TÅGKAOS: SJ ställer in mängder av tågavgångar runt om i Sverige

2022 07 09

Mitt i sommarsemestern ställer nu SJ in en stor mängd tågavgångar.

Många resenärer drabbas nu av inställda tåg och på SJ är det tunga dagar.

Många hundra tåg ställs in

– Vi i har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till Aftonbladet.

Det handlar om mer än 30 tåg per dag som ställs in och på veckobasis innebär det över planerade 200 tågresor som inte blir av som planerat.

Tågbolaget har helt enkelt inte tillräckligt många anställda för att klara av efterfrågan just nu.

Tåg har blivit jättepopulärt

Att resa med tåg har blivit jättepopulärt bland svenska folket.

Att slippa köra egen bil mil efter mil och istället passa på att sova under resans gång, läsa en bok, umgås med vänner eller köpa en bit mat i restaurangen är något som lockar allt fler.

Men för många som sett fram emot en förbokad resa blir det nu istället en stor besvikelse.

Och till kundtjänst är kön lång och folk som ringer in har till och med svårt att komma fram rapporterar tidningen.

Svaga anställningsvillkor

Martin Alnebring vid fackförbundet Seko SJ förklarar att sommarens personbrist är det värsta han har varit med om.

Dessutom bidrar de svaga anställningsvillkoren till fördjupade problem.

– Vi jobbar varannan helg och vi är inte ens garanterade att vara med familjen när vi är ledig varannan fredag, säger han till tidningen.

SJ vill vända skutan

Men SJ arbetar hårt för att vända på skutan och SJ storsatsar nu 19 miljarder kronor vilket är bolagets största investering någonsin.

Det ska bli 25 nya regionaltåg, nya X2000-tåg och snabbtåg.

– Att åka tåg har blivit attraktivt hos svenska folket på grund av olika anledningar, speciellt efter pandemin, i och med höga bensinpriser och utmaningar med flygen, säger fordonsdirektör Arvid Fredman vid SJ, till GP.

Från Kalmar till Ljusdal

De nya tågen ska erbjuda hög kvalitet när det gäller komfort, mobiltäckning, driftstabilitet, backuputrustning med mera, förklarar SJ.

Tanken är att tågen ska börja rulla år 2026  och trafikera en stor del av Sverige – från Kalmar till Ljusdal.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge.

Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


JUST NU: Bil har kört in i folkmassa – flera personer skadade

2025 05 20

En taxibil har kört in i flera personer i Malmö.

Enligt polisen inträffade olyckan på ett övergångställe.

– Polis är på Södra Förstadsgatan med anledning av en olycka mellan en taxi och flera personer. Enligt initiala uppgifter ska fyra personer vara skadade, framhåller myndigheten i ett uttalande.

Uppgifter: En person allvarligt skadad

Fyra personer har skadats, uppger polisen. 

– Totalt tre personer har förts till sjukhus. Den fjärde skadade är taxichauffören, han är dock ej i behov av akut sjukvård.

Skadeläget för de påkörda personerna är oklart. 

– En verkar mycket allvarligt skadad, säger Sydsvenskans reporter Peter Herkel till tidningen.

Journalisten blev vittne till olyckan.

När han kom till olycksplatsen låg flera skadade personer på marken.

– Det var kaotiska scener. En massa folk försökte hjälpa de här personerna, säger reportern till tidningen.

Påstås ha kört upp på trottoaren

Enligt uppgifter till Sydsvenskan ska taxin av okänd anledning kört upp på trottoaren.

Taxibilen uppges ha kört över två vägskyltar på väg upp på trottoaren.

Ska undersöka taxin 

Polisen har beslagtagit bilen för teknisk undersökning. Patruller på plats arbetar bland annat med att identifiera och prata med vittnen till olyckan. 

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: S och M i möte – SD lämnas utanför

2025 05 20

Kärnkraften är en het politisk fråga i Sverige.

