UKRAINA: Tre möjliga scenarier om Ryssland anfaller

2022 02 13

Bedömare i såväl USA som i Europa befarar nu att Putin letar efter en orsak för att gå till anfall mot Ukraina.

USA:s regering har vid flera tillfällen varnat för en så kallad false flag-operation.

Fejkad attack

Det innebär att Ryssland skapar någon slags fejkad situation där man hävdar att Ukraina gjort sig skyldig till en aggressiv incident trots att det i själva verket är Ryssland som själva ligger bakom incidenten.

Den påhittade incidenten kan sedan användas som argument för att anfalla Ukraina.

Flygbombningar

Begreppet ”false flag operation” innebär helt enkelt att man använder falska våldsanklagelser mot ett annat land för att inleda krigshandlingar.

USA uppger att den ryska diktaturen kan komma att inleda ett anfall med flygbombningar som skulle lamslå Ukraina och kan leda till ett stort antal dödsoffer.

85 000 dödsoffer befaras

Bedömare tror att 50 000 civila dödsoffer skulle kunna krävas och dessutom upp till 25 000 ukrainska soldater och 10 000 ryska soldater. Därutöver riskerar en enorm flyktingvåg med upp till fem miljoner människor uppstå från Ukraina in till Polen, Slovakien och andra EU-länder, enligt amerikanska myndighetskällor.

Putin letar efter krigsorsak

Forskningsledare Jan Hallenberg vid Utrikespolitiska Institutet anser att sannolikheten för att Ryssland går till ett militärt angrepp har ökat och han gör samma bedömning som USA gjort.

– Ryssland letar just nu en krigsorsak, säger han till SvD.

Han lyfter fram tre möjliga alternativ i tidningen.

Alternativ 1 – Det mest förfärliga

Det första alternativet innebär att Ryssland går till storskaligt anfall mot hela Ukraina och dess landyta med 44 miljoner invånare. Det skulle inledas med flygbombningar som sedan följs av missiler mot Ukrainas militära baser.

– Det är det minst sannolika, men också det mest förfärliga. Det skulle bli det största kriget i Europa sedan 1945. Det får kolossala följder, där tusentals döda och miljoner flyktingar inte kan uteslutas, säger Hallenberg till SvD.

Alternativ 2 – Fram till floden

Det andra alternativet är att inte angripa västra Ukraina utan att i stället annektera den östra delen av landet fram till den jättelika floden Dnepr som går genom huvudstaden Kiev och i sydostlig riktning.

– Det skulle man göra för att bli en ännu större maktfaktor och försvaga den ukrainska regeringen ännu mer, säger Jan Hallenberg.

Alternativ 3 – Länka regioner

Det tredje alternativet utgörs av mindre attack med syfte att binda samma Krim – som Ryssland invaderade och ockuperade 2014 – men regionerna Luhansk och Donetsk som ryskstödda rebeller redan intagit för några år sedan.

KLM stoppar flighter

Nederländska flygbolaget KLM stoppar nu sina flygningar till Ukraina rapporterar Forbes. Beskedet kommer efter att Nederländerna, liksom Sverige, uppmanat sina medborgare att lämna landet.

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen