UPPGIFTER: Grupp försöker stoppa svensk från att bli påve

2025 04 27

En grupp svenskar uppges vilja stoppa den svenske kardinalen Anders Arborelius från att bli vald till påve.

Påven Franciskus är död och snart är det dags att utse en ny påve, vilket sker i en så kallad konklav.

En person som har lyfts fram som en het kandidat, även i internationella medier, är den svenske kardinalen Anders Arborelius.

Men nu kommer uppgifter om att en grupp svenska katoliker aktivt försöker motarbeta Arborelius och se till att han inte blir vald till påve.

Kritiserar Arborelius

Inom katolska kyrkan förekommer ofta strider mellan traditionalister och progressiva, men den svenska gruppen säger sig vilja stoppa Arborelius av ett helt annat skäl.

Gruppen går under namnet Commando Jean d’Arc, rapporterar SVT.

De vill motverka att Arborelius blir vald till påve – eftersom de är kritiska till hans ledarstil.

– Han är omtalad för att inte reda ut saker, inte hantera konflikter, inte agera, inte ordna upp saker. Saker som kan lösas liksom med ett enkelt möte, en ärlig, god diskussion, säger Commando Jean d’Arcs Maria Forsström till kanalen.

– Det resulterar i utredningar som drar ut på tiden, brev som inte besvaras. Saker blir liggande i månader och folk blir så frustrerade att de ger upp till slut, hävdar hon.

En person i gruppen uppges ha jobbat med Arborelius i över 20 år, och säger ”över min döda kropp” angående möjligheten att den svenske kardinalen blir påve.

Beskrivs som ”papabile”

Kritiken avfärdas av katolska kyrkan i Sverige, men har tagits upp i en inflytelserik nätpublikation som vänder sig till kardinaler, enligt kanalen.

Valet av ny påve sker i en så kallad konklav där kardinalerna sammanträder i Sixtinska kapellet under stort hemlighetsmakeri, och håller omröstningar tills en kandidat får två tredjedelar av rösterna.

Svensken Anders Arborelius har lyfts fram som en av de absolut tyngsta påvekandidaterna i flera internationella medier.

Nyligen har Arborelius bland annat intervjuats i Corriere della Sera, där han beskrivs som ”papabile”, vilket är ett italienskt ord för att beteckna en het kandidat i påvevalet.

Arborelius själv tonar dock ner sina möjligheter att bli vald.

– Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns några riktiga kandidater. I vilket fall som helst är det en illusion att tro att någon från den här delen av världen kommer att bli vald. Om det någonsin händer kommer jag att vända mig till den Helige Ande för att veta vilken riktning jag ska ta, säger Arborelius till tidningen.

Men i Sverige finns det alltså katoliker som motsätter sig att Arborelius väljs till påve.

Frågan om ledarstil kan bli en viktig faktor i påvevalet, samtidigt som spänningarna mellan konservativa och mer liberala grupperingar inom kyrkan också kommer att spela en stor roll.

Foto: F. Fouganthin, Wikipedia resp E. Santimano

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen