konsumentverket och flyttbranschen kommit överens om. Man kan kolla upp detta exempelvis genom att kontrollera det på företagets hemsida.

Andra råd från Konsumentverket är att man bör ta in offerter från olika flyttbolag innan man bestämmer sig. När man väl har valt en flyttfirma bör man ingå ett skriftligt avtal med företaget.

Observera också att du inte har någon lagstadgad ångerrätt på flyttjänster. Du kan däremot avbeställa dem.

Foto: P van Eijk

Text: Redaktionen


Allvarligt sjukdomslarm från turistort – populär bland svenskar

2025 06 22

Ett allvarligt sjukdomslarm kommer från en av Europas mest populära turistorter.

En brittisk turist har blivit allvarligt sjuk på den grekiska ön Kreta, som är en mycket populär turistdestination, även bland svenska resenärer.

Den brittiska kvinnan Donna Jobling, 57, har drabbats av legionärssjuka på turistorten och försatts i koma.

Samtidigt visar tester en alarmerande ökning av Legionella-bakterier på ön.

Blev allvarligt sjuk

Donna Jobling åkte på en ”all inclusive”-resa till Kreta tillsammans med sin man och två vänner, rapporterar The Sun.

Men under semestern blev hon sjuk – och efter några dagar blev hennes tillstånd allt allvarligare. Jobling hade andra hälsoproblem sedan tidigare, och hade nu smittats av legionärssjuka. Hon lades in på sjukhus och har försatts i koma.

– Vi är alla förkrossade och utom oss. Vi har fått höra att det är osäkert om hon kommer att överleva. Vi ber alla för henne. Hon är stabil men under ständig uppsikt, säger Donna Joblings systerdotter till tidningen.

Legionärssjuka, som den brittiska kvinnan har drabbats av, är en allvarlig sjukdom som man smittas av genom att andas in Legionellabakterier, som finns i vattendroppar. Det kan smitta till exempel genom luftkonditioneringen eller när man duschar eller badar i pool. Sjukdomen kan bland annat leda till en allvarlig lunginflammation.

Alarmerande ökning av bakterien

Efter sjukdomsfallet har det kommit larm om en stor ökning av Legionellabakterier på Kreta.

Europeiska centrum för förebyggande och kontroll av sjukdomar har utfärdat ett nödlarm på ön. Hotell uppmanas att vara vaksamma när det gäller att behandla och hantera sina vattensystem.

Tester runt om på Kreta har visat en alarmerande ökning av Legionellabakterien, enligt tidningen.

Även Greklands hälsoministerium har skickat ut varningar på ön.

Foto: T. Zachwieja

Text: Redaktionen