TOPPLISTA: De 10 yrken som världens arbetsgivare skriker efter allra mest

2023 05 26

I Sverige går 400 000 personer utan jobb och i hela världen är flera hundra miljoner människor arbetslösa.

I spåren av den världsomspännande inflationen och efterföljande ekonomiska krisen är det väldigt många som letar efter nytt jobb just nu.

Ny fördel för arbetslösa

En av de nya stora fördelarna för arbetssökande är emellertid att arbetsmarknaden blivit allt mer global.

Bor man i Sverige så finns det mycket större möjligheter i dag att arbeta på distans och att jobba i andra länder eller tvärtom.

Men för att öka chansen att få jobb så gäller det förstås att ha koll på vilken typ av yrken som arbetsgivarna runt om i världen efterfrågar.

Ny topplista

Nu har det kommit en ny 10-i topp-lista över vilka yrkesroller arbetsgivarna i världen skriker allra mest efter.

– Experter har  sammanställ data på Internet och Google jobbsökningar för att få fram listan, rapporterar Daily Mail.

Och det jobb som rekryterare på världens alla arbetsplatser skriker efter allra mest är ett jobb inom datorbranschen – nämligen mjukvaruanalytiker.

Det avser dataexperter som granskar och kvalitetssäkrar att dataprogram inte innehåller några buggar och funktionsfel.

Solenergi

På andra plats kommer konsulter inom solenergi.

Energikrisen har dragit fram över hela planeten samtidigt som behoven av elektricitet ökar snabbt.

Det har lett till att solenergi är hetare än någonsin. Sol finns över hela världen och är i många fall en mycket effektiv och ekonomisk källa till el.

Behovet av solenergikonsulter har ökat med 106 procent på årsbasis.

10-i-topp-listan

Här är hela topplistan över de yrken som världens arbetsgivare skriker efter.

1, Mjukvaruanalytiker av dataprogram

2, Konsulter inom solenergi

3, Kundtjänstpersonal

4, Sjuksköterskor

5, Specialister inom affärsverksamhet

6, Marknadsförare i digitala miljöer

7, Dataanalytiker

8, Ingenjörer inom driftsäkerhet

9, Analytiker inom informationssäkerhet

10, Molnarkitekt inom data

Lärare

Ett av de länder som flest människor vill flytta till är USA och undersökningen som utförts av Lensa visar även vilket jobb som arbetsmarknaden skriker allra mest efter i USA.

Listan toppas av lärare som det råder stor brist på då många lärare bytt jobb på grund av låga löner.

Översvämningsingenjörer och kundtjänstpersonal kommer på andra och tredje plats.

Foto: K. Rakenimage

Text: Redaktionen 


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen