UPPGIFTER: Ryssland kan ha skjutit ner passagerarplan

2024 12 26

Nya uppgifter pekar på att Ryssland kan ha skjutit ner ett passagerarplan.

Ett flygplan från Azerbaijan Airlines kraschade på onsdagsmorgonen i staden Aktau i Kazakstan. 

38 av de 67 ombord på Embraer 190 omkom, enligt officiella uppgifter.

Nu pekar nya uppgifter på att det kan ha varit Ryssland som sköt ner planet när det rörde sig över ryskt territorium.

Det rapporterar bland andra medierna Kyiv Independent och Euronews.

Flera medier

Azerbaijan Airlines-planet som störtade den 25 december på väg till Ryssland kan ha skjutits ned av en rysk mark-till-luft-missil, enligt rapporter från oberoende ryska medier.

Den potentiella användningen av luftvärnssystem stämmer överens med flera medierapporter enligt vilka Tjetjenien attackerades av drönare på morgonen den 25 december.

Enligt det ryska oberoende mediebolaget Meduza visar bilder av planet spår av ett stort nedslag av en luftvärnsrobot på planets stjärtparti. 

Liknande hål i flygplanskroppen har enligt uppgift dokumenterats i ett stort antal bilder och videor av militära och civila flygplan som skjutits ned av luftvärnsrobotar.

Även Euronews

Även Euronews har liknande uppgifter:

– Euronews kan avslöja att officiella källor med koppling till haveriutredningen säger att när de överlevande passagerarna närmade sig Groznyy, flygets destination, hörde de en explosion följt av vad som såg ut som granatsplitter som träffade planet och gick in i flygplanskroppen, rapporterar tidningen.

Från flera håll

Euronews fortsätter.

– Informationen som Euronews har fått kan relateras till en nyhetsrapport från den Azerbajdzjan-baserade internationella nyhetskanalen AnewZ som citerar en rysk militärbloggare som hävdar att ”skadorna på flygplanet tyder på att planet kan ha träffats av misstag av ett luftförsvarsmissilsystem”.

Inte bekräftat

Att Ryssland bär ansvaret för kraschen har inte bekräftats men flera oberoende medier har nu alltså uppgifter som pekar på det.

Utredningen pågår fortfarande och det lär ta ett tag innan haveriutredningen har fått några svar som kan kommuniceras i offentliga kanaler.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Kreml använder hemlig “mellanhand“ för oljeexport

2025 12 02

Ryssland försöker använda ett asiatiskt land som mellanhand för oljeexport.

Ukrainsk underrättelsetjänst uppger att Ryssland använder Vietnam för att kringgå oljesanktioner och säkra finansiering för kriget i Ukraina, rapporterar ukrainska RBC.

Kringgår sanktioner

Enligt Ukrainas försvarsunderrättelsetjänst (HUR) har Ryssland tecknat flera avtal med Vietnam för att stärka samarbetet inom olje- och gasindustrin.

Avtalen omfattar både ryskt och vietnamesiskt territorium samt Vietnams kustnära havsområden, med inblandning av företagen Zarubezhneft, PetroVietnam och det gemensamma bolaget Vietsovpetro.

– Hur Ryssland systematiskt skapar internationella partnerskap för att kringgå sanktioner är ett tydligt tecken på att de försöker säkra långsiktiga intäkter för kriget i Ukraina, säger en talesperson från HUR.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Export via tredje länder

Enligt HUR ger avtalen parterna rätt att etablera dotterbolag i tredje länder, vilket möjliggör export av rysk olja under vietnamesisk flagg och döljer den verkliga ursprungsplatsen.

– Särskilt anmärkningsvärt är att avtalet mellan Ryssland och Vietnam fastställer ett lägsta försäljningspris för olja på minst 75 dollar per fat, vilket är betydligt högre än det pristak på 47,6 dollar per fat som EU-länderna införde i juli 2025, uppger HUR via Telegram.

– Med tanke på Kremls försök att säkra ett ”garanterat” oljepris på längre sikt är det fullt möjligt att ryska underrättelsetjänster kommer att intensifiera operationer riktade mot internationella energikedjor – inklusive sabotage av infrastruktur i andra länder.

Sanktioner och risker

USA och EU har under hösten infört nya sanktioner mot Ryssland för att minska Kremls intäkter och förhindra kringgående av restriktionerna.

I oktober lanserade USA sanktioner mot bland annat Rosneft och Lukoil samt 36 dotterbolag, och EU godkände sitt 19:e sanktionpaket mot Ryssland.

EU förbereder dessutom ytterligare åtgärder mot Ryssland och Belarus, som är allierad med Moskva.

Sanktionerna omfattar bland annat restriktioner mot oljeexport, finansiella transaktioner och exportkontroller på avancerad teknik.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


2dec25

JUST NU: Ny regel vid besiktningen – vanligt krav slopas

2025 12 02

Sedan 2018 utrustas alla nya bilar med SOS-tjänsten eCall, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

I dag beräknas över 1,5 miljoner personbilar i Sverige vara utrustade med eCall.

Vid besiktning av fordonen kontrolleras funktionen. En varningslampa som indikerar för fel i eCall-systemet kan komma att tändas och enligt nuvarande regler ska fordon då underkännas och beläggas med körförbud.

Men nu slopas kravet, som en konsekvens av att telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten.

Transportstyrelsen uppmanar samtliga besiktningsföretag att avstå från att kontrollera eCall vid besiktning. Detta eftersom flera fordon skulle underkännas i samband med att eCall inte längre kan kopplas upp mot de gamla näten.

– Den här lampan kan alltså komma att indikera ett fel som beror på att uppkopplingen mot nät saknas – inte att något i själva fordonet är trasigt. Det behövs ytterligare information från diagnossystemet för att förstå av vilken anledning varningslampan tänds och den informationen är svår att få fram, säger Mikael Kyller, sektionschef på Transportstyrelsen.

Nya regler 1 januari

Den nya regeln väntas formellt träda i kraft i början av januari. Men besiktningsföretagen uppmanas redan nu att avstå från att kontrollera eCall.

– Vi har ingen reell rätt att kräva att besiktningsföretagen gör så här men de är också måna om att hantera den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder. Fordonsägare skulle annars kunna drabbas av brister som både är svåra att kontrollera och reparera och regelförändringen är på gång, säger Mikael Kyller.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

FAKTA: eCall i svenska bilar

- Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar.

- Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall.

- Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Källa: Riksförbundet M Sverige

LÄS OCKSÅ: MOTOR: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort 

Foto: Obi

Text: Redaktionen