UPPGIFTER: USA kan inte försvara sig – Trump vill bygga en Iron Dome

2025 01 04

Enligt en ny rapport kan USA inte försvara sitt territorium tillräckligt bra, och Donald Trump har lovat att bygga en Iron Dome kring USA.

USA är inte tillräckligt förberedda för en möjlig missilattack från Ryssland, Kina eller Nordkorea.

Det hävdar Robert Soofer, som tidigare jobbade med kärn- och missilförsvarspolicy i den förra Trump-administrationen, i en rapport skriven för Atlantic Council.

Hotet är ”verkligt och växande”, enligt rapporten. Donald Trump har sagt sig vilja lösa problemet genom att skapa en amerikansk variant av Israels Iron Dome, rapporterar Newsweek.

Trump utlovar en Iron Dome

Iron Dome är ett israeliskt luftvärnsrobotsystem som används för att skjuta ned raketer och skydda landet mot attacker.

Enligt Soofers rapport kan USA förvisso slå tillbaka mot ett annat land efter att det har attackerat USA. Men USA har en begränsad förmåga att blockera en första attack från andra länder.

Donald Trump har i samband med ett rally i Phoenix, Arizona sagt att han vill bygga en amerikansk motsvarighet till Iron Dome.

– Vi vill få vår militär att börja bygga den stora Iron Dome-missilförsvarsskölden, som kommer att tillverkas helt och hållet i USA, mycket av det här i Arizona, sade Trump, enligt tidningen.

Även Mike Waltz, som förväntas bli ny nationell säkerhetsrådgivare under Trump, har uttryckt sådana planer.

– Vi behöver en Iron Dome för Amerika, har Waltz tidigare sagt, enligt tidningen.

Får kritik

Experter har dock avfärdat jämförelsen med Israels Iron Dome, som är skapad för att stå emot attacker på relativt kort distans, vilket inte är det huvudsakliga hotet mot USA. Dessutom är Israel ett betydligt mindre land än USA, vilket ger helt andra förutsättningar.

Men USA behöver i alla fall kraftigt förstärka sin förmåga att försvara sig mot attacker från Ryssland, Kina och Nordkorea på amerikanskt territorium, enligt rapporten.

Robert Soofer menar att landet måste lägga enorma resurser på att lösa problemet.

– Kombinerat skulle det här uppgå till cirka 1 procent av försvarsbudgeten för den nationella försvarsprioriteringen nummer 1, heter det i rapporten, enligt Newsweek.

Foto: Official White House Photo by Tia Dufour

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen