Trafikregel skapar förvirring – folk i södra Sverige förstår inte
2025 11 10
Reglerna kring vinterdäck skapar stor förvirring.
Reglerna för vinterdäck för tunga fordon skärps.
Med start idag är kraven högre på lastbilar under vintermånaderna.
Men det är många som inte har koll på de nya reglerna, och en inspektion visar att väldigt många inte har godkända däck.
Två tredjedelar får anmärkning
I en rikstäckande säkerhetskontroll som Euromasters genomfört framkommer att endast en tredjedel av de tunga fordonen har däck utan brister.
– Totalt har 946 däck inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle, uppger Euromaster, i ett uttalande.
– Mätningarna visar att 12 procent av fordonen har så allvarliga däckbrister att omedelbar service krävs för att de ska kunna framföras lagligt och utan att utgöra en säkerhetsrisk. Sammantaget har 69 procent av de inspekterade fordonen behov av service på minst ett däck.
Stora skillnader geografiskt
Och säkerhetskontrollerna visar att det är stora skillnader i de olika regionerna i Sverige.
I södra Sverige är det dubbelt så vanligt, i jämförelse med mellersta och norra, att däcken på tunga fordon är så dåliga att det innebär allvarliga säkerhetsbrister.
– 68 procent av de däck som har ett mönsterdjup under 5 millimeter, som inte är förenliga med lagkraven som träder i kraft 10 november, noteras i södra Sverige, uppger Euromaster.
Läs också: Storbanker hotar – kunderna får betala
Enkät
De kontrollerade fordonens förare fick också fylla i en enkät.
Omkring hälften har inte koll på de nya reglerna, och en fjärdedel av yrkesförarna uppger att deras arbetsgivare saknar tydliga rutiner för däckkontroll.
-De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, säger Euromasters vd Jonas Odqvist, i ett uttalande.
Kontrollerna
Säkerhetskontrollerna inkluderade okulärbesiktning och mätning av lufttryck, mönsterdjup, slitage och skador på däcken.
– Samtliga av de allvarliga brister som noterades i samband med inspektionerna berörde svenskregistrerade fordon. Sammantaget noterades dock fler brister procentuellt bland de utlandsregistrerade fordonen, uppger Euromaster.
Läs mer: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete
Foto: Musa-Haef
Text: Redaktionen