Regeringen och samarbetspartiet Sverigedemokraterna vill storsatsa på kraftslaget.

Målet är att bygga minst två storskaliga reaktorer senast 2035. Dessutom vill Tidöpartierna se en massiv utbyggnad av ny kärnkraft till 2045.

Regeringen har tidigare uttryckt att marknadsaktörer ska bygga den nya kärnkraften.

– Det är ju inte politiken, utan det är aktörerna på marknaden, sade klimatminister Romina Pourmokhtari (L) till SvD i augusti 2023 när hon fick frågan om vem som ska bygga ny kärnkraft.

Men i dag låter det annorlunda.

I sin färdplan för ny kärnkraft i Sverige har regeringen uppdaterat finansieringsmodellen. Nu ingår ett statligt stöd. En riskdelnings- och finansieringsmodell föreslås, där staten delar risken för att ge incitament till investeringar från näringslivet.

LÄS MER HÄR: Ny skatt på väg – ”2 160 kronor om året” | Marcus Oscarsson

Möte mellan S och M

Näringslivet nöjer sig dock inte med statliga garantier.

Enligt uppgifter till DN kräver tunga marknadsaktörer ett handslag mellan Moderaterna och Socialdemokraterna.

Nu avslöjar tidningen att direkta samtal har förts mellan M och S. Målet är att enas om en väg framåt i kärnkraftsfrågan.

Övriga Tidöpartier – inklusive riksdagens näst största parti Sverigedemokraterna – har lämnats utanför samtalen. Oppositionspartierna C, MP och V har inte heller bjudits in.  

”Såklart värdefullt”

Finansmarknadsminister Niklas Wyman är en av flera M-politiker som har deltagit i samtalen med S.

– Det är såklart värdefullt att ha en diskussion med Socialdemokraterna där man kan få en så gemensam bild av verkligheten som möjligt. Mitt intryck är att det finns goda förutsättningar att diskutera frågan vidare, säger han till DN.

Socialdemokraternas energipolitiske talesperson Fredrik Olovsson bekräftar att diskussioner har förts, men vill inte ge några detaljer om samtalens innehåll.

Olovsson framhåller att S är öppna för en blocköverskridande energiöverenskommelse. Socialdemokraterna kräver dock att ett sådant avtal ska omfatta fler energislag än kärnkraft, bland annat havsbaserad vindkraft.

”Behöver vara bredare”

På onsdag ska riksdagen rösta om regeringens finansieringsmodell för ny kärnkraft.

Socialdemokraterna kommer att trycka rött.  

– En överenskommelse behöver vara bredare och omfatta fler kraftslag, säger Fredrik Olovsson till DN.

Här är finansieringsplanen

Regeringens finansieringsplan för kärnkraft kan sammanfattas i tre delar:

Statlig lånefinansiering Statliga lån med låg ränta för byggkostnader ställs ut av Riksgäldskontoret för att finansiera investeringar i ny kärnkraft. Staten kommer stå för 75 procent eller 300 miljarder kronor av investeringen. Räntan på de statliga lånen höjs successivt under driftsfasen för att ge incitament att ersätta de statliga lånen med marknadsfinansiering.

Prissäkringsavtal Ett prissäkringsavtal upprättas mellan staten och kärnkraftsproducenten. Kraftbolagen garanteras ett elpris på 80 öre/kWh i över 40 år. För perioder då marknadspriset på el är lägre än det avtalade lösenpriset uppstår en kostnad för staten, som finansieras med en ny skatt på elkunderna. I de fall marknadspriset är högre än lösenpriset kommer staten att erhålla intäkter från differenskontraktet som kan föras vidare till elkonsumenten.

Risk- och vinstdelning Den tredje komponenten är en risk- och vinstdelningsmekanism som ger projektägaren en lägsta avkastning på sin investering. När reaktorn tas i drift delas projektets vinster i de bästa utfallen med staten och elkonsumenterna.        

Källa: Regeringskansliet

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen