22 oktober 2025

UPPGIFTER: Risk för storbråk – om svenskt stridsflyg

2025 01 11

Ett politiskt storbråk riskerar att blossa upp om svenskt stridsflyg.

Framtiden för svenskt stridsflyg är föremål för en politisk strid.

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har samma åsikt i frågan – men regeringen är mer tveksam, rapporterar DN.

Frågan är om ska ge Saab i uppdrag att utveckla ett nytt stridsflyg – eller om man ska välja en annan väg.

”Ska vara svensk rådighet”

Både S och SD vill att Saab ska utveckla en ny generation av Gripen.

Men regeringen har inte uteslutit ett annat alternativ: Att istället satsa på ett amerikanskt plan, enligt tidningen.

Ett alternativ som skulle bli mindre kostsamt och samtidigt skulle stärka relationen till USA.

Men S är kritiska till att regeringen tvekar i frågan. Partiet framhåller bland annat att det är bra för Sverige att satsa på den egna flygindustrin.

– Vi vill att det ska vara svensk rådighet och svensk styrning i hela det här projektet. Och att svensk flygindustri och Saab ska vara grunden för att fortsatta utvecklingen, säger Peter Hultqvist (S), partiets försvarstalesperson, till tidningen.

Väldigt långsiktig fråga

Samtidigt bedriver Saab lobbyverksamhet och opinionsbildning i frågan.

Företaget hoppas på att få ett beslut 2026.

Det finns dock en stor oro över hur kostsamt det skulle bli för den svenska försvarsbudgeten, därför har regeringen ännu inte uteslutit ett amerikanskt alternativ.

Striden om vilket stridsflyg som ska ersätta Jas 39 Gripen är brådskande, trots att tidsperspektiven är långa, vilket SVT tidigare har rapporterat.

Gripen förväntas kunna vara i tjänst fram till minst 2050.

Men att utveckla ett nytt stridsflygplan kan ta upp till 25 år, enligt kanalen. Därför börjar det bli hög tid för Sverige att fatta ett beslut.

”Svenska alternativet är det bästa”

Även SD är kritiska till att regeringen överväger att köpa ett färdigt utländskt system.

– För min del är det väldigt tydligt att det svenska alternativet är det bästa. Dels rent operativt, men även för det svenska samhället, sade Lars Wistedt, försvarspolitisk talesperson för SD, till kanalen i november.

Försvarsminister Pål Jonson (M) säger att frågan ska utredas, och regeringen hoppas att man i slutändan kan fatta ett beslut som accepteras brett.

– Vi kommer från regeringens sida att eftersträva så bred samsyn som möjligt kring det här beslutet, för det sträcker sig över många mandatperioder, säger han till DN.

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


24nov2025

Oväntad varning för Coca Cola Zero – ”stor riskfaktor”

2025 11 24

Många väljer lightläsk med förhoppningen att det är ett nyttigare alternativ.

Men de sockerfria dryckerna är inte en garanti för att hälsan in ska påverkas negativt.

Regelbundet intag av Coca Cola Zero och andra lightprodukter kopplas till en rad oväntade hälsoproblem, trots att de är sockerfria.

– Även om lightläsk minskar kalorier och socker, är det inte direkt ett frikort för din hälsa. Att dricka det för ofta har kopplats till problem som diabetes, högt blodtryck och tandskador, uppger hälsosajten Verywell Health.

Dåligt för tänderna

Att vanlig läsk är dåligt för tänderna är allmänt känt.

Men faktum är att också lightläsk kan vara skadligt för tandhälsan, speciellt om man dricker ofta.

Även om lightläsk inte innehåller socker är de ändå mycket sura, vilket försvagar tandemaljen över tid. Emaljerosion gör tänderna mer känsliga, missfärgade och ökar risken för karies, framhåller hälsosajten.

Diabetesrisken ökar

Ett annat skäl till att undvika sockrade drycker kan vara oron för att utveckla diabetes.

Men inte heller här elimineras risken för att man väljer ett sockerfritt läskalternativ.

– Forskning visar att personer som konsumerar näringsfattiga sötningsmedel kan uppleva förändringar i ämnesomsättningen som försämrar insulinkänsligheten och blodsockerkontrollen. Forskning kopplade att bara en lightläsk i veckan gav 67 procent högre risk att utveckla typ 2-diabetes.

Njurar och blodtryck

Lightläsk innebär också en belastning på njurarna.

Sötningsmedel och fosforsyra, som ofta finns i de sockerfria varianterna, belastar njurarna och öka risken för skador.

– Att dricka mer än två portioner om dagen har kopplats till en märkbar nedgång i njurfunktionen. Överdrivet intag av lightläsk är också kopplat till högt blodtryck och diabetes – två stora riskfaktorer för njursjukdom.

Läs också: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Oregelbunden hjärtrytm

Ett högt intag av lightläsk innebär också en ökad risk för oregelbunden hjärtrytm.

Och det krävs inga jättestora volymer.

– Forskning visar att personer som konsumerar mer än två liter lightläsk per vecka kan ha 20 procent högre risk att utveckla förmaksflimmer, uppger hälsosajten.

Läs också: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: T. Barbhuiya resp M. Aminrad

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Fyll tanken idag – priset vid pump på väg mot toppnivå

2025 11 24

En plötslig prisökning vid pump kan vara nära förestående.

Den europeiska dieselmarknaden är på helspänn.

Anledningen är att de amerikanska sanktionerna mot Rysslands två största oljebolag trädde i kraft i fredags, vilket väntas orsaka en prishöjning på diesel i Europa redan den här veckan.

Det sker dessutom samtidigt som flera raffinaderier både i Mellanöstern och Europa har stängt på grund av underhåll.

Då kan dieselpriset tillfälligt nå nya toppnivåer för året, spår Alan Vaht, styrelseledamot i estniska Terminal AS.

– Vi når helt klart nya toppar, och om fredagens sanktioner från USA genomförs och nästa års europeiska sanktioner också genomförs, då är oron faktiskt ganska stor. Vart priserna kan ta vägen, särskilt för dieselbränsle, är oförutsägbart, säger han till den estniska nyhetskanalen ERR.

"Finns ingenting att göra"

På måndagen ligger dieselpriset i Sverige över 17 kronor litern vid pump på flera bensinstationer. Toppen noteras i Rönninge med 17,69 kronor, enligt Bensinpriser.nu. Företagspriset ligger på över 18 kronor litern, visar siffror från OKQ8.

Enligt ekonomiexperten Raivo Vare finns det inget att göra mot prisökningen om rysk råolja försvinner från marknaden.

– Om rysk råolja, som är betydligt billigare, inte används utan istället används, så blir även deras logistiska kostnader för att importera olja betydande, och detta ökar automatiskt det totala självkostnadspriset genom en ökning av insatspriserna. Det finns en rädsla för att dessa priser kan öka i någon form i Europa. Det finns ingenting att göra, säger han till samma kanal.

Påverkar även Sverige

Circle K understryker att världspolitiken kan ha stor inverkan på råoljepriset, och i förlängningen även priset vid pump här i Sverige. När efterfrågan blir större än tillgången stiger priserna.

– Priset på raffinerad bensin och diesel påverkas av faktorer som efterfrågan i förhållande till raffinaderikapacitet samt lagervolymer i Europa och USA. Det finns ett starkt samband mellan priset på raffinerad bensin och diesel och råoljeprisets utveckling. 

LÄS MER: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Försvagad rysk krigskassa

Den ryska oljan bedöms som avgörande för Rysslands finansiering av kriget i Ukraina. Tidigare i november uppgavs finanserna ha bromsat in rejält efter att flera tidigare trogna kunder, däribland Kina och Turkiet, kraftigt minskat sina inköp.

I EU finns en plan på att fasa ut rysk olja och gas med målet att stoppa all import till 2027.

Och enligt Swedbank kommer prisökningen vid pump i Europa bara att vara tillfällig.

I prognosen för nästa år har vi antagit att priset på råolja kommer att ligga kvar på nuvarande nivå eller till och med vara något billigare än nuvarande nivå, säger Liis Elmik, seniorekonom på Swedbank, till ERR.

LÄS MER: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Circle K

Text: Redaktionen