Unik skatt på gång – ska införas i Sverige och övriga världen

2025 04 11

Världens första globala utsläppsskatt någonsin ligger på bordet.

Det är FN:s sjöfartsorgan som är på väg att införa obligatoriska regler i arbetet med att fasa ut användningen av fossila bränslen inom den globala sjöfarten.

Internationella sjöfartsorganisationen, IMO, kommer nu i veckan att kalla till förhandlingar i London om saken, rapporterar CNBC News.

På agendan står bland annat åtgärder för att minska klimatpåverkan från världens sjöfart, som står för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen.

"En total gamechanger"

Sara Edmonson är chef för globalt påverkansarbete i den australiska gruvgiganten Fortescue.

Hon kallar samtalen för “absolut historiska”.

– Jag tror att det skulle vara en total gamechanger. Ingen annan industri på global nivå har gjort ett åtagande av den här storleken.

– Och jag skulle hävda att de flesta länder inte har gjort det heller, säger Edmonson till CNBC.

"Ett av årtiondets största avtal"

Några av de förslag som ligger bordet gäller en global standard för marina bränslen.

Även en ekonomisk förhandling om en länge omdiskuterad koldioxidavgift, alternativt ett koldioxidkreditsystem, lär vänta.

Om planerna sätts i verket skulle de kunna utgöra ett av årtiondets största klimatavtal, erfar tv-kanalen.

Tullarna kan bli problem

Det finns emellertid faktorer som kan sätta käppar i hjulet för en ambitiös koldioxidskatt. 

Exempelvis skulle de amerikanska tullarna, ett globalt handelskrig och motvilja från enskilda FN-länder kunna bli problem.

– Det finns också många diskussioner kring avgiftsliknande strukturer, eftersom ordet “avgift” i mycket polariserade länder som USA, Australien och till och med i Kina, uppenbarligen kan vara mycket utmanande, säger Edmonson.

– Men jag tror att det finns riktigt bra diskussioner kring avgiftsliknande strukturer som i slutändan skulle ha en likvärdig effekt.

Östater som Fiji, Marshallöarna, Vanuatu, Barbados, Jamaica och Grenada tillhör några av de största förespråkarna för en global koldioxidskatt.

Brasilien, Kina och Saudiarabien är tre av de främsta kritikerna.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Stort besked för bensin-och dieselbilar – EU-vändning på gång

2025 11 20

EU tycks vara på väg mot en ändring gällande det tilltänkta förbudet mot nya fossilbilar.

EU har sedan tidigare upprättat en plan om att fasa ut bensin-och dieselbilar till år 2035.

Då ska inga nya fossildrivna bilar komma ut på marknaden.

Men beslutet har fått motstånd från bilindustrin som bland annat hänvisar till krisen i Tyskland, och nu tycks en EU-vändning vara på gång.

Vändning på gång

Det var i början av 2023 som EU antog lagen om att stoppa bensin-och dieseldrivna personbilar från år 2035.

En djup industriell kris i Tyskland och en missnöjd bilindustri senare kan det vara på gång att ändras.

Det säger den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé.

– Det pågår ett intensivt arbete och rätt snart kommer vi att presentera en ny lösning, förklarar han för SVT på torsdagen.

“Stark kritik”

Tobé lyfter fram den “starka kritik” som finns mot 2035-planen i exempelvis Tyskland.

Fordonsindustrin i landet har lamslagits och många har förlorat sina jobb.

Nu bekräftar han att man tittar på flera olika alternativ för någon slags kompromiss.

– Skulle man kunna hantera privatbilismen på ett sätt och företagens leasingbilar på ett annat? Det finns många diskussioner på väg framåt.

Läs mer: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Missnöje i Tyskland

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz understryker enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Länsförsäkringar bekräftar – nu blir det billigare för svenskarna

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Miljontals måltider ändras – på skolor och äldreboenden

2025 11 20

Stockholms stad ändrar matmenyn på skolor, förskolor och äldreboenden.

Det meddelar det rödgröna styret i dag, torsdag.

Ett nytt förslag har skickats ut på remiss som innebär att miljontals måltider kommer att ändras.

Ändringen är en del av Stockholms stads klimatmål. Genom att justera menyn ska utsläppen minska.

Andelen frukt och grönt i måltiderna ska öka samtidigt som andelen kött ska minska. Dessutom ska staden ställa högre krav på ekologiskt i upphandling av livsmedel – minst 70 procent av livsmedlen ska vara ekologiska.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad, hyllar den nya satsningen.

– Varje vecka serveras hela en miljon måltider i våra skolor, förskolor, äldreboenden och serviceboenden. När vi tänker smartare och mer hållbart kring maten får det stor påverkan på de utsläpp staden totalt står för, säger hon och fortsätter:

–  Samtidigt tar vi ansvar för folkhälsan när vi ser till att minska på halvfabrikat och lägga fokus på att maten inte bara ska vara klimatsmart - utan riktigt god och hälsosam. En win-win helt enkelt.

LÄS MER: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

"Inget gör mig gladare"

Det nya förslaget fastlår också att mejeriprodukter i första hand ska vara KRAV-märkta och fisk och skaldjur ska i stor utsträckning vara grönmärkt i WWF:s fiskguide.

– Inget gör mig gladare än när vi kan göra saker som gör att både planeten och människor mår bättre. Mindre kemikalier i våra barn, bättre folkhälsa, och en mer välmående planet. Ja, ja och ja! kommenterar Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

– Samtidigt ska maten vara god och näringsriktig. Den sämsta maten är den som hamnar i papperskorgen och jag kan inte nog understryka vikten av att såväl barn som äldre får i sig tillräckligt för att orka dagen, betonar Lindhagen.

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: 

Text: Redaktionen