USA: Polisen har dragit vapen mot 10-åring

2023 09 23

Två barn har gjort en osannolik resa i USA.

Det är i den amerikanska delstaten Florida som de dramatiska scenerna har utspelat sig.

I samband med ett bråk beslutade en mamma till två barn att konfiskera deras elektronik som ett straff.

Barnen, en 11-årig flicka och en 10-årig pojke, reagerade då genom att leta rätt på mammans bilnycklar och ge sig iväg.

Det rapporterar The Guardian.

Körde i 30 mil

Därefter körde de båda barnen, med den 10-åriga pojken bakom ratten, i hela 30 mil innan de stoppades.

Mammans bil hade anmälts som stulen, och när polisen fick syn på bilen trodde de att det rörde sig om biltjuvar.

Förberedda drog poliserna sina vapen mot fordonet.

Stor förvåning

Då klev barnen ut ur fordonet till polisernas stora förvåning.

– Till deras förvåning kom en 10-årig manlig förare ut ur fordonet tillsammans med sin 11-åriga syster, framhåller den lokala polisen i ett pressmeddelande.

Då hade barnen åkt igenom hela delstaten Florida, och ska ha satt kurs mot Kalifornien.

Inget åtal

Barnen har sedermera intervjuats och fått frågor om situationen i hemmet, men polisen har inte gjort någon bedömning om att de far illa.

Mamman har beslutat att inte väcka åtal mot sina barn, och familjen är nu enad under samma tak igen.

Även i Michigan

Tidigare i år skedde en liknande händelse, den gången i Michigan.

Där hade en 10-årig pojke stulit en bil med förhoppningar om att ta sig till sin mamma i Detroit.

Flera inringare hade då kontaktat polisen om att det var ett barn som körde bil på motorvägen.

När han stoppades av polisen sprang han därifrån, men omhändertogs därefter, rapporterar CBS News.

– Jag ville ta mig till min mamma i Detroit, sade pojken efter händelsen.

– TriCity Post Troopers återhämtade en stulen Buick Encore 2017 som hade stulits från en bostad på Hess Ave i Buena Vista. Den misstänkte, en 10-årig ungdom, greps och placerades på Saginaw County Juvenile Detention Center, framhöll lokalpolisen.

Foto: M. Förtsch

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen