TRUMPS ORDER: Hamra in budskapet – 24 timmar om dygnet

2025 02 08

Donald Trump vill att hans team i Vita huset ska kommunicera ut hans budskap 24 timmar om dygnet – med metoder som är ovanliga för en president.

Donald Trumps presidentvalkampanj var med facit i hand en stor framgång, bland annat på grund av de otröttliga kampanjer som Trump och hans team bedrev i sociala medier.

Men de som hade trott att kampanjen skulle ta slut efter valet har nog blivit förvånade.

Trump-administrationen har en helt annan strategi – kampanjen ska aldrig ta slut, rapporterar Axios.

”Splittringar dygnet runt”

Trumps team i Vita huset fortsätter att pumpa ut Trumps budskap i form av personliga förolämpningar mot politiska fiender, provocerande videor och kampanjer i sociala medier, enligt tidningen.

– Under Trumps första mandatperiod var han något av en ensamvarg på Twitter. Men i Trump 2.0 är det som att kampanjen 2024 aldrig tog slut, rapporterar Axios.

– Ett helt team är hans avatar – en ”smash-mouth”-operation som tycks vara inriktad på politiska splittringar dygnet runt, enligt publikationen.

Den offensiva och för Vita huset ovanliga kommunikationsstrategin utövas bland annat genom ”Rapid Response 47”, ett konto som Vita huset har skapat på plattformen X, och som enligt X-bion ska stödja Trumps ”America First”-agenda samt ”hålla Fake News ansvariga”.

Kontot, som alltså uppges styras av Trumps team i Vita huset, har bland annat skrivit hånfulla kommentarer om politiska motståndare.

”Nonstop krig mot oss”

Donald Trumps kommunikationsteam i Vita huset använder också sina personliga konton för att hamra ut Trumps budskap 24 timmar om dygnet, ofta i ett mycket högt tonläge.

Bland annat har Vita husets kommunikationschef Steven Cheung vid flera tillfällen använt sitt privata konto för att gå till personligt angrepp mot politiska motståndare.

Trump-administrationens företrädare anser dock att det är självklart att hamra ut Trumps budskap på det här viset istället för att använda sig av Vita husets mer traditionella och formellt korrekta metoder för kommunikation.

– Det är ingen idé att inte engagera sig så här. Det pågår ett nonstop krig mot oss, säger en tjänsteman i Vita huset till tidningen.

– Ska vi ta det och bara överlåta det till presskonferensen att få ut vårt budskap? Det är inte vettigt, säger tjänstemannen.

Foto: G Skidmore

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


5 december 2025

Chipsfavorit försvinner från svenska affärer

2025 12 07

En älskad chipsvariant försvinner nu från butikshyllorna för gott.

En populär Estrellasmak går nu i graven från en av företagets mest älskade produktserier.

Efter flera år i sortimentet meddelar snacksjätten att smaken kommer ersättas av en ny.

En chipsfavorit ryker

Estrella uppger att det är sorten Västkustchips Cheddar & Rödlök som nu fasas ut.

– Estrella Västkustchips Cheddar & Rödlök har utgått och är slut på lager, uppger Estrella.

Snacksjätten bekräftar att de enda påsar som fortfarande finns är de i butik, som också är de sista.

Estrella uppger vidare att de planerar att ersätta smaken med nya varianter.

– Vecka fyra kommer en ny smak som ersätter denna, så bredda upp med andra Västkustchips fram till dess, meddelar de.

Funnits länge i sortimentet

Chipsen har funnits länge i sortimentet och varit en populär favorit bland konsumenter.

Men enligt Estrella har försäljningen och efterfrågan påverkat beslutet.

Även om borttagandet väcker sorg hos många konsumenter, försäkrar Estrella att de arbetar med fler, nya smaker som ska lanseras inom kort.

Chipssorter i förändring

Det är inte första gången chipssortimentet förändras i svenska butiker.

Flera av Estrellas limiterade chipssmaker har blivit så populära att de snabbt sålt slut i butik.

En av dem var Västkustchips med smak av tryffel och havssalt, som snabbt blev en favorit bland många kunder.

När varianten togs bort ur sortimentet väckte det kraftiga reaktioner, vilket ledde till att Estrella beslutade att återinföra smaken.

Den finns nu därför tillbaka på butikshyllorna.

Även en annan omtyckt klassiker, dillskruvar, kom tillbaka även den, till butikshyllorna efter stor efterfrågan från kunder.

Det senaste beskedet från Estrella innebär att butikshyllorna nu kan se annorlunda ut för dem som letar efter just “Cheddar & Rödlök”.

Andra populära smaker såsom Dill & Gräslök och Ranch & Gräddfil fortsätter att säljas i butiker runt om i landet.

Foto: O Kozachenko

Text: Redaktionen