UPPGIFTER: Kina inför världens hårdaste regler för skärmtid

2023 08 28

I dag rekommenderar världshälsoorganisationen, WHO, att barn under 2 år inte bör ha någon skärmtid alls.

Barn mellan 2-3 år rekommenderas max 1 timmes skärmtid om dagen.

Rekommendationerna har tagits fram med utgångspunkt i studier som visat att skärmanvändande försvårar barns lärande. Amerikanska forskare har även konstaterat att för mycket skärmtid kan leda till suicidalt beteende hos barn.

Har inte agerat

Trots WHO:s rekommendationer har åtgärder för att begränsa skärmtiden uteblivit i många länder.

Sverige är ett av världens många länder som hittills inte agerat, även om Liberalerna har föreslagit en kraftig begränsning av tillåten skärmtid i skolan.

Diktatur tar i med hårdhandskarna 

Nu uppges dock stormakten Kina ta i med hårdhandskarna.  

Diktaturen planerar att ta fram ”världens mest restriktiva riktlinjer” gällande skärmtid för minderåriga, rapporterar amerikanska CNBC.

– Kinesiska tillsynsmyndigheter har föreslagit regler som skulle begränsa skärmtiden för personer under 18 år till högst två timmar per dag, framhåller nyhetskanalen.

Kinas nationella internettillsynsmyndighet, Cyberspace Administration of China (CAC) har fått i uppdrag att ta fram de nya direktiven.

Myndigheten har presenterat följande förslag: 

- Skärmtiden för barn under åtta år kommer begränsas till högst 40 minuter om dagen.

- Barn mellan åtta och 15 år kommer tillåtas att använda sin mobiltelefon högst en timme per dag.

- För barn mellan 16-17 år blir maxtiden två timmar per dag.

Höga krav på techjättar

De nya reglerna innebär att samtliga tillverkare av operativsystem, telefoner, datorer och appar måste ta fram ett ”användarläge för minderåriga” som gör det möjligt att begränsa skärmtiden.  

Om inte ett sådant system tas fram kommer aktörerna tvingas lämna den kinesiska marknaden. 

Vill utöka kontrollen

Pekingregimens nya regler handlar inte främst om att värna folkhälsan bland landets minderåriga.

– De radikala förslagen som lagts fram belyser Pekings strävan att utöva kontroll över fler delar av den digitala miljön i landet, skriver CNBC.

Det finns även en allmän kinesisk oro över att ”unga har exponerats för mycket för internet”.

– Direktiven är en del av en bredare insats från kinesiska myndigheter som syftar till att stävja och förebygga beroende av appar och smartphones bland personer under 18 år, framhåller CNBC. 

År 2021 införde Kina regler som förbjuder barn och tonåringar under 18 år att spela data- och tv-spel i mer än tre timmar per vecka.

Foto: N. Huener

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen