Uppmaning från Skatteverket – måste ske senast 12 juli

2024 07 04

Det är viktigt att hålla koll på datumen när det gäller skatt.

Och det finns fortfarande några datum att ha koll på.

Det gäller bland annat de som ska betala kvarskatt efter deklarationen.

Skatteverket uppmanar att betala in kvarskatten senast den 12 juli om man fick sitt slutskattebesked i april.

Viktigt att veta

Det är viktigt att veta och kan vara lätt att glömma bort vikten av att betala in kvarskatten.

– När vi är klara med din deklaration skickar vi beslut om din slutliga skatt, slutskattebesked, till dig. Du som har kvarskatt ska betala den inom 90 dagar från att Skatteverket fattat beslutet, förklarar Skatteverket.

– Datumet när din inbetalning senast ska vara bokförd på skattekontot, förfallodagen, finns i ditt slutskattebesked. Vi drar pengarna från ditt skattekonto på förfallodagen.

Det är kvarskatt

Kvarskatt är underskottet av den slutliga skatten.

– Kvarskatt kallas också för underskott av slutlig skatt. I ditt slutskattebesked finns uppgift om hur mycket du ska betala och när pengarna senast ska finnas på ditt skattekonto. 

– Fram till dess kan du när som helst betala in kvarskatten. Kom ihåg att hela beloppet ska finnas på ditt skattekonto på förfallodagen.

Så gör du

Skatteverket har gett tydliga instruktioner.

– Du kan betala din kvarskatt med Swish eller till Skatteverkets bankgiro. Logga in i e-tjänsten Skattekonto och följ instruktionerna. Du kan göra delbetalningar men hela beloppet måste finnas på skattekontot på förfallodagen.

– Du kan välja att betala kvarskatten innan förfallodagen. Då undviker du att behöva betala kostnadsränta på beloppet.

Det kan hända

Den som inte betalar kvarskatten i tid kan få konsekvenser.

– Det är viktigt att du betalar din kvarskatt i tid, bland annat för att slippa betala en hög ränta. Om du efter förfallodagen har ett underskott på ditt skattekonto på 100 kronor eller mer får du en betalningsuppmaning från Skatteverket, meddelar Skatteverket.

– Är ditt underskott mer än 2 000 kronor får du ett betalningskrav. Om du fått ett betalningskrav från Skatteverket och fortfarande har ett underskott på skattekontot på 2 000 kronor eller mer vid nästa avstämning överlämnas skulden till Kronofogden.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen