USA i två bilaterala toppmöten i Europa i dag – med Kina och Turkiet

2021 10 31

I dag väntas Joe Biden möta Turkiets Erdogan i Storbritannien samtidigt som USA:s utrikesminister möter Kinas utrikesminister i Italien.

USA planerar under dagen att genomföra två toppmöten med 160 mils distans från varandra.

Biden möter Erdogan

USA:s president Joe Biden förväntas möta Turkiets kontroversiella ledare Tayip Erdogan vid ett bilateralt möte – det vill säga mellan endast de två länderna – vid sidan av det pågående klimatmötet i Glasgow.

Mötet kommer vid en känslig tidpunkt då Erdogan nyligen begärde att 10 sändebud inklusive USA:s ambassadör skulle lämna landet på grund av att de vill se filantropen Osman Kavala frisläppt – ett hot som senare drogs tillbaka.

Stridsplan i fokus

– Presidenten kommer att indikera att vi behöver finna en väg att undvika kriser, säger amerikanska talespersoner till Reuters.

Biden väntas också diskutera Turkiets intresse av att köpa F 16-stridsplan, Natosamarbetet och regionala frågor som Syrien och Libyen.

Amerikanska politiker har uppmanat Biden att inte sälja stridsplan till Turkiet då Turkiet köpt ett ryskt missilförsvarssystem.

Blinken möter Wang Yi

I dag äger även ett andra toppmöte rum i Europa – 160 mil söder om Glasgow, nämligen i Rom i Italien där USA:s utrikesminister Antony Blinken ska träffa Kina utrikesminister Wang Yi. Mötet sker i samband med det pågående G20-mötet  i Rom.

Taiwan i fokus

Läget är akut dåligt mellan USA och Kina med anledning av en rad frågor inklusive Taiwan som utsätts av allt hätskare retorik från Kina. Andra frågor där länderna är i konflikt avser mänskliga rättigheter, handel och pandemin.

President Biden har fortsatt på samma strama linje mot Kina som Donald Trump hade och de senaste veckorna har särskilt frågan kring Taiwan varit på tapeten. Kina vill införliva Taiwan med fastlandskina och är öppet för att använda militära medel om så krävs, rapporterar Strait Times.

ANALYS

USA:s relation med Turkiet har framförallt försvagats på grund av de kraftigt försämrade förhållanden för mänskliga rättigheter, fria val och demokrati under Erdogans allt mer auktoritära styre. Landets närmande till Ryssland går även stick i stäv med tanken bakom Natosamarbetet.

Samtidigt är Turkiet fortfarande ett land som kan komma att svänga i en USA-vänligare riktning, särskilt om Erdogan förr eller senare blir bortröstad eller ersätts av någon annan ledare. Och det är strategiskt mycket viktigt för Väst och USA att ha ett bra samarbete med Turkiet.

Det är en svår balansgång.

Foto: President of the United States, FB


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen