Utmanar Biltema – finsk kedja vill ta över Sverige

2024 09 18

En ny aktör kan vara på väg att ta marknadsandelar från Biltema.

Det handlar om den finska kedjan Motonet.

Kedjan, som har en stark position hemma i Finland, har öppnat ett första varuhus i Sverige och ämnar öppna många fler.

Motonet vill ta marknadsandelar så fort som möjligt och ser storsatsningar i Sverige framför sig.

Det rapporterar sajten E-handel.

“Vi är lite bättre”

Motonet erbjuder, likt Biltema, reservdelar och tillbehör för mängder av olika fordon såväl som produkter inom bland annat trädgård, jakt och fiske.

Sverige är för kedjan en het marknad där man ser stor potential.

– Det är en marknad lik Finland där vi ser utrymme för vårt koncept och en möjlighet att ta marknadsandelar. Vi är övertygade om att vi är lite bättre än våra konkurrenter och genom att överträffa kundens förväntningar kommer vi lyckas, säger Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige, till E-handel.

“Kunder kommer veta”

Ljung menar att konkurrensen inom branschen är stark och att det finns flera “mäktiga” varumärken.

Samtidigt ser han att det finns utrymme för Motonet att växa ordentligt.

– Om fem år är vi inte ”den finska kedjan som kommer till Sverige”. Då vet kunden över hela vårt avlånga land vilka vi är och vad vi erbjuder.

Finns i Sundsvall

Motonet öppnade i fjol det första varuhuset i Sverige, som hamnade i Sundsvall.

Samtidigt har företaget ögonen på flera svenska städer.

– I Finland har Motonet 40 varuhus och startskottet för etableringen på den svenska marknaden blir öppnandet av ett varuhus i Sundsvall hösten 2023 och lanseringen av en onlinebutik där du kan handla dygnet runt och få dina varor levererade till dig oavsett var i Sverige du bor, framhåller Motonet via sin webbsida.

Inte bara bilar

Samtidigt understryker kedjan att det inte bara är bilar och andra fordon de sysslar med.

– Förutom att locka bilister, motorcyklister och båtentusiaster attraherar varuhusen ett brett spektrum av kunder, från fiskare och jägare till hemmafixare, fortsätter Motonet.

Foto: Försvarsministeriet Finland resp T. Mossholder

Text: Redaktionen


”Står med byxorna nere” – Morgan Johansson går i taket

2025 12 03

Morgan Johansson (S) går till angrepp.

Tidöregeringen har betalat ut fem miljoner kronor för tre tjänster på den somaliska premiärministerns kansli.

Men varken svenska myndigheter eller ansvarigt departement vet vilka de betalda tjänstemännen är.

”Står med byxorna nere”

Det rör sig i själva verket om så kallade ”spöktjänster”, och miljonbeloppen har gått till tre redan högavlönade toppar inom den korrupta eliten i Somalia, uppger DN.

Morgan Johansson, Socialdemokraternas utrikespolitiska talesperson, rasar mot uppgifterna och riktar hård kritik mot migrationsminister Forssell (M) och biståndsminister Dousa (M).

– Nu står Johan Forssell och Benjamin Dousa med byxorna nere, säger Morgan Johansson till tidningen.

S och V menar att det är ”uppenbart” att pengarna går till korruption.

De kräver att mellanhänderna för utbetalningen – FN-organen IOM och UNDP samt världsbanken – kallas till riksdagens utrikesutskott.

Förslaget har dock tidigare röstats ned av Tidöpartierna.

LÄS OCKSÅ: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld

”Mest hycklande jag hört”

Vänsterpartiets migrationspolitiska talesperson Tony Haddou kräver också att Johan Forssell avgår som migrationsminister.

– När den här regeringen tillträdde sa de att biståndspolitiken ska präglas av öppenhet och transparens. Det är det mest hycklande jag hört någonsin, säger Tony Haddou till tidningen.

Johan Forssell har tidigare hävdat att det inte finns några tecken på korruption gällande de pengar som har betalats ut till Somalia.

– Vi arbetar inte direkt med Somalia utan det är ett samarbete med FN-organet IOM som jag har förtroende för. IOM är ett väldigt etablerat FN-organ som vi samarbetat med under lång tid, har Forsell sagt till SVT.

– Jag tror att vi behöver fler liknande typer av samarbeten för att personer som begått grova brott i Sverige ska tas emot i sina hemländer, tillade han.

Men enligt uppgifter har man alltså inte koll på vilka de somaliska tjänstemännen är, och enligt flera källor går alltså pengarna till så kallade spöktjänster.

LÄS OCKSÅ: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


03dec25

Tvärvändning om bensin- och dieselbilar

2025 12 03

Sverige och övriga medlemsländer i EU har enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035.

Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer, det vill säga bensin- och dieselbilar.

Men nu vänder EU efter påtryckningar från Tyskland.

– EU-kommissionen öppnar för nya fordon med förbränningsmotorer även efter 2035, rapporterar tyska Handelsblatt med hänvisning till flera högt uppsatta ledamöter i EU-kommissionen.

”Ta hänsyn till geopolitiska utvecklingen”

Unionens kommissionär för hållbara transporter och turism, Apostolos Tzitzikostas, är en av flera EU-toppar som citeras.

– Vi är öppna för all form av teknik, säger han enligt tidningen.

– Vi vill hålla fast vid våra mål, men vi måste ta hänsyn till den geopolitiska utvecklingen. Vi måste se till att vi inte äventyrar vår konkurrenskraft samtidigt som vi hjälper den europeiska industrin att behålla sitt tekniska försprång, tillägger Tzitzikostas.

Skickade brev 

EU-kommissionen har reviderat förbudet efter påtryckningar från den tyska regeringen.

Bakgrunden är att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz skickat ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I brevet uppmanar förbundskanslern von der Leyen att överge planerna på ett totalförbud.

LÄS MER: Kraftigt ras på bilmarknaden 

Mellanlösning

Enligt den nya planen ska förbränningsmotorer som drivs med biobränslen tillåtas även efter 2035. Det kan exempelvis handla om bilar som körs på HVO (biodiesel).

Svenska Bioföreningen, Svevio, har argumenterat för en sådan lösning.

– Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO, säger Gustav Melin, vd Svebio, i ett uttalande.

– Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. I dag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt, konstaterar Melin.

LÄS OCKSÅ: Volvo bygger ny jättefabrik i Sverige – här hamnar den

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen