Trump-teamet: Det här vill vi se från Ukraina

2025 01 12

Trumps kommande nationella säkerhetsrådgivare uttalar sig nu om kriget.

Det är nu ungefär en vecka kvar tills det att Donald Trump officiellt installeras som ny amerikansk president.

Trump efterträder som bekant Joe Biden, som under sin presidentperiod har skickat omfattande miljardstöd till Ukraina.

Det är oklart hur saker kommer att bli när Trump tillträder - och hela Europa håller andan inför vad som blir av USA:s roll i kriget därefter.

Det vill Trump-teamet se

Trumps kommande nationella säkerhetsrådgivare Mike Waltz har uttalat sig om kriget - och vad han och Trump-teamet vill se från Ukraina.

Waltz vill att president Zelenskyj ska sänka åldern för militär rekrytering för att lösa problemen med manskap och stabilisera frontlinjen.

– Det vi kommer att behöva se är att verkligen stabilisera saker på slagfältet. Och en av de saker vi kommer att fråga ukrainarna om är att de har verkliga personalproblem, säger han enligt Ukrainska Pravda.

– Deras värnpliktsålder är just nu 26 år, inte 18. Jag tror inte att det är många som inser att de skulle kunna generera hundratusentals nya soldater.

Att sänka åldersgränsen är nödvändigt för att stabilisera frontlinjen så att en uppgörelse kan nås, menar Waltz.

LÄS MER: Experten: Rysslands befolkning kan halveras
LÄS MER: Donald Trump rasar – "Vad är det för fel?"

Kan vara nära

På söndagen kommer uppgifter om att ett möte mellan Donald Trump och Vladimir Putin kan vara nära.

Detta efter en längre tids spekulationer kring när, hur och var de två ska diskutera situationen i Ukraina.

“Är nödvändigt”

Trump sade den 10 januari att förberedelserna för hans potentiella möte med Putin pågick eftersom det var nödvändigt att få ett slut på konflikten i Ukraina.

Enligt Putins pressekreterare Dmitrij Peskov är den ryske ledaren redo att träffa USA:s nye ledare Donald Trump utan några förhandsvillkor.

Detta enligt den ryska nyhetsbyrån TASS.

Fortsatta strider

Samtidigt som Trump och Putin förbereder för möte pågår alltjämt intensiva strider på marken i Ukraina och Rysslands Kursk-region.

De mest intensiva striderna rasar bland annat i just Kursk, men även Donetsk och Pokrovsk.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead resp President of Ukraine

Text: Redaktionen


Godaste coladrycken är utsedd – slår Coca-Cola och Pepsi

2025 10 20

Den godaste coladrycken verkar varken produceras av Coca-cola eller Pepsi.

De två läskjättarna dominerar på marknaden.

I synnerhet är Coca-cola giganten. Företaget omsätter omkring 400 miljoner euro enbart för den svenska marknaden. 

Men trots det oslagbara varumärket bedöms inte drycken vara den godaste.

Åtminstone inte enligt juryn i ett nytt blindtest som nyligen gått av stapeln och som organiserades av lokaltidningen Nya Kristinehamns-Posten.

Oväntad vinnare

Istället är det en uppstickare som tar förstaplatsen.

Freeway Cola, som hittas på hyllorna i lågprisbutiken Lidl, anses vara godast när tidningens journalister undersökt saken.

Beskedet har knappast gått Lidl obemärkt förbi.

– Vi är väldigt glada över att vår cola från Freeway föll juryn i smaken. Det är återigen ett kvitto på att vi kan erbjuda våra kunder högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i en kommentar.

Andra "vinsten"

Utmärkelsen är ytterligare ett erkännande från Freeway som i somras även kammade hem en delad förstaplats när Sveriges bästa sockerfria coladryck testades av det oberoende testföretaget The Taste Lab.

Då fick man dela vinsten med Pepsi Max Sodastream.

– Intressant nog var det den sodastreamade coladrycken som vann och som rankades som bäst på de flesta av de testade parametrarna. Den hade bäst resultat på både helhetsintryck och munkänsla, och delad förstaplats på smak, sade Johan Swan, testansvarig vid tillfället.

Pepsin sågades: "Hostmedicin"

Fem personer deltog i blindtestet. Juryn hade därmed ingen aning om på förhand vilken läsk de smakade.

Samtliga alternativ betygsattes mellan 1-5. Med snittbetyget 3,8 hamnade Freeway Cola alltså i topp.

“Bra smak” och “passar de flesta” var några av motiveringarna.

Coca-cola var visserligen hack i häl med ett snittbetyg på 3,6. Någon jurymedlem klagade emellertid på “ingen fyllighet i munnen". Pepsi slaktades ännu hårdare och kallades för “hostmedicin” och ansågs ha en “trist eftersmak”.

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Här är alla betygen i testet

  1. Freeway Cola 3,8
  2. Coca-cola 3,6
  3. Coop cola 2,6
  4. Cuba cola 2,4
  5. Pepsi cola 2,4
  6. Premier cola 2,2
  7. Rally cola 1,8
  8. Ica cola 1,4

LÄS OCKSÅ: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Foto: A. Bianchi

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 21

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen