UPPGIFTER: Säger ja till stor eftergift – framgång för Trump

2025 04 11

USA:s president Donald Trump har inte gjort någon hemlighet av att vilja ta över Panamakanalen.

Sedan Trump installerades i Vita huset har presidenten kategoriskt hävdat att Kina styr kanalen och att amerikanska fartyg tvingas betala överpris vid passage.

– Kina driver kanalen och vi gav den inte till Kina. Vi gav den till Panama och vi kommer att få tillbaka den, har han bland annat sagt.

Uppgifter: gör stor eftergift till USA

Efter månader av högt tonläge har nu USA och Panama nått ett uppmärksammat avtal om området, uppger AFP.

Amerikansk militär kommer nu att få sätta in trupper och baser längs Panamakanalen för att bedriva träning, övningar och “andra aktiviteter”.

Avtalet beskrivs av nyhetsbyrån som en stor eftergift från Panama till Donald Trump.

– Det ger USA stor makt att sätta in ett ospecificerat antal personalstyrkor till baser, som Washington byggde när de ockuperade kanalzonen för decennier sedan, skriver AFP.

Varnar USA:s försvarsminister

Den nya överenskommelsen uppges även förkasta idén om att USA skulle bygga egna permanenta baser i området. Ett sådant drag skulle ha varit både “djupt impopulärt” bland Panamas befolkning och en juridisk risk.

José Raúl Mulino, president i Panama, sade igår att USA hade bett om att få egna baser i regionen.

– Oacceptabelt, hävdar dock Mulino.

Han varnade samtidigt USA:s försvarsminister Pete Hegseth för att sådana planer skulle “sätta landet i brand”.

LÄS MER: Trumps raseri i natt – "DET ÄR SLUT NU!"

Oklart om erkänd suveränitet

På torsdagen uppgavs att USA i avtalet erkänt Panamas suveränitet och äganderätt över kanalen. Den formuleringen fanns dock inte med i USA:s publicerade version, utan enbart i Panamas.

De två länderna slöt ett avtal 1903 som gick ut på att USA skulle bygga och förvalta Panamakanalen.

År 1977 togs beslutet att överföra kanalen till Panamas ägo, vilket skedde drygt 20 år senare.

Donald Trump har återkommande hävdat att Kina har för stort inflytande över kanalen, som trafikerar drygt 40 procent av USA:s containertrafik och fem procent av världshandeln.

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


16 november 2025

Här är “sämsta” försäkringsbolaget – har fem miljoner kunder

2025 11 17

Ända sedan 1989 har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, mätt kundnöjdheten i försäkringsbranschen.

Nu i november har undersökningsföretaget släppt sin senaste studie i ämnet.

Där framgår det att trygghet och pålitlighet är de värden som kunderna i störst grad efterfrågar.

Och till stor del tycks försäkringsbolagen leverera.

Kundnöjdheten är generellt ganska hög bland privatkunder, högre än i flera andra branscher.

Enligt Johan Parmler, vd på SKI, finns förklaringen sannolikt i att försäkringsbolag inte påverkas av vad som sker utanför Sveriges gränser i samma utsträckning som exempelvis banker och livsmedelsföretag.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler i ett uttalande.

Trygg Hansa sist på listan

När SKI sammanställer sina resultat visar det sig att branschen i sin helhet har ett snittbetyg på 71,0 av 100. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Listan toppas av Dina Försäkringar som når 76,0 på skalan.

Allra sist ligger dock en av jättarna. Trygg Hansa, med en bas på drygt 5,3 miljoner kunder i Skandinavien, hamnar i botten med 66,0 på samma skala. Dessutom ligger företaget sist även gällande fordonsförsäkringar.

LÄS MER: Uppmaningen: Så mycket kontanter måste du ha hemma

"Trygghet och stabiliteten".

Johan Parmler menar att det försäkringsbolag som bäst lyckas möta kundernas behov “genom att kombinera relevanta produktegenskaper med en välavvägd balans mellan relation, service och självbetjäning" kommer ha större chans att rankas högre än sina konkurrenter.

Exempelvis premierar kunder bolag som ger möjlighet att själv hantera ärenden digitalt. Även tydliga försäkringsvillkor spelar en viktig roll.

– Det handlar om att erbjuda en trygg och stabil produktmix som ger kunderna den balans de efterfrågar. Aktörer som lyckas leverera rätt täckning och tydligt värde, utan att krångla till det, är de som uppskattas mest.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland försäkringsbolag när det gäller sakförsäkring bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

Sakförsäkring

1. Dina Försäkringar 76,0
2. Länsförsäkringar 74,6
3. Övriga 71,6
4. Folksam 71,4
5. Branschen 71,0
6. If 69,4
7. Trygg Hansa 66,0

Fordonsförsäkring

1. Dina Försäkringar 80,2
2. Svedea 79,9
3. Länsförsäkringar 77,9
4. Volvia 75,8
5. Folksam 75,2
6. Branschen 74,8
7. Övriga 72,5
8. If 72,0
9. Trygg Hansa 71,0

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: ”Snart 100 butiker” – lågprisutmanare växer i raketfart

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


16 november 2025

FÖRSLAG: Stor ändring av Systembolagets öppettider

2025 11 17

Frågan om Systembolagets öppettider är återigen aktuell.

Det gäller både i Sverige och i grannlandet Finland.

I den svenska riksdagen finns nu en motion om att utöka öppettiderna för det statliga bolaget.

Det är den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Erik Hellsborn som ligger bakom förslaget.

– Den svenska modellen med ett statligt alkoholmonopol i form av Systembolaget har många goda sidor, uppger ledamoten i motionen.

 – En dålig sida av Systembolaget är dock att det håller stängt på söndagar, vilket innebär att det är omöjligt i Sverige att på laglig väg köpa drycker starkare än 3,5 procent, minst en dag varje vecka. Det kan inte anses rimligt att försvåra vanligt folks livspussel på detta vis.

Lyfts också i Finland

I Finland finns också ett förslag om att utöka öppettiderna hos Finlands motsvarighet till Systembolaget, Alko.

Det är den finska riksdagens ekonomiutskott som står bakom förslaget.

– För att stärka Alkos uppgift och förutsättningar anser utskottet att Alkos öppettider bör utvidgas för att möjliggöra öppet på söndagar, samt att de särskilda begränsningarna för Alkos leveranser bör slopas, uppger utskottet, rapporterar Svenska Yle.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Fått kritik

I Finland står alla regeringspartier förutom Kristdemokraterna bakom förslaget att liberalisera alkoholförsäljningen.

Men förslaget har också mötts av kritik.

Det finska Institutet för hälsa och välfärd uppmanar de styrande politikerna att tänka om.

– Vi hoppas att man nu skulle ta sitt förnuft till fånga och backa lite, så att tillgängligheten på alkohol inte ökar på det sätt som det har föreslagits, säger institutets forskarprofessor Pia Mäkelä, rapporterar Svenska Yle.

Motargumentet sågas

Den svenske riksdagsledamoten Erik Hellsborn tror inte att ökade öppettider för det svenska Systembolaget skulle leda till en högre alkoholkonsumtion hos befolkningen.

– Motargumentet att söndagsstängt minskar alkoholkonsumtion och främjar folkhälsan får ses som svagt. Lika troligt att någon avstår alkohol på söndagar för att Systembolaget är stängt, är att folk köper på sig större mängder tidigare i veckan än vad man annars skulle gjort, framhåller han.

LÄS OCKSÅ: Klassiska fotbollsklubben i kris

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen