UPPGIFTER: Droppen för Elon Musk – techmiljardären har fått nog

Elon Musk förbereder ett avslut på sitt uppdrag för den amerikanska regeringen.

2025 04 22

Techmiljardären fick i början av året ansvar för den tillfälliga effektivitetsmyndigheten Doge vars syfte är att kapa statsutgifter i USA.

Arbetet har hyllats av många Trumpanhängare, men också kritiserats våldsamt av motståndare.

Nu har huvudpersonen fått nog, uppger Washington Post.

– Miljardären är redo att lämna eftersom han är trött på att ta emot vad han ser som en mängd otäcka och oetiska attacker från den politiska vänstern, skriver tidningen med hänvisning till en källa med insyn.

Oklart när

Det är oklart exakt när Musk väntas lämna Vita huset. Hans status som särskilt statsanställd uppges upphöra i slutet av nästa månad. 

Redan i början av april rapporterade Politico om att Musk är på väg bort. 

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt kallade då rapporten för “skräp” och hänvisade till att Musk har ett avtal på 130 dagar som just särskilt statsanställd, vilket går ut vid månadsskiftet maj-juni.

Omtalad e-post har ignorerats

Ett av Musks mest uppmärksammade drag var när alla statsanställda beordrades redovisa fem prestationer varje vecka per mejl. 

Att strunta i ordern skulle leda till sparken, löd hotet, vilket VIta huset senare backade från.

Men enligt WP, som talat med ett dussintal chefer och anställda i USA:s regering, har tjänstemän vägrat att följa direktivet helt och hållet.

– Många federala arbetare som fortfarande svarar på meddelandet skickar antingen ut lätt modifierade versioner varje vecka – eller behandlar det hela som ett skämt, till exempel genom att skicka in svar på ett främmande språk, uppger tidningen.

"Historisk framgång"

Vita huset och Elon Musk har inte kommenterat uppgifterna.

Doge väntas dock fortsätta leva vidare även utan techmiljardärens ledning.

– Ingen kan säga att Doge inte har nått en historisk mängd framgång. Resultaten talar för sig själva, säger en högt uppsatt tjänsteman till WP.

LÄS MER: Trump går till attack – börsen störtdyker

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen


24 juni 2026

Ryssland vädjar till grannland – behöver hjälp omedelbart

2026 06 25

Ryssland står inför många stora utmaningar.

Det ryska samhället lider på flera olika sätt.

Slag efter slag drabbar landets ekonomi och de ukrainska attackerna har orsakat stora förluster i det ryska maskineriet.

Nu tvingas Ryssland vända sig till grannlandet Kazakstan för att vädja om hjälp att tillfälligt lösa en av landets kriser, rapporterar Reuters med hänvisning till flera källor.

– Vi förhandlar med Kazakstan, och det finns lite hopp, säger en källa till nyhetsbyrån.

Stora mängder behövs

Ryssland har den senaste tiden drabbats av stor brist på bensin och bränsle, ett område som landet normalt är starkt inom.

Men nu råder ransonering för den ryska befolkningen och många pumpar är tomma.

Nu ställs hoppet till grannlandet Kazakstan.

– Ryssland förhandlar med Kazakstan om möjligheten att importera bensin i en mängd av cirka 50 000 ton på grund av brist på bränsle på den inhemska marknaden, uppger oberoende Moscow Times.

Attacker ligger bakom

Ryssland är normalt en stark producent av petroleumprodukter.

Men efter att en rad stora raffinaderier har fått pausa verksamheten till följd av ukrainska drönarattacker har produktionen minskat med omkring 25 procent, enligt uppgifter till Reuters.

Varken Kazakstan eller Ryssland har ännu gått ut och kommenterat uppgifterna.

LÄS MER: Inte synts till på flera dagar – plötsligt skifte vid ukrainska gränsen

Flera åtgärder

Ryssland överväger ytterligare åtgärder för att begränsa den omfattande bränslebristen.

Exporten kan begränsas, subventionerna för raffinaderierna ökas och import via sjövägen kan initieras, rapporterar RBC-Ukraine.

– Den här månaden har Moskva redan tillåtit raffinaderier att producera bränsle som inte uppfyller standardkvalitetskrav, uppger tidningen.

– Restriktioner för bensinförsäljning har införts i 53 regioner och Tatneft begränsar inköp till 30 liter per tillfälle.

Det är inte första gången som Ryssland vänder sig till Kazakstan för att få hjälp med bränsle.

Under 2024 bad den ryska ledningen Kazakstan att ha 100 000 ton bensin redo om en plötslig kris skulle uppstå i landet.

LÄS MER: Glatt besked för kvinnor i Sverige

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


26 juni 2026

Putin hotas – ryska armén kan vända mot Moskva

2026 06 26

En video sprids snabbt i Ryssland.

I det inspelade meddelande framträder en rysk krigsveteran, Oleksandr Lunin, med ett meddelande direkt till den ryske diktatorn.

Klippet, där veteranen kräver att få komma till Kreml och möta Vladimir Putin, har snabbt fått miljontals visningar, rapporterar Iltalehti.

– Om jag inte kommer till Kreml inom en snar framtid och syns live tillsammans med dig, kommer armén att rikta sina vapen mot Kreml, säger Lunin i klippet, enligt tidningen.

Fullständigt kaos

Anledningen till meddelandet är situationen för de ryska styrkorna som utkämpar kriget i Ukraina.

Det råder fullständigt kaos och laglöshet inom landets militär. Soldater i tusental misshandlas och torteras av sina egna befälhavare, menar Lunin.

– Soldater hålls i gropar och misshandlas om de vägrar utföra dumma självmordsorder eller vägrar ge sina pengar till sina överordnade, säger befälhavaren, enligt tidningen.

Pratar om uppror

Flera ryska medier, så som Meduza och The Moscow Times, rapporterar också om veteranens hot mot Putin.

Det grymma våldet mot de ryska soldaterna döljs genom att registrera avlidna soldater som saknade i den officiella statistiken, menar krigsveteranen.

Han menar också att om den ryska ledningen ger sig på honom eller hans familj kommer det leda till konsekvenser för Kreml.

– Om något händer mig eller mina nära och kära eller familj, kommer det vara en signal att börja agera. Detta är ingen bluff, säger han, enligt The Moscow Times.

Videon publicerades vid lunchtid den 25 juni och har redan fått mer än 2 miljoner visningar och över 110 000 gillamarkeringar, samt tusentals kommentarer.

LÄS OCKSÅ: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Bottennivåer

Tidigare i år kom mätningar som avslöjade att det ryska folkets förtroende för Putin har nått bottennivåer.

Endast 29,5 procent av befolkningen uppgav att de har förtroende för diktatorn, rapporterade Iltalehti med hänvisning till en undersökning från det ryska statliga forskningsinstitutet VTsIOM.

Det är Putins lägsta förtroendesiffra sedan Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022.

LÄS MER: Ryskt besked till Rumänien – kommer stängas ner

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen