UPPGIFTER: Natoländer försöker lura Trump

2025 08 10

Natoländer uppges försöka vilseleda Donald Trump.

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen uttryckt stort missnöje med USA:s allierade i Nato, som han menar tar för lite ansvar för sin egen säkerhet.

Natoländerna har gått Trump till mötes genom att acceptera ett 5-procentsmål för försvarsuppgifter.

Men nu kommer uppgifter om att flera Natoländer försöker vilseleda Trump.

Gör ”kreativa” tolkningar

I juni meddelade Natoländerna att man kommit överens om ett nytt mål om att 5 procent av BNP ska läggas på försvarsutgifter.

Enligt överenskommelsen behöver länderna dock bara lägga 3,5 procent på försvarets kärnbehov för att uppfylla Natos kapacitetsmål, rapporterar Newsweek.

Övriga 1,5 procent kan läggas på ”försvarsrelaterade” utgifter, "för att bland annat skydda kritisk infrastruktur, försvara nätverk, säkerställa civil beredskap och motståndskraft, förnya och stärka den försvarsindustriella basen".

Men nu kommer uppgifter om att flera Natoländer vill göra väldigt ”kreativa” tolkningar av vad som egentligen kan räknas som ”försvarsrelaterade utgifter”.

Flera länder tycks vilja vilseleda Trump genom att räkna in satsningar vars koppling till försvarsbehovet är minst sagt långsökt.

Italien som exempel

Ett tydligt exempel kan man se i Italien, enligt tidningen.

Där har regeringen meddelat att man ska bygga en bro över Messinasundet, som förbinder Sicilien med den italienska halvön.

Kostnaden sägs uppgå till 15,5 miljarder dollar.

Och nu överväger Italien att inkludera det gigantiska infrastrukturprojektet i sina Nato-utgifter, enligt tidningen. De hävdar att det rör sig om ”säkerhetshöjande infrastruktur”.

– Det går lite för långt, säger Nick Witney vid European Council on Foreign Relations, till tidningen.

Men Italien är långt ifrån ensamma om att göra kreativa tolkningar av vad som egentligen avses med ”försvarsrelaterade utgifter”.

Vill vilseleda Trump

Nick Witney menar att vi kommer att få se mängder av liknande projekt som Natoländer kommer att vilja räkna som ”försvarsrelaterade utgifter”.

Särskilt bland syd- och västeuropeiska länder, trots att många av dessa ligger långt ifrån Ryssland och därför inte borde se infrastrukturen som det viktigaste säkerhetsproblemet.

– Så förvänta dig stora investeringar i motorvägar, järnvägsförbindelser, hamnanläggningar och så vidare, säger han till tidningen.

Problemet beror också på att Nato inte tydligt har definierat vad som menas med ”försvarsrelaterade utgifter”.

Många lär därför vilja göra långsökta tolkningar av begreppet – för att kunna säga till Donald Trump att de har nått upp till utgiftsmålet, trots att det i många fall handlar om utgifter som har väldigt lite med försvaret att göra.

Foto: White House official photographer Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sina bilder

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen