24mars26

UPPGIFTER: Tvärvänder om elskatten

2024 12 12

Under Tidöregeringens första tid vid makten har elskatten höjts med 12 procent.

Förra året höjdes den med 4,5 öre per kWh och vid årsskiftet höjs den med 1,5 öre per kWh.

Elskatten höjs automatiskt som en del av indexuppräkningen, men Tidöpartierna har tidigare lovat att pausa indexeringen.

I valrörelsen lovade M, L och KD att sänka elskatten.  

– Om Damberg (dåvarande finansminister, reds anm) inte klarar av att sänka elskatten kan jag ta över, framhöll finansminister Elisabeth Svantesson (M) innan valet 2022.

Uppgifter: Vänder om skatten

Trots löftena har elskatten alltså höjts.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har förklarat höjningarna med att behovet av att lösgöra pengar till stora satsningar på elsystemet har vägt tyngre.  

– I budgetprioriteringar så har de gjort det, sade hon till SVT i slutet av oktober.

I dag låter det dock annorlunda.

Enligt Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt är regeringen på väg att tvärvända i frågan.

I stället för att höja elskatten planerar Tidöpartierna att sänka den omstridda skatten, uppger Sjöstedt.

– Det är föremål för förhandling, as we speak, säger han till GP.

Sverigedemokraterna har också framhållit att man vill sänka elskatten. Trots det har partiet inte stoppat regeringens höjningar.

Enligt Oscar Sjöstedt har SD tvingats prioritera en annan fråga.

– Vi sa att vi skulle komma till rätta med de höga drivmedelspriserna, det har vi ju gjort. Jag och Jimmie sa att dieseln skulle bli 10 kronor billigare per liter, det är den, säger han till GP och konstaterar att det nu är läge att ”skifta fokus till elpriserna”.

Fakta elskatten

- Elskatten är en fast kostnad som tas ut för varje enskild kilowattimme el som du har använt. Det är alltså inte en procentuell andel av dina kostnader som det är för moms eller inkomstskatt. Kunder kan minska sina kostnader för energiskatt genom att använda mindre el.

- Från och med 1 januari 2018 betalar kunder elskatten genom sin elnätsfaktura. Innan år 2018 betalades energiskatten via elhandelsfakturan. Det är elnätsföretagen som fakturerar elskatt och som sedan redovisar och betalar pengarna vidare till Skatteverket.

- Elskatten höjdes från och med 1 januari 2024 till 53,5 öre per kWh (inklusive moms). Höjningen motsvarar 4,5 öre per kWh då energiskatten 2023 var 49 öre per kWh. Denna skattesats gäller för de flesta kunder i Sverige. 

Källa: Konsumenternas Energimarknadsbyrå

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen


10 okt 2026

Snöoväder drar in – brakar loss i flera län

2026 10 10

Mer snö är på väg.

Höstens första snöoväder har redan dragit in över Sverige och orsakat stora trafikproblem i Dalarna.

Nu väntas mer snö i helgen, samtidigt som flera lågtryck är på väg in över landet.

Snön drar in

Under veckan föll höstens första snö på flera håll i Sverige. Nu visar SMHI:s senaste prognos att snön kan falla på nytt under helgen.

På lördagen väntas regn röra sig nordost över södra Sverige. Under eftermiddagen ser nederbörden ut att stanna upp över nordligaste Götaland, Svealand och sydligaste Norrland.

I nordvästra Svealand och södra Norrlands inland kan regnet delvis övergå i snöfall.

Även på söndagen kan snön falla på nytt.

Enligt SMHI väntas delvis snöfall i norra Dalarna och södra Norrlands inland.

– Möjligen att det under söndagen även kan vara snöinslag ut mot kusten i norra Hälsingland och Medelpad, uppger vädermyndigheten.

Samtidigt väntas kylan hålla i sig uppåt i landet.

– Längre norrut domineras vädret fortsatt av ett högtryck och luften är så pass kall att temperaturen på en del håll i Norrlands inland kan få svårt att orka över nollan även mitt på dagen, meddelar SMHI.

Läs också: Flera kronor dyrare – så dyr blir bensinen i vinter

Snökaos i Dalarna

Veckans snöfall har redan fått stora konsekvenser i trafiken.

I västra Dalarna föll blötsnö under torsdagen.

Enligt SVT Nyheter Dalarna blev vissa bilister stående i upp till två timmar. Även lastbilar fastnade, och en lastbil hamnade i diket norr om Orsa.

– Det är kaos här, det är köer åt alla håll och kanter, och det snöar fortfarande väldigt mycket, sade bilisten Tom Eriksson till SVT.

Polisen uppgav att det hade fallit omkring 15 centimeter blötsnö i området. Snön, i kombination med hård vind, bidrog till besvärliga trafikförhållanden.

Tillfällig stabilisering

Efter helgens ostadiga väder väntas en tillfällig stabilisering i början av nästa vecka.

På måndagen kan regn och skurar dröja kvar i områden kring Östersjön, men i övrigt väntas en högtrycksrygg ge mer uppehåll.

Därefter väntas flera nya lågtryck komma in från sydväst, med perioder av regn och blåst. I norra Norrlands inland och i fjälltrakterna kan nederbörden delvis falla som snö.

Andra läser: Fiasko vid ryska fronten – lägsta på tre år

Foto: G. Ellis

Text: Redaktionen


10 okt 26

Faktura på väg – hundratusentals bilister måste betala

2026 10 10

En faktura är på väg till många svenska bilister.

Hundratusentals svenska bilägare får denna månad hem en faktura.

Fakturan måste betalas innan månadens slut.

Sista siffran avgör

Nu är det dags för många svenska bilägare att betala fordonsskatt.

Transportstyrelsen använder sig av siffror för att bestämma när fordonsskatten ska betalas.

– Sista siffran i fordonets registreringsnummer bestämmer i vilken månad fordonsskatten ska betalas, skriver myndigheten.

För den som har en bil med registreringsnummer som slutar på siffran 5 är oktober den ordinarie betalningsmånaden.

Läs mer: Matjätte i botten – dyrast av alla

Undantag finns

Men det finns undantag.

– Om det sista tecknet på skylten är en bokstav är det näst sista tecknet som avgör, och det är alltid en siffra, uppger Transportstyrelsen.

Betalningen ska vara bokförd på Transportstyrelsens konto för fordonsskatt senast den sista dagen i månaden. Om den dagen infaller på en helgdag ska pengarna vara bokförda senast nästföljande vardag.

För bilägare med en årsskatt på mer än 3 600 kronor kan skatten dessutom behöva betalas vid ytterligare två tillfällen under året.

Den som ställer av bilen under oktober behöver inte betala fordonsskatten för den perioden, eftersom skatten betalas i förskott.

Det betyder däremot inte att alla avgifter försvinner. Transportstyrelsen tar fortfarande ut en vägtrafikregisteravgift även för avställda fordon.

Avgiften ligger på 76 kronor. Transportstyrelsen har också uppgett att en höjning har diskuterats inför nästa år.

Kan gå till Kronofogden

Den som missar betalningen riskerar mer än en påminnelse. Transportstyrelsen skickar inte ärendet till inkasso, utan tar ut en förseningsavgift om fordonsskatten inte betalas i tid.

Om avgiften fortfarande är obetald efter en månad kan ärendet skickas direkt till Kronofogden. Obetalda skulder kan i sin tur leda till betalningsanmärkningar.

Det finns även en konsekvens som direkt påverkar bilägaren på vägen. Om fordonsskatten inte betalas får bilen automatiskt användningsförbud.

Den som ändå kör bilen trots förbudet riskerar att göra sig skyldig till otillåtet brukande.

Andra läser: UPPGIFTER: Då ställs S inför det stora testet 

Foto: S Kang resp M Nilov

Text: Redaktionen