UPPGIFTER: Facebook ska börja ta betalt – för en funktion

2023 09 01

Har du tröttnat på annonser i ditt flöde på Facebook och Instagram?

Nu kan du snart slippa se reklamen i flera av dina sociala medier.

Men det kommer dock att kosta pengar.

Ägaren till bland annat Facebook och Instagram, Meta, planerar nämligen att upprätta en betalversion som är helt fri från annonser.

Det uppger källor till The New York Times.

Gäller i Europa

Planerna är för närvarande hemligstämplade och källorna har därför krävt anonymitet.

– De som betalar för Facebook- och Instagram-prenumerationer skulle inte se några annonser i apparna, säger en av uppgiftslämnarna till den amerikanska tidningen.

Förändringen kommer i så fall gälla för användare i EU.

Den syftar bland annat till att plattformarna därmed skulle undvika granskning av unionen, med bakgrund av nya EU-regler som trädde i kraft i slutet av förra veckan.

Regler som bland annat ska se till att användare inte utsätts för skadligt innehåll.

Gratisversion ska bestå

Användare behöver dock inte vara oroliga att man plötsligt kommer att bli tvingade att börja betala för sina sociala mediekonton.

Gratisversionerna ska finnas kvar, men de kommer att fortsätta att präglas av reklamannonser.

– Det är oklart hur mycket betalversionerna av apparna skulle kosta eller när Meta kan komma att lansera dem, framhåller reportrarna på New York Times.

Korsar gräns

Om Meta gör verklighet av de påstådda planerna korsar företaget en gräns i sin egen historia.

Hela Facebooks identitet har från början byggt på att erbjuda ett gratis nätverk för användare och att sälja annonser till företag som vill nå just den målgruppen.

– Att erbjuda en betalversion skulle bli det mest påtagliga exemplet hittills för hur företag tvingas designa om produkter för att följa integritetsregler och andra myndighetsprinciper, speciellt i Europa, framhäver tidningen vidare.

Inget näthat

Den nya EU-lagen innebär även att användare i Europa inte får utsättas för näthat på plattformar som exempelvis Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat, Youtube och X (tidigare Twitter.

–  Företag som utsetts har fyra månader på sig för att uppfylla alla sina nya skyldigheter enligt rättsakten om digitala tjänster, framhåller EU-kommissionen i ett pressmeddelande.

– Skyldigheterna syftar till att stärka och skydda användarna online, inbegripet minderåriga, genom att kräva att de utsedda tjänsterna analyserar och begränsar sina systemrisker och tillhandahåller robusta modereringsverktyg.

Foto: S. Feyissa

Text: Redaktionen


22 dec 2025

“Något har hänt” – kraftig förändring i opinionen

2025 12 22

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är på frammarsch i förtroendeopinionen.

Under lång tid har S-ledaren Magdalena Andersson varit relativt överlägsen när det gäller partiledarnas förtroendesiffror.

Det kan nu vara på väg att förändras. På måndagen visar Demoskops nya mätning att Jimmie Åkesson får sin högsta siffra någonsin, rapporterar SvD.

Nu anger 42 procent att de har högt förtroende för Åkesson. Det är tre procentenheter mindre än Magdalena Andersson på 45 procent och det minsta avståndet någonsin mellan de två partiledarna.

– Det är faktiskt spännande, det har ju verkligen hänt någonting. Han ses som en mer normal politisk karaktär, men det är inte helt nytt utan det har han gjort ganska länge, säger Demoskops opinionschef Johan Martinsson till SvD.

Krympt 25 procentenheter på mindre än 2,5 år

I augusti 2023 var skillnaden dem emellan 28 procentenheter. Då låg Magdalena Andersson på 59 procent och Jimmie Åkesson på 31 procent.

Två år senare, augusti 2025, var skillnaden 9 procentenheter. Avståndet har fortsatt att krympa och har sedan dess alltså minskat med 6 procentenheter. 

Beskedet innebär att Socialdemokraterna kan behöva fundera över strategin om att förlita sig på Anderssons höga förtroendesiffror, enligt Johan Martinsson

Om Åkesson blir mer populär och har högre förtroendenivå än Andersson, eller att det blir jämnare, då fungerar antagligen en sådan strategi sämre – att ta det ganska lugnt och visa upp Magdalena Andersson.

Rekordlågt för Mohamsson

Ett annat rekord i dagens mätning står Liberalernas partiledare Simona Mohamsson för. Det handlar dock om ett bottenrekord – andelen som säger sig ha mycket stort eller ganska stort förtroende för L-ledaren ligger på rekordlåga 6 procent. 

Beskedet kommer bara några dagar efter att Liberalerna tangerat en historisk låg opinionssiffra på 2,0 procent.

Antagligen är det snarare Liberalernas politik och politiska position som spökar i grunden. Det handlar troligen inte alls om henne som person, utan mer om partiet, och möjligen att hon inte har lyckats förändra partiet eller dess position på ett sätt som inger mer förtroende, säger Johan Martinsson till Aftonbladet.

LÄS MER: Kristersson går ut med varning – om bensinbilar

Hela mätningen

Andelen visar hur många som säger att de har ganska eller mycket stort förtroende för partiledaren. I parantes anges förändringen jämfört med för en månad sedan.

🔴Magdalena Andersson               45           +/-0
🔵Jimmie Åkesson                             42           +1,0
🔵Ulf Kristersson                               38            -1,0
🔵Ebba Busch                                      38            +2,0
🟢Amanda Lind                                   24            +3,0
🔴Nooshi Dadgostar                        18            -1,0
🟢Daniel Helldén                               14            +1,0
🟢Elisabeth Thand Ringqvist       10            +/-0
🔵Simona Mohamsson                     6             +/-0
 
 
Källa: Demoskop
 
 
Foto: Ninni Andersson/Regerinskanliet
Text: Redaktionen

Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen