UPPGIFTER: Burger King lurar sina kunder

2023 08 31

Kunder till Burger King luras när de köper hamburgare.

Den anklagelsen riktas nu mot den gigantiska snabbmatskedjan från USA med nästan 20 000 restauranger över hela världen.

Blir vilseledda

Klagomålen har fullkomligt strömmat in från missnöjda kunder som menar att de blir vilseledda av Burger Kings reklam.

Enligt de anklagelser som riktas mot restaurangkedjan är nämligen Burger Kings Whopper-burgare mycket större på menyerna än vad den är i verkligheten.

Och det tycks finnas fog för upprördheten då en amerikansk domare nu har fattat beslut om att dra Burger King inför rätta för att reda ut det misstänkta lurendrejeriet, rapporterar BBC.

35 procent större på bilden

I den stämningsansökan som lämnats in hävdas att den burgare som Burger King presenterar på sin meny är 35 procent större än vad som egentligen är fallet.

Bilderna anses också visa en köttigare biff i större proportioner till brödet jämfört med vad som sedan levereras på brickan.

– Mer än dubbelt så mycket kött jämfört med vad som faktiskt serverades till kunderna, framhåller den brittiska kanalen.

Slår ifrån sig: "Falskt"

Burger King slår ifrån sig mot anklagelserna.

– Klagomålen och påståendena är falska, säger en talesperson för restaurangjätten.

Enligt företaget måste man inte leverera en produkt som ser “exakt ut som på bilden”.

– De grillade burgarna som skildras i vår reklam är samma burgare som används i de miljoner Whopper-mackor som vi serverar till gäster över hela landet, framhäver talespersonen vidare.

Men USA:s distriktsdomare Roy Altman är inte övertygad.

Han anser att det borde vara upp till en jury att avgöra vad som ska gälla när det handlar om vilka krav som ska ställas på mat som marknadsförs jämfört med den som serveras.

Förbjöd burgare

Burger King har tidigare granskats efter liknande klagomål.

År 2010 undersökte Advertising Standards Authority (ASA), en slags brittisk motsvarighet till ARN eller Konsumentverket, Burger Kings kycklingburgare.

– I det fallet var burgaren inte lika fyllig och hade inte lika mycket fyllning som i annonsen så vi förbjöd den, säger Donna Castle från ASA till BBC.

– Konsumenter ska kunna lita på annonserna de ser och hör. Annonser ska inte vara väsentligt vilseledande, ska inte vara tvetydiga och ska inte överdriva eller utlämna någon viktig information.

Även McDonalds har stått inför liknande anklagelser där hamburgare hävdats vara 15 procent mindre än vad de ser ut att vara på bilderna.

Foto: I. Mashkov

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen